tenang

670 20 1
                                    

"Haih nak tulis apa lagi eh, cuti baru 2 hari, so nanti la aku sambung buat ni"
Sedang lisa giat memikir apa yang nak dilakukan untuk release stress, dia mendapat satu idea yang bernas.
"Aku nak pergi keluar kat bandar lah boleh pergi ambik angin sikit"

Lisa terus mencapai tualanya yang tergantung di penyangkut baju di pintu terus meluru ke bilik air untuk menyegarkan badan.Selepas siap lisa meluru pula keluar dan mengenakan baju inner dan croptop hitam berlengan panjang ,seluar jeans hitamnya serta tudung shawl kelabu.
simple dan menarik dan, cukup untuk membuatkan mana mana lelaki cair apabila melihatnya.
Selesai melilitkan shawl dengan gayanya yang tersendiri lisa keluar dari dalam bilik.

Baru sahaja keluar dari biliknya, semua mata yang ada di ruang tamu tertumpu kepadanya.
'Kenapa pulak semua orang pandang aku ni' monolog lisa sendirian.

"keluar pun anak dara seorang ni" kata ibu lisa.
"Ha? Kenapa?ada nak tolong buat apa apa ke? "
"Ada, meh sini duduk kat sini".walaupun berasa hairan namun lisa turut kan saja kata ibunya kerana dia lihat semua orang ada di situ termasuk kakaknya.

"Tadi mama masuk bilik, adik kat toilet,tu yang tunggu adik keluar ni ha. Adik nak gi mana mana ke?
"Oh, tak adik ingat nak keluar kejap ambik angin pening nak siapkan report tu, kenapa? "
"Ooh, macam ni, mak cik faizun ni datang nak masuk meminang"
Lisa hanya menganggukkan kepalanya ,faham. Dalam kepalanya yakin bahawa tidak lama lagi kakaknya akan menamatkan zaman bujang. Jadi dia hanya mendiamkan dirinya sahaja.
"Tapi mak tak tahu yang mana satu, so mak panggil la dua dua kat sini".
Kak ira sudah tersipu sipu malu. Lisa pula leka mendengar penjelasan ibunya.
"Betul lah tu, aunty datang sini nak meminang sebenarnya, tapi bukan kakaknya tapi adiknya" jelas cik faizun dengan senyuman yang mekar di bibirnya. Tidak dinafikan memang cik faizun sangat manis orangnya walaupun dengan usianya yang mungkin mencapai lebih 40 an

Air yang baru dihirup lisa hampir tersembur tapi ditahannya.
" ha? Aunty biar betul ni, jangan bergurau".tanya lisa dengan riak yang tenang walaupun hakikatnya dia sangat cemas dan tidak suka dengan jawapan yang baru saja meniti keluar dari bibir cik faizun tadi.

"Betullah takkan aunty bergurau pulak lisa" jelas cik faizun sambil bibirnya masih mekar dengan senyuman manisnya.
"Tapi aunty lisa ni baru umur 23 tahun aunty."kata lisa
"Aunty tahu tapi anak aunty dah berkenan sangat dengan lisa".jelas cik faizun pula.
Tanpa beralah lisa terus menjawab
"Tapi aunty saya mana kenal dengan anak aunty ,jumpa pun tak pernah"

"Lisa sure lisa tak pernah kenal or even terserempak dengan anak aunty ke,? lagipun nama dia pun lisa tak tanya aunty lagi kan" kata cik faizun tidak mahu mengalah.
"Im not really sure, btw apa nama anak aunty ni? "
"Kan bagus macam tu, hah nama anak aunty rayyan".dengan tidak semena mena terhambur lagi ketawa cik faizun .walaupun lisa pelik apa yang kelakarnya tentang perbualan mereka tapi dia hanya senyum sahaja untuk menjaga hati tetamunya itu.
Tapi jauh di dalam hati cik faizun dia agak kagum dengan lisa yang masih tenang mendengar penjelasan nya tadi, tidak ada sedikit pon riak terkejut walaupun lisa sendiri tidak betul betul mengenali anaknya itu.sekarang dia faham mengapa anaknya tiba tiba sahaja menyampaikan hasrat hati untuk meminang lisa.

In The Name Of Love💜Where stories live. Discover now