"Doktor kita ada pembedahan kecemasan dan memerlukan doktor pakar. " jelas seorang jururawat cemas. Lisa yang sedang tekun menulis report berdiri dan bergegas ke unit pembedahan.
"Give me the report of him. " pinta lisa tegas. Dia masih kelihatan tenang. Sudah menjadi perkara biasa kepadanya.
Selepas meneliti rekod dia terus mempersiapkan diri untuk pembedahan. Pembedahan ini agak sukar kerana lelaki itu mempunyai banyak komplikasi sebelum ini. Jadi pembedahan harus dijalankan dengan teliti.
Selama 5 jam di dalam wad pembedahan, lampu unit pembedahan berubah hijau menandakan pembedahan sudah selesai dijalankan.Lisa menarik nafas lega. Ucapan syukur tidak lekang dari bibirnya. Mana tidak nya, sedang ralit pembedahan dijalankan tiba tiba sahaja black out. Jadi engineer mesin di dalam unit itu bergegas memasang generator.
Perutnya yang ligat berkeroncong membuatkan lisa terus menuju ke kafeteria selepas menyiapkan laporan pembedahan.
Jam sudah menunjukkan pukul 9 malam. Last lisa makan adalah pada waktu pagi tadi. Dia memesan jus oren dan nasi goreng usa. Sedang dia menunggu makanannya, lisa bermain dengan telefon bimbitnya. Instagramnya dibuka sekaligus lisa melihat post post gambar rakan rakannya lalu membuatkan lisa tersenyum sendiri. Dia rindu untuk bertemu dengan rakannya. Tiba tiba telefonnya berdering.
" assalamualaikum.. " lisa memulakan bicara.
"Waalaikummussalam.. Lisa saya ni rizal.. How are you? " kata rizal ramah.
Baru lisa teringat yang dia telah memberikan nombor telefon bimbitnya kepada lisa. Patutlah lisa pelik kenapa call yang diterima under sim kerjanya.
"Oh hai.. Im fine.. Kenapa call saya ni?" Tanya lisa.
"Nothing awak busy ke.. Sorry kalau saya kacau. Saya just nk tanya awak free tak esok? " kata rizal
"Eh its okay.. Saya tengah time break ni.. Esok saya free je kenapa? " kata lisa selamba.
" oh thats good saya nak ajak awak keluar sebenarnya.. Lama tak jumpa awak.. So boleh bersembang lama sikit" kata rizal lagi.
"Oh haha... Sure sure ,just send me the time and location". Kata lisa. Dia pon sudah lama tidak bertemu dengan rizal. Banyak perkara yang ingin ditanyakan kepada sahabat karibnya dulu itu.❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤
Keesokan harinya.
Lisa dan rizal bertemu dia restoran nasib arab yang teletak di tengah bandar raya. Nasib baik dia bercuti hari ini jadi dia dapat menenagkan fikiran untuk seketika. Selepas memesan air jus epal, dia mengangkat telefon bimbitnya yang berdering. Rizal yang selesai memesan air hanya memerhati
"Rizal saya nak jawab call sekejap"kata lisa. Rizal hanya tersenyum seraya mengangguk."Assalamualaikum..ye rayyan? " tanya lisa memulakan bicara. Tiba tiba dia berasa gemuruh kerana sudah berminggu rayyan tidak menghubunginya ataupun mesejnya. Jika wanita lain mesti sudah marah namun dia masih tidak pasti perasaannya kepada rayyan .
"Waalaikummussalam.. Awak kat mana? " tanya rayyan pula. Ada sesuatu yang berbeza dalam nada suaranya.
"Saya dengan kawan saya ni, kenapa?"
Tanya lisa musykil.
"Dekat mana? Kawan yang mana ni? Kenapa awak tak bagitahu saya dulu sebelum nak keluar jumpa dengan siapa siapa pon especially lelaki.. Lisa im your fiance.. "
"Apa yang awak mengarut ni? Dengan kawan saya lah.. Okay rayyan look saya tak nak gaduh dengan awak balik nanti saya jumpa awak okay? Nanti kita discuss. " lisa terus mematikan talian. Dia tidak mahu bergaduh dengan rayyan. Semenjak dua menjak ini rayyan berkelakuan yang tidak menyenangkan.
Rayyan yang berada di hujung talian sudah tidak sedap hati. Dia hanya memerhati dari dalam Keretanya. Ya, dia sudah lama berada di situ namun tidak sangka pula boleh terserempak dengan lisa di situ dengan seorang lelaki. Namun dia hanya memerhati terlebih dahulu dan tidak menyerang secara tiba tiba."Sorry.."kata lisa
"Its okay, btw siapa yang call" tanya rizal
"Nobody.. Just my friend" kata lisa. Dia malas hendak menyebut tentang tunang. Malas hendak fikir. Apa yang dia tahu ketika itu, dia perlukan ruang untuk berfikir dan bertenang.
Selepas selesai makan dan berbual lisa meminta diri untuk pulang kerana sudah hampir sejam mereka berada di situ. Berbual kosong. Disebabkan lisa kesana dengan menaiki kereta jadi dia meminta diri terlebih dahulu.
Keluar sahaja daripada restoran ,rayyan menegur. Rizal yang berada di belakang lisa hanya memandang pelik.
"Lisa we need to talk" kata rayyan .
"Rayyan.. Awak buat apa kat sini? " tanya lisa
"Nothing just we need to talk.. Please" pinta rayyan . Lisa hanya mengangguk dan meminta izin untuk pergi. Rizal hanga tersenyum seraya mengangguk .selepas bersalaman dengan rizal rayyan terus membontoti lisa menuju ke keretanya.
"Lisa naik kereta saya.. Kereta awak nanti saya ambik. " kata rayyan tegas. Lisa yang mendengar tiba tiba terasa bengang.
"Awak ni dah kenapa tiba tiba je ni? " tanya lisa tegas.
"No.. Nanti saya explain just please" pinta rayyan memujuk. Dia tahu lisa tidak senang dengan perbuatannya itu. Namun dia sudah bersedia untuk mendengar jika lisa ingin memarahinya atau memakinya.
Tanpa sebarang bicara lisa memuju ke arah kereta rayyan.
Selepas menghidupkan enjin kereta rayyan meluncur laju di atas jalan raya. Rizal yang melihat hanya tersenyum.
YOU ARE READING
In The Name Of Love💜
RomanceBila doktor bertemu polis. Datuk pula tu. Macam mana lah perangai diorang ni. Macam anjing dengan kucing lah jawabnya. Yang sorang ni dalam diam dah sayang yang sorang lagi masih keliru dengan perasaan. Nak buat macam mana kenangan pahit dulu yang m...