emergency

618 19 0
                                    

"Jadi apa jawapan lisa, aunty pon tak sabar nak dengar ni? "Tanya cik faizun
Setelah sekian lama mendiam akhirnya ibu lisabersuara
"Ibu pun nak dengar juga jawapan lisa ni, ibu tahu lisa baru 23 tahun tapi lisa dah ada kerjaya jadi tak salah kalau kita tak hampakan hati sesiapa sekarang kan?"jelas ibu lembut

"Lisa sebenarnya..
Percakapan lisa terhenti apabila deringan telefon bimbitnya berbunyi dan tertera nombor hospital tempat dia bekerja dan lisa yakin itu kecemasan.dia lantas meminta izin kepada tetamunya untuk menjawab telefon tersebut.
"Assalamualaikum, ya im here, is there anything wrong?,okay ill be there as soon as possible,ya okay welcome, assalamualaikum".
Sudah menjadi kebiasaan untuk lisa untuk memulakan percakapan dan pengakhirannya dengan salam. Baginya, islam itu cantik jadi dia harus menggunakannya dengan baik instead of hello hai dan sebagainya.

Seusai mematikan talian suara ibu bergema
"Kenapa lisa? "
"Ma,pa,aunty,uncle lisa mintak maaf sangat tapi lisa ada emergency dekat hospital ni. Bas double decker terbalik tadi, so doktor diperlukan segera"
"Tapi lisa kan tengah off seminggu"kata ibu lisa
" yes ma tapi its my responsibility kan, so adik kena jugak pergi as soon as possible.im really sorry aunty."
"No its okay, aunty faham, do your job first, lain kali aunty datang balik kita discuss okay?"
"Thanks aunty, sure" jawab lisa walaupun lisa bersyukur dapat lari kali ini dari perkara yang paling tidak digemarinya dari dulu namun dia berasa bersalah dengan tetamunya itu.
Selepas bersalaman dan mencium pipi kedua ibu bapanya, dia meraih tangan cik faizun pula untuk bersalaman. Walaupun lisa sedikit serba salah tetapi tangannya tetap diraih dengan mesra oleh cik faizun.

Langkahnya yang diraih ke pintu keluar selepas mencapai beg tangan, kunci kereta dan kot putih doktornya terhenti.
"Aunty once again sorry, tapi boleh tak aunty tinggalkan no phone anak aunty?nanti saya cuba discuss dengan anak aunty okay, thanks aunty"
Lalu dengan pantasnya langkah diraih semula menuju ke pintu rumah.

Senyuman puan faizun semakin memekar apabila mendengar pertuturan gadis itu. Dia yakin lisa adalah calon menantu yang sesuai untuk anaknya.

In The Name Of Love💜Where stories live. Discover now