Badan Nick sakit. Mungkin terlalu penat berbaring atas tilam. Dia mencuba untuk duduk. Tetapi dadanya terasa perit seperti luka yang agak dalam. Doktor menghalangnya untuk banyak bergerak.
Nick kemudiannya memegang dadanya. Tekaannya benar! Terdapat kain putih yang membalut dadanya.
Doktor memeriksa keadaan Nick sekali lagi sebelum memberikan keputusan dan meninggalkan kami.
"This is hospital right? Why I'm here and what's happened? "Soal Nick yang masih bingung.
"You didn't remember a thing? "Balas Eric dengan soalan.
"Can you just please tell me? "Ujar Nick dengan nada sedikit tinggi.
"Okay. 3 weeks earlier, we got a big fight with Sali at our base. Black ialah orang pertama yang ditembak. Kau ditembak oleh orang Sali selepas berjaya menangkap Sali. And then, that's it. Now you're here. "Jelas Eric
"Sali? Where is he? How about Black? Is he fine? "Soal Nick bertubi-tubi setelah mengingati sedikit daripada kejadian itu.
"Wei. Kalau nak tanya pun, one by one lah. About Black, yeah. Dia dah pulang beberapa hari yang lalu. Dia ada juga kirim salam. About Sali,dia pun masuk hospital macam kau."kata Eric menjawab satu per satu pertanyaan yang dilontarkan oleh Nick. Keluhan berat dilepaskan oleh Nick.
Nick melihat Eric yang masih memperhatikannya dan baru dia sedar terdapat tongkat pada kedua-dua ketiak Eric.
"Sejak bila kau guna tongkat? Macam atok nenek aku tengok. "Sindir Nick .
"Ejeklah lagi. Setidak-tidaknya aku ada juga berjasa untuk geng. "Balas Eric dengan wajah yang masam mencuka sambil berpeluk tubuh.
"Hey Nick. How are you? "Soalku yang dari tadi hanya berdiam diri memikirkan cara untuk memulakan perbualan.
"Still not feeling good but a bit better. "Jawab Nick dengan senyuman nipis.
Sudah lama rasanya aku tak melihat sentuman itu. Terubat juga kerinduanku walaupun tidak sepenuhnya.
"Can I ask you something? Tapi awak jangan marah. "Kataku acuh tak acuh.
Takut nanti aku belum tanya, dia dah melenting. Matilah aku.
"Okay guys. I need to go. Enjoy your private time. "Cela Eric sambil mengenyitkan matanya kepada Nick lalu meninggalkan kami berdua.
"Tanyalah. "Balas Nick. Matanya merenung mataku.
"Adakah perasaan awak terhadap saya dapat saya ambil 100%?"tanyaku dengan teragak-agak.
"What do you mean? "Soalnya. Keningnya mula bercantum. Aku tak pasti dia memang tak faham atau sengaja memberikan alasan untuk mengelak daripada menjawab soalan itu.
"Eric told me everything so you don't have to hide it. Is it true? "Soalku sekali lagi. Nick mengeluh perlahan sebelum menjawab.
"I can't tell how true is it. But you have to know, this is the second time I felt this way. "Katanya terus terang.
"Second time? I don't understand. "Tanyaku dengan jantung yang laju mengepam darah. Nick kemudiannya tersenyum memandang siling.
"Pernah sekali semasa highschool di Singapore, I met this little angel. I called her, the clumsy angel. It is because she is a clumsy, naive person. That is the first time I've ever fell in love. I told her how I felt and she said the same thing. We got into a relationship and everyday is like a heaven for me. Sehinggalah satu masa dia menguji saya. Dia mahu saya tidak mengubunginya dalam satu hari dan tidak memandang perempuan yang lain. And I did it. Pada hari seterusnya,saya ke rumahnya untuk berjumpa dengan dia bahawa saya berjaya melakukan ujiannya. Tapi malangnya,pagi itu ialah hari kematiannya. Dia sebenarnya menghidap kanser tahap 4 tanpa pengetahuan saya."jelasnya. Senyumannya kini hilang serta-merta.
"I'm so sorry to hear that. Saya fikir kesakitan saya melebihi daripada sesiapapun. Rupanya saya salah. "Balasku dengan simpati.
Perempuan tu sangat beruntung kerana mendapat seorang lelaki mampu melihatnya sebagai seorang bidadari dan masih menganggapnya seorang bidadari walaupun dia tidak lagi wujud dalam hidup Nick.
"Well, every person have been through different heartbreaks. But the feeling is same, heartbreak is a heartbreak. "Kata Nick tenang diikuti keluhan.
"Awak masih meratapi dia? "Soalku. Nick melihatku dalam-dalam.
"Sometimes. Tapi saya tahu ada seseorang yang dapat dan telah ubah saya. Another naive angel. Perempuan itu ialah rube girl. "Jawabnya dengan senyuman ikhlas. Aku terkesima mendengar pengakuannya.
"Until now, I don't know how she feels. I'm afraid that just me feels like this."sambungnya dengan nada mengendur.
"Actually, it's not just you feels it. Me too. Long before you know."Balasku kemudian Nick memandangku penuh makna.
"Maybe our introduction before not very good. "Ujar Nick diikuti ketawa kami apabila terkenang kembali peristiwa pertemuan kami.
"Maybe my Mafia carrier end up here. So shall we restart our life with me as your prince in your life and you as my naive angel in my life? "Soalnya dengan senyuman dan aku membalas senyumannya sebelum mengangguk.
Kedengaran puntu ditolak perlahan dari luar. Eric masuk pada masa yang tepat.
"Seems like there's a good news. "
"When can I get out from this hell? Mesti kerja aku dah berlambak kat office. "Marah Nick.
"No worry. Eiva yang handle semua tu. Guess what, doctor said you can get out after you feel better enough and luka kau hampir sembuh. "Balas Eric riang.
"Thanks angel. Buat susah-susah angel je. "Kata Nick sambil mengenyitkan mata.
"Angel? Bukan angel kau dah"
"For your information, Eiva is my new angel. She accept title as my angel. "Potong Nick dengan senyum lebar. Dia tahu apa yang ingin dikatakan oleh Eric.
"Congrats for both of you! That means Eiva tak boleh cubit saya eh. "Gurau Eric.
Malam kami dipenuhi gelak tawa kebahagiaan.
Disebalik pintu, terdapat sepasang mata yang melihat dan sepasang telinga yang mendengar dengan aura jahat. Di dalam dirinya dia tetapkan tekad untuk tidak berdiam diri dan melaksanakan dendamnya yang belum lunas.
Kemudian dia melangkah pergi bersama rancangan-rancangan jahatnya yang sudah bersarang dalam fikirannya sekian lama.
YOU ARE READING
Usah Pergi
RomanceEiva Jane, seorang gadis kampung yang dihimpit oleh keinginan mami dan dadinya untuk mencari cinta. Tanpa diduga, cintanya berakar kepada Tuan Nick Adrian. Namun, persatuan dua insan yang saling mencintai tidak menjamin kebahagiaan malah memarakkan...