7: Famous (iii)

1.6K 80 0
                                    

Adri membuka mata. Dia terdengar orang bercakap-cakap. Dia bangun. "Tilam? Bila masa aku tidur sini? Bilik siapa ni? Dah la gelap. Cuma diterangi lilin pulak tu" rungut Adri. Adri membetulkan spek yang terlurut. Dia turun dari katil. Dia menuju keluar daripada bilik. Suara orang bercakap-cakap semakin jelas. Adri menyorok di sebalik dinding.

"Kenapa dia ganggu saya?"

Adri tersentak. Tu suara Qaif. Qaif sedang bercakap dengan siapa? Adri menjenguk sedikit dan mendapati Qaif sedang bercakap dengan seorang lelaki tak dikenali yang berpakaian pelik. Adri tak nampak muka lelaki tu sebab membelakanginya.

"Tak. Dia bukan sengaja kacau kau. Dia tak sedar situasi dia yang sebenar." Ujar lelaki misteri itu.

"Tapi kenapa mesti saya? Setiap kali habis sekolah...dia akan datang pada saya, jerit-jerit kat saya. Dia tanya kenapa saya taknak kawan dengan dia. Siapa nak kawan dengan dia? Semua takut dengan dia!!" Qaif meluah segalanya.

Adri hanya diam mendengar. "Qaif cakap pasal aku ke? Kenapa dia nak takut dengan aku? Kenapa semua org nak takut dgn aku? Apa aku dh buat?" Adri menggenggam penumbuk.

"Mari sini, Adri. Aku tau kau dah sedar dari tidur."

Adri terkejut apabila lelaki misteri itu memanggilnya. Adri perlahan-lahan melangkah keluar dari blkg dinding, melangkah menghampiri tempat perbincangan Qaif dgn lelaki misteri.

Sebaik mendekati mereka, Adri dapat melihat wajah lelaki misteri itu. Mata yang redup, wajah yang tenang dan kacak. "Siapa kau?" Soal Adri.

Lelaki misteri itu ketawa. "Kau memang dah lupa segalanya..." lelaki misteri itu bangun, lalu menyentuh dahi Adri dengan satu jari.

Satu lintasan bagaikan layar cerita ditayangkan di bola mata Adri...

THE WITCH (COMPLETED)Where stories live. Discover now