👼Ciekawostka👼

984 38 20
                                    

Jaki jest twój somatotyp?

Na początek zacznijmy od tego czym jest somatotyp?

Somatotyp czyli typ budowy ciała odnosi się do proporcji ciała branej jako całość,  na bazie jego możemy określić dobrą dla nas dietę.Występują 3 główne somatotypy

Endomorfik
Ektomorfik
Mezomorfik

Ednomorfik czyli osoba która jest mocno zbudowana czasami brana po pulchną.Ten typ wyrużnia się tym że po prostu tyje od powietrza,nie ważne ile zje i tak przytyje.Bardzo szybko nabiera masy mięśniowej i trudno spala tłuszcz który osadza się na wszystkich partiach ciała.Ma zwolniony matabolizm dlatego trudno jej spalić tłuszcz.
Co zrobić aby jednak scudnać przy tym typie budowy ciała??
Należy mieć stała kontrolę nad karoliami nawet kilkudniowe zaniedbanie może doprowadzić do przybycia tkanki tluszczowej.Zaleca się również duża ilość spożywania białka(znajdziemy go w twarogu serze czy innych przetworach mlecznych)

Ektomorfik to osoba zazwyczaj wysoka i bardzo szczupła.Wyróżnia go przyspieszony metabolizm,bardzo małe mięsnie nieśli poziom tkanki tłuszczowej.Często typ tej sylwetki określa się jako "patyk".
Czy każdy ektomorfik jest bardzo szczupły?
Nie. Reguła mówi, że ektomorfik jest przykładem szczupłej osoby. Jednak długotrwałe pomijanie odpowiedniego odżywiania może prowadzić do gromadzenia się tkanki tłuszczowej, szczególnie w okolicach brzucha. Ponadto, bardzo częstym problemem jest tzw. mięsień piwny – duży odstający brzuch. Łatwo pomylić takie zaniedbanie z inną budową ciała – endomorfikiem.
Co zrobić żeby nabrać masy mięśniowej przy tym typie budowy ciała?
należy spożywać znacznie większą pulę kaloryczną(po prostu więcej jeść) niż jest wymagana do utrzymania wagi. Ponadto w okresie budowania masy mięśniowej ektomorfik powinien ograniczyć treningi cardio do niezbędnego minimum.
Ektomorfikami są zazwyczaj modele/modelki

Mezomorfik(moim zdaniem najlepszy somatotyp) to osoba o niskim poziomie tkanki tłuszczowej (jak u ektomorfika)Charakteryzuje się szerokimi barkami,wąska talia i widocznymi mięśniami .Nabranie masymieśniowej jest bardzo proste a spalanie tkanki tłuszczowej nie jest problemem.Często określa się tą sylwetke jako "atletyczną"W skrucie jest ona pomiędzy ekto a  endo morfikiem.Standardowy mezomorfik trzymając odpowiednią dietę, nawet bez większych starań wygląda dobrze. Niejednokrotnie niećwiczący mezomorfik wygląda lepiej niż ektomorfik trenujący kilka miesięcy. Jest to spowodowane bardzo dobrą genetycznie budową ciała. Ze wszystkich somatotypów, to właśnie ten ma najlepsze predyspozycje do zostania kulturystą. 

Czy występuje typy mieszane?
owszem niektóre somatotypy się łaczą.Oczywiście kombinacje jakie mogą wystąpić to ektomorfik – mezomorfik oraz mezomorfik – endomorfik. Ponieważ ektomorfik i endomorfik stanowią przeciwności – nie występują ich kombinacje.

Niezależnie jaką budowę ciała posiadasz – ektomorfik, mezomofrik czy endomorfik – przy odpowiedniej diecie, suplementacji oraz wytrwałości w treningach możesz osiągnąć bardzo dobrą sylwetkę

A teraz przykłady typowego ekto endo i mezoemorfika:

A teraz przykłady typowego ekto endo i mezoemorfika:

Ups! Ten obraz nie jest zgodny z naszymi wytycznymi. Aby kontynuować, spróbuj go usunąć lub użyć innego.

A wy jaki macie somatotyp?

Ups! Ten obraz nie jest zgodny z naszymi wytycznymi. Aby kontynuować, spróbuj go usunąć lub użyć innego.


A wy jaki macie somatotyp?.Ja jestem  endomorfikiem😂

******
następny rozdział pojawi się wieczorem trzymajcie się kochane💕💕

°°FitBook°°Opowieści tętniące życiem. Odkryj je teraz