Sampai sahaja di satu kawasan berdekatan dengan perumahan lisa, rayyan memberhentikan kereta. Lisa terus keluar dari kereta. Sepanjang perjalanan dia hanya senyap menahan perasaan.
"Lisa.. Saya... " belum sempat rayyan menghabiskan perkataan, lisa terus mencelah
"Apa? I hope that you have a good explanation for all of this nonsense " kata lisa sabar
"Okay.. Saya tahu awak marah saya.. Tapi first let me explain.. Saya buat semua ni ada sebab nya. Awak ingatkan pasal lelaki yang call awak malam tu, yang awak tak kenal tu.. Remember. Dah berminggu saya buat research pasal dia.. Thats why saya asyik busy lately. Yang jumpa awak tadi rizal kan. You better be aware dengan dia okay.. Kalau boleh saya tak nak awak rapat dengan dia.. Based on research kami rizal ada kena mengena dengan kes awak ni. Tapi saya kena suruh orang orang saya pastikan dulu. Mesti awak pelik kenapa saya boleh ada dekat kwasan tu tadi kan. Sebenarnya saya memang tengah perhati rizal ni tapi saya tak sangka dia berjumpa dengan awak. Tu yang saya pelik. Siapa rizal sebenarnya dengan awak. " kata rayyan.
Amarah lisa berubah kepada terkejut
"Di.. Dia.. Dia kawan sekolah saya dulu.. Dia rapat dengan saya.. Tapi saya tak sangka dia terlibat dengan kes tu, serious saya tak sangka. Awak jangan nak buat cerita ke apa ke .jangan sebab jealous ,awak fitnah dia pulak.please lah rayyan. Saya dengan dia kawan je.awak tahu saya fobia dengan benda tu. So jangan jadikan bende tu alasan untuk awak nak saya putus kawan dengan dia.kalau betul apa yang saya cakap ni,so stop it okay,stop it." kata lisa seraya berlari menaiki teksi yang ditahannya tadi. Rayyan yang mengejar dari belakang terhenti selepas melihat lisa meloloskan diri ke dalam teksi tersebut.
Tiba tiba air mata bercucuran tanpa henti. Dia tidak sangka yang rayyan sampai sebegitu sekali cuba mengatur hidupnya. Tekanan demi tekanan yang diterima tidak dapat dikawalnya.
Selepas sampai ke rumah dia mengunci dirinya di dalam bilik. Nasibnya baik semasa pulang tadi tiada sesiapa di rumah. Keluarganya keluar. Dia menekup mukanya dengan bantal dan menangis semahunya. Sedar sedar, jam sudah menunjukkan jam 9 malam. Nasib baiklah dia 'cuti' dari mengerjakn solat, jadi dia tidak perlu berfikir untuk khada' solatnya.
Berjam juga dia tertidur. Dia membuka aplikasi telefon bimbitnya.
Terdapat 14 missed calls daripada rayyan dan 7 mesej. Dia tiada semangat untuk membaca mesej mahupun call semula rayyan. Jadi dia bingkas bangun dan menuju ke tandas untuk mandi.
Selepas mengenakan baju tidur dia menuju ke dapur. Dia tiada selera untuk menjamah makanan .jadi dia membancuh air milo panas dan menuju ke luar rumah untuk mengambil angin. Dia harus akui yang rumahnya sesuai jika ingin menenangkan fikiran. Lisa mengambil tempat duduk di kerusi di luar kawasan berumput luar rumahnya.Selepas menghirup milo panas dan mengambil angin, terasa lapang sedikit fikirannya. Lisa memejamkan matanya dan menghirup udara beberapa kali. Terbayang kejadian petang tadi membuatkan dia menggelengkan kepalanya. Mungkin kerana moodnya yang tidak stabil jadi dia termarah rayyan tanpa sengaja. Dia yakin perkara itu harus diselesaikan. Telefon iphone 7 nya itu diambil dari meja sisinya dan didail nombor rayyan.
Selepas beberapa saat talian disambungkan.
"Assalamualaikum" lisa memulakan bicara.
"Waalaikummussalam.. Lisa.. Saya nak.. " belum sempat rayyan menghabiskan ayatnya lisa menyambung lagi
"Kita jumpa boleh? " tanya lisa. Rayyan hanya bersetuju.
"Tapi rayyan boleh awak ambik saya sebab kereta saya dekat sana lagi. " kata lisa
"Oh ya kereta awak saya nak ambil kereta awak tapi lupa nak mintak kunci dengan awak.. So saya tak ambil lagi. " jelas rayyan.
"Eh its okay.. Esok boleh.. Awak ambik saya eh? " tanya lisa
"Okay awak tunggu saya around 9.30 saya sampai. " kata rayyan.
