Fikiran lisa sudah mula bercelaru.
"Ish.. Serabutnya.okay lisa calm down. Kerja is kerja. Ingat prinsip kau " tenang sikit hati lisa. Yes prinsip lisa which is she didn't mess up her work with personal.
Tiba tiba pintunya diketuk.
"Masuk" kata lisa. Pelik juga dia. Dia sepatutnya cuti hari ni cuma dia berada di hospital untuk menjaga neneknya. Takkan ada pesakit lain kot. Fikirnya. Wait..
"Doktor.. Nenek doktor" kata nurse itu cemas.
"Kenapa dengan nenek saya? " tanya lisa cemas. Tanpa sebarang jawapan dia bergegas ke bilik neneknya. Terkocoh kocoh jururawat itu mengejarnya.
Sampai sahaja di depan bilik neneknya semua saudaranya termasuk papa dan mamanya berada di luar bilik itu. Melihat sahaja mereka beriak cemas memandang lisa, lisa terus bergegas masuk ke dalam bilik neneknya. Kelihatan naufal sedang merawat neneknya.
Nasib baik naufal datang awal dan boleh membantu."Whats wrong? " tanya lisa sedikit cemas kepada naufal. Naufal hanya menjelaskan kondisi neneknya. Dengan pantas dia merawat neneknya. Setelah selesai memberikan rawatan. Dia menarik Nafas lega sebentar.
"Naufal saya nak call pihak thecnical sekejap,tolong jaga nenek saya sekejap." kata lisa."Assalamualaikum. Saya doktor lisa. Can i know how the result for puan hasmawati binti mohamad. Still problem technical ke. Takkan tak boleh dapatkan result lagi. " kata lisa sedikit emosi
"Im so sorry doctor. Kami akan cuba as soon as possible. Buat masa sekarang memang kami tak boleh bantu. Result tu paling awal esok baru keluar. Again.. So sorry" kata pihak itu.
"Its okay,saya faham. Saya minta tolong sangat sangat pihak awak boleh usahakan as soon as possible.kalau boleh result keluar sahaja , call terus saya ya.thanks." Kata lisa seraya mematikan panggilan
Dia duduk di kerusi melepaskan keluhan. Kalau betul jangkaan dia dan naufal itu tepat. Dia adalah orang yang paling terkilan sekali kerana tidak dapat menjaga neneknya dengan baik.Imbas kembali
"Doktor lisa, im sure you already has hypothesis right. Based on what happend to your grandma just now and after i check her myself im sorry to say that it is a symptom of cancer. What do you think. But maybe im wrong. Tapi what can we conclude, your nenek muntah darah tadi and batuk dia pon berdarah. After check kita tahu yang ada masalah pada hati nenek awak. Tapi apa apa pun kita kena tengok result pada test kita tu dulu baru boleh buat kesimpulan yang tepat. Apa apa pon result dia I hope you strong enough for this. " kata naufal.
"I know.. After i check dia dari first lagi i rasa bende yang sama. Tapi i tetap nak teruskan check up diagnos dia dulu untuk pastikan tanggapan i tu betul or not. So macam mana pon kita kena tunggu esok. Apa apa pon i will try my best for my grandma. " kata lisa dengan senyum tipis.
"Im sure you will" kata naufal. Dia bangga dengan lisa walaupun macam tu namun dia masih tenang melaksanakan tugasnya. Impressive!Mereka keluar dari ruangan wad itu dengan senyum yang nipis.
"Papa, mama, semua jangan risau, insyaallah nenek okay. Macam mana pon kena tunggu test esok juga. Kami tak berani buat kesimpulan sendiri. Apa apa kita doakan nenek ye. Lisa minta maaf sangat tapi lisa tak boleh benarkan ramai pergi melawat nenek sekarang. Dua orang je dalam satu masa.nenek perlukan rest yang cukup. Walaupun condition dia stable sekarang, tapi she still need a good rest.kalau boleh jangan bagi tekanan dekat nenek ye. Macam mana pon lisa akan usaha juga supaya rawatan nenek berjalan dengan lancar.lisa harap semua faham." Kata lisa tegas namun lembut.
Semua hanya mengangguk faham.
Lisa sedaya upaya menyorokkan perasaan sebaknya itu.
Tiba tiba ayahnya bersuara.
"Lisa.. Boleh papa nak cakap dengan lisa sekejap.? " tanya papa. Lisa hanya mengangguk lalu mengikut langkah papanya itu sehingga hilang dari pandangan mereka. Mereka bercakap berhampiran dengan tempat solat ataupun surau di situ.
"Lisa..papa nak tanya sikit ni. Walau macam mana sekalipun sakit nenek, lisa seorang doktor pakar kan. Papa yakin lisa ada hypothesis atau teori pasal penyakit nenek kan lepas check dia tadi.? " tanya papa lisa. Lisa hanya menggeleng lemah sambil wajahnya ditundukkan.
"Lisa.. Lisa tahukan lisa tak boleh tipu papa. You're not a good liar. Just tell me" papa lisa bersuara.
Tiba tiba air mata lisa menitis satu persatu. Sekejap sahaja dia teresak esak. Papa menarik lisa ke dalam pelukannya.
"Shhh.. Lisa its okay.. Just tell me okay" kata papa memujuk
Dalam tersedu sedu lisa berkata
"Le.. Le..lepas cek nenek tadi naufal dengan lisa sependapat yang berkemungkinan besar berdasarkan pengalaman kiteorang, nenek menghidapi kanser hati. " kata lisa sambil menangis.
"Astaghfirullah halazim.. Ya allah. Lisa sabar ye. Ada hikmahnya.sabar lisa." ucap papa juga sebak. Dia tahu lisa adalah cucu yang paling rapat dan manja dengan ibunya itu. Jadi dia faham akan kesedihannya ketika itu.
Rayyan yang berada di situ juga tergamam dan berasa sebak. Dia baru selesai solat maghrib . Keluar keluar sahaja dari surau dia terdengar perbualan lisa dan papanya. Namun dia yakin lisa seorang yang kuat.
Besar sungguh ujian lisa.*sorry korang kalau episod ni stress or sedih.
*saja nak bagi feel sikit baca tu
*please jangan jadi silent reader 👌😄
*votelah or comment
YOU ARE READING
In The Name Of Love💜
RomanceBila doktor bertemu polis. Datuk pula tu. Macam mana lah perangai diorang ni. Macam anjing dengan kucing lah jawabnya. Yang sorang ni dalam diam dah sayang yang sorang lagi masih keliru dengan perasaan. Nak buat macam mana kenangan pahit dulu yang m...