Selepas membuat laporan di balai, lisa pulang ke rumah . Sebenarnya dia takut untuk bercerita tentang perkara itu kepada keluarganya. Kasihan pula dia kepada fikri
"Assalamualaikum" kata nisa. Namun dia pelik ramai pula yang menjawab salamnya tengok tengok semua keluarganya telah berada di ruang tamu itu. Dia sudah berdebar dan rasa bersalah.
"Baru balik lisa? " tanya mama lisa. Lisa mengangguk
"Lisa dari balai tadi? " kata lisa.
"Sampai hati lisa masukkan anak mak long dekat dalam jail kan" kata mak long lisa.
"Tapi bukan lisa sengaja. Tu sebab.. " belum sempat lisa membela dirinya, mak sedara nya itu berkata lagi.
"Apa yang bukan sengaja. Apa yang berlaku dekat kamu berdua ni? Sedar sedar pihak polis call mak long. Apa ni? " kata mak long marah.
"Tadi.. Fikri dengan rizal datang hospital lisa. Fikri bagitahu yang dia suka lisa. Tapi.. " kata katanya dipotong lagi
"Habistu sebab tu je kau report dia dekat polis. Sebab tu je ke alisa." kata maklong nya. Lisa sudah serba salah. Perlu ke dia memberitahu kisah sebenarnya.
"Lisa boleh tarik balik report tu tapi..
"Tapi rayyan yang tak bagi" kata rayyan yang tiba tiba muncul dari pintu rumahnya itu. Semua mata kini memandang ke arah rayyan. Lisa juga memandang rayyan serba salah.
"Minta maaf makcik tapi apa yang anak makcik buat tadi dah melampau. Makcik tahu tak dia berkomplot dengan rizal culik lisa. Lepastu dia kurung lisa dekat stor di hospital tu. Bila lisa suruh lepaskan dia, tapi fikri tu boleh ugut dia dengan pistol yang dia bawa tu. Nyawa dan maruah lisa boleh melayang tadi makcik. Makcik rasa patut ke lisa ni tarik balik report yang dia dah buat tadi. Mengikut udang undang pon fikri dan rizal bersalah kerana mempunyai bahan api tanpa lesen dan membahayakan keselamatan orang awam. Kalau lisa tak buat report tadi, saya sendiri yang akan buat. Jadi saya minta maaf makcik,uncle,aunty ,semua." kata rayyan tegas. Tetapi dalam suaranya masih beradab dan tidak melampaui batas.
Mak long lisa tergamam. Dia mengalirkan air mata. Tak sangka anaknya begitu.
"Maafkan mak long lisa. Maklong tak sangka fikri boleh macam tu. Selama ni maklong tahu yang dia suka lisa tapi makcik biarkan saja sebab lepas lisa bertunang maklong ingat fikri boleh terima. Maklong tak percaya dia macam tu . Tadi pun maklong pergi melawat dia. Maklong tak sangka. Mak long tanya dia tapi dia tak jawab pon. Dia cuma cakap yang lisa punca dia duduk dalam tu. Tak boleh ke kalau lisa tarik balik report tu. Kesian masa depan anak mak long tu." kata maklong lisa lagi."Kalau macam tu pah cerita dia, aku pon takkan benarkan lisa tarik balik report dia tu. Fikri dah bahayakan nyawa anak aku. Kalau lah tadi terjadi apa apa pada anak aku, aku takkan maafkan fikri. " tiba tiba ayah lisa bersuara. Mak long yang mendengar menangis lagi.
"Tak apalah pa. Salah lisa juga. Nanti lisa tarik balik report tu ye maklong. " kata lisa lagi
"Terima kasih lisa" kata maklong pula. Keluarga lisa dan rayyan hanya mendiamkan diri. Mereka kenal lisa. Kalau lisa sudah membuat keputusan susah untuk mereka bangkang.🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂
Selepas menarik semula report di balai polis, lisa pulang semula ke rumahnya. Penat betul harinya. Rayyan pula menarik muka dengan lisa, mungkin kerana marah akan keputusan lisa. Namun, lisa yakin yang fikri sudah berubah. Dia memohon maaf kepada lisa bersungguh sungguh. Menangis teresak esak dia memohon maaf.
Dia juga berjanji agar tidak mengulangi perbuatan bodoh itu lagi.Seusai solat maghrib, lisa mengambil kunci keretanya dan keluar setelah meminta izin papanya. Sampai sahaja ke destinasi, dia mengambil telefon bimbitnya dan menghubungi rayyan.
"Assalamualaikum.. Rayyan"
"Waalaikummussalam.. Kenapa? " tanya rayyan dingin.