Lisa bergegas menaiki tangga dan bersiap. Lisa mengenakan jeans putih, baju kemeja putih yang dituck in separuh dibahagian depan dan shawl maroon. Sebelum ini dia tidak pernah mengenakan serba putih, namun dia cuma ingin mencuba sesuatu yang baru.
Selepas menyarungkan kasut heels nya, dia melihat kereta rayyan memasuki perkarangan rumahnya. Selepas mencapai tas tangan, dia terus berjalan menuju ke kereta sambil tersenyum manis. Perkara petang tadi sudah lama dilupakan.Rayyan yang melihat tersenyum manis juga. Di dalam kepalanya ligat mengawal perasaan .' Cantiknya lah awak ni lisa'.
Selepas memboloskan diri kedalam kereta rayyan, lisa memasang seat belt .
"Assalamualaikum.. Sorry kena tunggu saya tadi" kata lisa
"Waalaikummussalam.. Eh tak adalah. Saya pon baru je smpai ni" kata rayyan sambil tersenyum. Dia sebenarnya pelik dengan lisa. Petang tadi bukan main garang. Namun malam itu dia melihat lisa begitu tenang sekali.
"Btw kita nak pergi mana ni? " tanya rayyan
"Mana mana je tapi no restaurant, no formal places okay.. Just tempat santai je. " kata lisa sambil menunjukkan jarinya simbol 👌
"Ish awak ni.. Comellah" kata rayyan sparuh berbisik.
"Apa? " tanya lisa
"Eh nothing"
"Hmm yelah tu " kata lisa
Perjalanan mereka dipenuhi gelak tawa berbeza dengan perjalanan petang tadi.Sesampainya di sana, rayyan memberhentikan kereta di. tempat yang disediakan.
"Lawa nya pemandangan dekat sini" kata lisa sejurus keluar dari kereta
"Kan ..sebab tu saya bawak awak dekat sini" kata rayyan"Okay let me start first.. Saya ajak awak keluar ni sebab nak discuss pasal petang tadi.. Look im so so sorry sebab marah awak macam tu. I know i shouldn't. I just can't control my emo. Sorry okay. Let me be honest, lately saya rasa awak pelik, its just like awak missing tak tahu pergi mana, call saya pon tak. Im just worried about you. Bukan sebab saya nak control awak or anyhing.. Its just saya risau. Actually saya penat nak fikir pasal kerja, the unknown person tu, about you and myself. Tapi i know im wrong. Saya kena juga fikir pasal awak. Nak ikutkan awak lagi banyak kena fikir compared to me and sepatutnya saya dengar explanation awak dulu petang tadi. Im so so so sorry. " kata lisa
"Its okay, its not your fault actually. Awak tak tahu right?. Okay macam ni yang saya hilang a few weeks tu saya cari info pasal lelaki tu. Lepas dapat, info saya suruh budak budak saya cari orang yang berkomplot dengan lelaki tu. "
"Berkomplot? " tanya lisa
"Yes berkomplot. Bukan sorang yang buat kerja tu tapi dua. Kami syak rizal terlibat. Awak tak rasa pelik ke bila kita busy cari siapa lelaki tu and at the same time lah awak jumpa rizal. So sekarang ni kami tengah perhatikan rizal. Budak budak saya cakap yang lelaki tu tak tahu yang awak bertunang dengan saya. Maybe lelaki tu tahu awak bertunang tapi bukan dengan polis handsome ni kan" sempat lagi dia berseloroh.
"Hmmm nak juga puji diri sendiri. Thats good lah kan kalau macam tu. At least dia tak tahu lah yang rayyan tengah cari tahu pasal dia kan. "
"Yup.. Tapi sekarang ni kita kena watch our steps too. Especially you. I tahu fiance i ni ada black belt tapi at least be careful okay honey" kata rayyan.
"Apa ney.. Honey what.. Tak payah nak honey honey sangat lah geli saya dengar tau" kata lisa sambil ketawa.
Rayyan juga ikut ketawa.
"Rayyan.. Promise dengan saya anything happen you must be with me okay? " kata lisa
"Promise" kata rayyan pula.
"Okay dah jom mcd.. Saya lapar lah. Awak lah ni tak pasal pasal saya tak selera nak makan tau malam tadi. " kata lisa
"Tulah saya pon tak selera malam tadi. Fikir pasal awak lah ni. Jom"
Kata rayyan pula.
YOU ARE READING
In The Name Of Love💜
RomanceBila doktor bertemu polis. Datuk pula tu. Macam mana lah perangai diorang ni. Macam anjing dengan kucing lah jawabnya. Yang sorang ni dalam diam dah sayang yang sorang lagi masih keliru dengan perasaan. Nak buat macam mana kenangan pahit dulu yang m...