Malam itu lisa mempersiapkan dirinya dan berbaring di atas katil setelah selesai solat isyak. Baru saja hendak melelapkan mata telefonnya berdering.
"Erm.. Assalamualaikum" tutur lisa serak suaranya.
"Waalakummussalam. Awak tido dah ke? "Kata rayyan.
"Baru je nak tidur ,kenapa? " kata lisa
"Tak ada apa apa, saya saja je nak dengar suara awak. Sorry saya kacau awak tidur. Oklah pergi sambung tidur tu. Mimpikan saya eh. Assalamualaikum. " seloroh rayyan.
Lisa sudah tergelak.
"Okay okay mengada eh. Waalaikummussalam. " kata lisa lalu mematikan talian.
Dia meletakkan phone nya ke tepi namun telefon nya berbunyi lagi.
"Ye rayyan awak nak apa lagi ni? " kata lisa
"Aku nak kau.. Seronok lah kau esok bertunang kan. Ingat.. Selagi kau tak khawin aku akan kacau kau. Kau hak aku tau. Takda sapa boleh ambik kau. Faham. "
Talian terus dimatikan. Tangan lisa menggeletar. Dia memeriksa telefon bimbitnya. Panggilan dari unknown. Dia takut. Dia tidak tahu apa yang dilakukan. Dia mencapai telefonnya dan menelefon rayyan.
"Rayyan... Ra.. Rayyan... Saya takut." Tutur lisa menggeletar.
"Lisa.. Kenapa ni? Awak okay tak ni. Okay.. Tarik nafas dulu. Cerita dekat saya." Kata rayyan bimbang.
"Tadi..ada orang call saya, saya tak tahu siapa, dia kata dia nak saya, dia kata saya hak dia. Selagi saya ta khawin dia akan kacau saya. Saya.. Takut" kata lisa teresak esak.
"Okay okay ..awak relax.. Tak ada apa apa tu.. Boleh awak tolong send nombor phone yang call awak tadi. Sekarang awak tarik nafas okay.. Relax.. Awak lupakan je ye. Serahkan kat saya okay. Awak tidur dulu, jangan fikir apa apa ye.awak jangan fikir langsung pon ye. Goodnight. " pujuk rayyan.
Tenang sikit hati lisa. Dia tahu rayyan boleh membantunya. Walaupun masih berdebar namun dia hanya memejamkan matanya.Pagi itu, lisa bangun dan badannya berasa sangat segar. Dia mencapai tualanya dan membersihkan dirinya. Dia turun ke bawah dan bersarapan dengan keluarganya.
"Amboi berseri muka orang nak bertunang ni" seloroh mama lisa. Lisa mencapai roti bakar dan menyapu jam strawberry dan peanut ke atasnya lalu disuakan kemulut.
"Ada ada je mama ni. Tapi rasa segar je bangun bangun tadi. Sebab spa semalam kot. Ringan je rasa badan ni." Balas lisa selamba.Mamanya hanya tersenyum seraya meneguk minumannya.
"Hah.. Lisa jangan lupa pulak majlis mula pukul 3 tau.. " kata mamanya lagi.
"Okay..No worries, sekarang baru pukul 7.lisa nak pergi joging sekejap nanti lisa balik lisa siaplah apa apa yang tak siap nanti. " kata lisa.
"Ish.. Sempat lagi nak pergi joging bagai.. Ni kalau orang lain duduk diam dah tau kat rumah. "
"Alah ma, tunang je kan.. Bukan khawin pon chill chill.. Muah" kata lisa sambil mengenyitkan matanya.
Mamanya hanya ketawa dan menggeleng sahaja.dia sudah terbiasa dengan perangai anaknya itu.Selepas makan lisa terus mengambil telefon bimbitnya dan keluar untuk berjoging. Selepas bersalaman dengan mamanya, dia terus menyarung kasut sukannya dan memulakan jogingnya.
Harini cerah dan sangat cantik sesuai untuk melakukan aktiviti luar.
Lagu look what you make me do dendangan taylor swift sedang berkumandang di earphonenya.
Sedang dia leka bejoging tiba tiba dia melihat sebuah kereta menuju laju ke arahnya semasa dia cuba melintas jalan. Setahunya, dia sudah memeriksa keadaan jalan raya sebelum melintas.
Lisa kaku dan hanya mampu memejamkan matanya. Tiba tiba dia merasa badannya melayang .Lengannya terasa sangat sakit dan pedih.
" lisa awak okay tak? " tanya satu suara cemas.
Apabila membuka matanya, dia sedang terbaring di tepi jalan dengan rayyan terbaring sama di tepinya.
Dia dapat melihat lengan rayyan yang berdarah. Rupa rupanya rayyan yang menariknya ke tepi semasa insiden tadi."Saya okay.. Rayyan tangan dengan kepala awak berdarah ni. Jomlah kita pergi klinik" kata lisa cemas. Lisa hanya luka ringan sahaja cuma rayyan yang luka teruk. Mana tidaknya sedar sedar lisa berada di atas dada rayyan. Jadi luka lisa tidak berapa teruk. Lisa terus bingkas bangun dan membantu rayyan bangun. Rayyan di bantu berjalan sehingga ke kereta nya dan lisa terus memecut laju. Pada mulanya rayyan hanya ingin ke klinik, tetapi memandangkan hospital tempat nya bekerja paling hampir jadi dia terus menuju ke situ.
