baran

442 16 0
                                    

Tangan lisa terus direntap kasar dari tangan rayyan. Rayyan yang sedari tadi menggenggam tangan lisa terkejut.
"Apa bende awak ni ha? Pegang tangan saya bagai. Awak tahu saya tak suka kan, lagi satu.. Your FIANCE . Sejak bila pulak saya bertunang dengan awak ni .awak sedar tak apa yang awak cakap ha? Penat lah macam ni. Dah lah lepas ni please jangan kacau saya lagi. Awak balik terus jela takyah lah hantar saya bagai. Saya boleh drive sendiri and one more thing saya rasa perempuan tu lagi perlukan awak kot sekarang ni. Ikut awak lah nak buat apa pon. Saya pergi dulu assalamualaikum. "
Baran lisa
Selepas menghidupkan enjin, dia terus meluncur laju.
Rayyan terkedu tanpa bicara, dia tidak sangka lisa marah sebegitu teruk gara gara tindakannya.

Dengan marah lisa masuk ke dalam biliknya. Rumah nya sudah gelap kerana semua sedang enak dibuai mimpi sedangkan dia still dengan hati yang tak tenang. Dia masuk ke bikik air lalu mandi dan mengambil wuduk. Lisa berteleku di atas tikar sejadah selepas selesai solat isyaknya tadi. Dia mengalunkan ayat suci al quran. Dia buntu dan sangat tertekan. Sekurang kurangnya, dengan cara itu tekanan nya dapat dikurangkan .

Selepas selesai, dia berbaring di atas katilnya. Telefon bimbitnya berbunyi.
Dengan perasaan yang tenang bercampur mengantuk dia mengangkat.
"Assalamualaikum, lisa.. Rayyan ni. Im so so so.... Sorry. Saya tak sengaja nak buat macam tu tadi and.. "
"Dah la rayyan saya mengantuk dah pukul 2 dah ni. Awak tidur la, saya nak rest. Assalamualaikum. " talian dimatikan
Lisa menyambung tidurnya yang tergendala sebentar tadi.

Pagi itu badanyya terasa segar seusai solat subuh. Selepas mandi, dia terus menyiapkan laporannya yang agak lama tergendala itu. Pagi ini dia berasa gembira dan segar sekali. perkara semalam sudah lama dilupakannya. Bagi lisa let bygones be bygones .
" harghh.. Siap jugak laporan aku hari ni. Settle satu problem. Now aku nak prepare breakfast lah".
Lisa terus meluru keluar. Jam menunjukkan 8.35 pagi.

Selepas mengeluarkan bahan bahan dari peti sejuk, dia meluru ke singki untuk membasuh tangan. Sangkanya hari ni lisa hendak menyediakan mee goreng basah dan roti telur untuk keluarganya.

"Boleh saya tolong? " tutur rayyan.
Lisa agak terkejut mendengar dan terhs menoleh. Rayyan kemas berpakaian baju t-shirt hitam dan seluar jeans hitam.
"Macam mana awak boleh masuk rumah saya ni.? "
"Tadi saya sampai pukul 7.30,sebab ayah awak call saya nak jumpa saya tu yang saya bersembang dengan dia kat luar taman rumah awak ni .so ,boleh saya tolong. "Jelas rayyan.
"Tak payahlah, awak pergi bersembang dengan ayah saya balik "

"Ayah awak suruh saya tolong awak, dia kata nak naik atas sekejap. Tu yang saya datang ni, hehe" kata rayyan
"Ikut awak lah" jawab lisa malas.
"So, awak nak masak apa ni? "
"Ikutkan hati saya nak masak je awak dalam kuali ni buat gulai ,tapi sabo jelah" jelas lisa separuh berbisik.
"Apa? Tak dengar lah" kata rayyan tapi sebenarnya dia dapat tangkap dengan jelas apa yang dikatakan oleh lisa tadi. Senyumanya mekar menunjukkan ketampanan nya.

"Tak de apa, saya cakap nak masak mee goreng basah and roti telur tadi."kata lisa lagi.
Pecah tawa rayyan.
"Awak tolong saya potong sayur ni dahla".tambah lisa lagi
"Okay"  balas rayyan dengan ceria sambil mengenyitkan matanya. Lisa hanya membalas dengan menunjukkan penumbuk nya kepada rayyan.
Pecah lagi tawa rayyan manakala lisa menunjukkan muka bersahaja.

Lama mereka di dapur menyiapkan makanan. Sangkanya rayyan hanya biasa orang nya tapi sangkaan nya meleset sama sekali apabila melihat rayyan menunjukkan skill nya di dapir tadi. Rayyan juga yang membantu menggoreng mee tadi. Lisa hanya memerhati. Tidak sampai hati melihat rayyan berseorangan walaupun rayyan memang pro dalam memasak, lisa mendekati rayyan dan menyarungkan apron ke leher rayyan.
"Nanti kotor baju awak ,nah pakai ni." Rayyan terkedu lalu tersenyum.
"Thanks. "Balas rayyan dengan senyum. Berbunga hatinya.
"Tak sangka datuk pon pandai masak masak ni" seloroh lisa
Rayyan tergelak dan berkata
"Saya dah cakap datuk awak ni lain sikit" kata rayyan
Membahang juga muka lisa apabila rayyan menekan perkataan 'datuk awak'
"Saya mana ada datuk, atuk ada lah" jawab lisa selamba.
Tergelak lagi rayyan dibuatnya.
"Ni depan awak ni awak punya lah" balas rayyan.
"Eii... Dah la masak tu nanti hangit pulak mee tu"
Rayyan sambil sisa ketawa menyambung semula masakannya.
Perlahan sahaja suara rayyan berkata

"Lisa.. Im sorry, really really sorry". Jelas rayyan serious. Namun tangannya masih giat menggaul mee di dalam periuk.
"Dah la, saya dah lupakan dah, past is past okay? " sambil tersenyum.
'Comelnya' desis rayyan.
"Thanks" jelas rayyan.

In The Name Of Love💜Where stories live. Discover now