"Sorry"kata lisa sepatah. Dia sudah menggigit bibir risau jika maafnya tidak diterima.
"Kenapa? " tanya rayyan. Sengaja dia buat tidak tahu.
"Sebab tu lah" kata lisa
"Sebab apa? " tanya rayyan lagi
"Sebab saya datang rumah awak malam malam tak bagitahu dulu and sebab saya nak jumpa awak sekarang. Boleh? " tanya lisa sedikit berseloroh.
Rayyan melopong. Dia menyelak langsirnya dan melihat lisa yang sedang bersandar di kereta sambil melambai ke arahnya. Dia mengerutkan kening dan menampar pipinya sendiri beberapa kali.
"Wait.. Aku mimpi ke apa sekarang ni. Dah kenapa lisa sampai datang sini malam malam. Tak pernah macam ni?. Pelik pelik. " kata rayyan.
"Tak ada yang peliknya rayyan. Im still here. Cepatlah turun. Sejuk ni" kata lisa yang masih berada di talian. Rayyan menepuk dahi. Dia lupa untuk mematikan talian.
"Hmm yelah saya turun. Awak masuk lah dalam kereta dulu, bahayalah. Saya nak siap dulu" kata rayyan.
"Tak apa, tak bahayalah sebab ada abang guard ni ha teman saya. " seloroh lisa seraya mematikan talian.
Rayyan yang mendengar terus menyarung pakaiannya dengan pantas. Risau juga dia kalau guardnya itu menggatal dengan lisa. 😂Selepas membuka pintu, dia dapat melihat wajah lisa yang tersenyum manis kepadanya. Dia buat buat tidak nampak. Nak merajuk lah katakan. Mengalahkan perempuan.
Sampai sahaja di hadapan lisa, dia berpeluk tubuh.
"Kenapa nak jumpa saya malam malam ni?cepatlah beku dah saya duduk dekat luar ni." tanya rayyan masih dingin.
"Ceh beku. Saya ni berdiri kat sini lagi lama. Btw nak saya cairkan tak. " kata lisa mengangkat keningnya. Saja dia ingin menguji rayyan. Rayyan hanya mencebikkan bibir.
'Jangan lah macam tu lisa' desis hati rayyan"Rayyan~~. Sorry lah. Maafkan lah saya. Jangan lah marah saya. Kesian dekat saya. " kata lisa mendayu dayu sambil mejuihkan bibirnya ala ala sedih.
"Tak nak" kata rayyan masih tegas.
"Alah~ jangan lah macam tu. Tak kesian kan saya ke" tanya lisa sambil
Menguis nguis lengan rayyan dengan kunci keretanya.
Rayyan menggeleng.
"Fikri dah insaf lah. Dia merayu rayu minta maaf dengan saya tadi. Kesian dekat dia. Saya tak sanggup tengok sepupu saya macam tu" kata lisa
"Hmm yelah sepupu kesayangan awak kan. Saya ni siapa je. Bukan nak dengar cakap saya pon. Awak kesiankan dekat dia, saya awak tak kesian pulak kan. Awak rasa apa perasaan saya bila tengok tunang saya dalam bahaya macam tu" kata rayyan lagi
"Okay okay sorry. Tapi dia pon berhak dapat second chance kan. Tak salah memaafkan orang, right? Awak yang cakap macam tu dulu.im sorry okay" kata lisa lagi sambil tersenyum.
"Hmm yelah. " kata rayyan lagi
Lisa tersenyum
"Senyum lah sikit" kata lisa. Rayyan menggeleng
"Tak nak sebab awak tak minta maaf satu benda lagi dengan saya" kata rayyan
Lisa mengerutkan dahi pelik. Apa benda lagi.
"Saya bayar gaji guard saya tu suruh jaga rumah saya, bukan dating dengan awak" kata rayyan. Meletus ketawa lisa."Hahaha. Awak ni kelakar lah. Mana ada lah saya dating dengan dia. Dia just teman saya je tadi. Tu pon tengok dari jauh je. Jangan lah jealous. Awak nak ke kalau jadi apa apa lagi dekat saya? Ha? " kata lisa memancing rayyan
"Okay lah okaylah. Tapi lain kali jangan buat lagi eh" kata rayyan
"Okay, promise"kata lisa tersenyum. Susah juga nak pujuk rayyan ni.
YOU ARE READING
In The Name Of Love💜
RomanceBila doktor bertemu polis. Datuk pula tu. Macam mana lah perangai diorang ni. Macam anjing dengan kucing lah jawabnya. Yang sorang ni dalam diam dah sayang yang sorang lagi masih keliru dengan perasaan. Nak buat macam mana kenangan pahit dulu yang m...