Setelah meletakkan keretanya di tempat parking yg di reservekan untuknya, dia terus membantu rayyan sehingga ke biliknya.
Selepas menghidupkan lampu bilik rawatannya, dia terus membantu rayyan untuk duduk dan bergegas memanggil nurse yang bertugas."Nurse masuk bilik saya bawak iodine, kapas, antiseptic, bandage, and i want to make injection for patient to avoid fever.. Hurry up please" butang interkom dimatikan.
"Awak tahan sikit eh.. Sekejap tau, saya nak. Mintak izin.. " kata lisa sambil tangannya menyelak t- shirt lengan panjang yang dipakai oleh rayyan. Selepas menyarungkan sarung tangan getah, lisa terus merawat rayyan. Rayyan yang sedari tadi diam kini tersenyum.
"Kenapa pulak senyum senyum ni. Tengah sakit pon sempat lagi senyum eh" tanya lisa yang masih ligat membersihkan luka di lengan rayyan.
"Awak tu gelabah sangat.. Sikit je ni.. Luka kecil je" kata rayyan sambil tersenyum."Gila tak kelabah.. Ok dah sekarang awak duduk diam saya nak inject ni.tahan sikit eh."
Rayyan hanya mengangguk.
Dengan perlahan, lisa menyelak lagi lengan baju sehingga ke bahu dan mula menyuntik bahu rayyan.
"Okay dah. Sekarang ni meh sini rapat sikit dengan saya, saya nak rawat luka kat kepala awak pula. " kata lisa selamba.Rayyan hanya mengikut. Belum sempat rayyan bergerak lagi menghampiri lisa, lisa terus mencapai ubat antiseptik dan menyapu perlahan di tempat luka. Kedudukan lisa dengan nya begitu rapat membuatkan rayyan berdebar tanpa diminta. 'Haih rayyan ,kau ni tengah sakit pon sempat lagi kan' desis hati rayyan.
" okay.. Dah siap" kata lisa
"Alah siap dah ke" kata rayyan perlahan
"Apa? Rayyan, are you talking to me?"tanya lisa
"Eh tak adalah. Saya cakap oh dah siap" kata rayyan menyembunyikan senyumnya.
"Erm.. Siap dah.. Saya dah siap check awak.. Nothing serious just luka. Tapi jangan risau tu pon luka ringan sahaja. Nasib baik lah darah awak pon dah stop mengalir.tekanan darah awak semua stable. Risau saya awak ni. " kata lisa sambil membuka sarung tangan getahnya dan statescopenya dari leher.
Rayyan hanya tersenyum.
"Btw awak.. Siapa yang langgar lari kita tadi eh.. And macam mana awak boleh ada kat situ. Apa apa pun thank you so much rayyan." Tutur lisa sambil memandang tepat ke mata rayyan. Dia bersimpati dengan rayyan. Disebabkan lisa, rayyan pula yang terkena tempiasnya.
Rayyan yang tersenyum dari tadi berubah masam.
"Rayyan.. Saya ada salah cakap ke tadi? Sorry" kata lisa . Cuak juga dia tiba tiba sahaja rayyan menunjukkan muka seriousnya.
"No.. Awak tak salah cakap apa apa pon. Saya tak tahu nak explain macam mana tapi sont worry, everythings fine. Awak tak payah fikir lah. Btw ready belum petang ni. " kata rayyan seraya tersenyum. Dia tidak bersedia untuk menceritakan perkara sebenar walaupun terlalu banyak soalan yang berlegar di fikirannya dan hanya lisa yang mampu menjawabnya, namun dia tidak mahu membebankan lisa. Beberapa jam sahaja lagi lisa akan bergelar tunangannya.
"Kenapa saya rasa macam ada something yang awak sorok dari saya ni? "Tanya lisa serious. Dia tidak suka jika seseorang itu hanya bercerita separuh jalan. Yeah, curiosity kills the cat right?.
Rayyan terkesima.
"No nothing lah, kenapa, awak ada nak cerita apa apa dekat saya ke? " duga rayyan. Lisa yang tidak dapat memikirkan apa apa menggeleng.
"Buat masa sekarang.. No.. Ihave nothing to share with you". Kata lisa
"Okay then.. Awak tak jawab lagi soalan saya lisa " kata rayyan cuba lari dari topik asalnya.
"O.. Kayyy.. Insyaallah saya dah ready tapi debar sikit. " kata lisa meleret sambil mengecilkan matanya memandang tepat ke mata rayyan."Janganlah pandang saya macam tu. Cair dah ni saya. Awak bukan boleh tolong bekukan balik. Tahu cairkan saya je. " seloroh rayyan sambil diiringi tawa lisa.
"Sejuk sejuk dalam aircond macam ni pon cair lagi eh" kata lisa
"Duduk lah dekat atlantic sekalipun kalau awak ada sebelah saya.. I will keep melting you know? " meletus lagi tawa lisa.
"Okay is that so.. Herm" kata lisa dengan baki tawanya
YOU ARE READING
In The Name Of Love💜
RomanceBila doktor bertemu polis. Datuk pula tu. Macam mana lah perangai diorang ni. Macam anjing dengan kucing lah jawabnya. Yang sorang ni dalam diam dah sayang yang sorang lagi masih keliru dengan perasaan. Nak buat macam mana kenangan pahit dulu yang m...