"Simpang Ampat tu dalam Melaka. Dekat jer dari sini Nak abah suruh Reza hantarkan?"
Baru jer Abah nak panggil Dr Miyaz, terus aku tahan abah. Abah memandng ku
"Ayra tak ready lagi." Ujar ku takut takut. Abah tersenyum.
"Ayra ambil masa berapa lama yang Ayra nak kan. Abah tak paksa. Tapi kalau pelukan bantuan abah, Ayra otp jer dengan abah. Sebab Fariza dah belikan abah handphone baru" Ujar Abah sambil menayangkan Iphone 6 barunya
Aku ketawa melayan abah.
"Ayra suka Reza?" Soal abah tiba-tiba. Aku tersentak.
"kenapa abah tanya?"
"Abah nampak dah yang..."
"MIYAZ FATTAH, MIYAZ FAHREZA, MIRZA FAHREZA!!!" tersentak terus aku dengan abah.
"Apalah yang ibu kamu tu marah sangat. haih. Abah ada idea, Ayra tunggu dekat sini"
Abah terus bangun dan menapak kearah pintu rumah.
~~~~~~
"Reza turun sekejap" Panggil abah dari bawah rumah.
ALHAMDULILAH ADA JUGAK YANG MEMBANTU AKU
"Ye abah REZA DATANG" sekelip mata terus aku hilang dari pandangan ibu. HA bai bai ibu. makin lama akuu atas rumah makin hilang sideburn aku ni.
"ye bah!" Nak tergelincir aku dekat tangga rumah tu tapi sempat capai palang. Malu syeh kalau jatuh.
"tolong abah boleh?" Soal abah sambil bergerak pergi kearah pangkin. Oh situ rupanya Ayra. Aku terus pakai selipar fattah then berlari kearah abah.
"Demi abah semua Reza boleh buat.. Abah lah penyelamat Reza bah" Ujar ku dengan bangga. Ayra hanya tersenyum memandang kearah aku dan abah.
"dah tak payah nak berdrama" Aik drama apa pulak abah niah. orang tengah bangga ni dapat lari dari ibu.
"ye la yela. Abah nak Reza buat apa tadi?" Aku terus menapak kearah pangkin dan duduk di hujung pangkin. Jauh sikit lah dari Ayra. Kang dekat dekat kang abah taler aku kang. Ada yang jadi tragedi anak belanak disini.
"ni apa tadi... abah pun lupa dah" Tangan kanan abah dekat pinggang, tangan satu lagi garu kepala. Betul eh pakcik Idris ni.
"ingat perlahan lahan bah" Ujar ku selamba lantas abah menjeling ku.
"kamu dah tua nanti kamu tahu lah" kata abah lantas bergerak pergi. Aik bapak aku niah, tadi panggil aku mintak tolong, end up dia hilang.
"Abah nak saya buat apa tadi?" Soal ku kepada Ayra. Alang alang tu aku silang kaki atas pangkin ni. Ayra langsung memandang kearah ku
something wrong la.... tapi apa eh?
"Abah cuma nak awak lari dari ibu. Itu jer" Ujar Ayra dengan penuh sopan santun
I KNEW IT!!!
Lantas aku memegang dada kiri aku....
laju. Jantung aku laju. Nak kata aku dehydrated...tak pun... Habis tu apa?
Ayra....
Ayra Ardany. Apa yang kau dah buat dekat aku ni....
~~~~~~~~~
"BANG REZA OIIIII!" Laung Fattah sekuat hati. Hampir aku jatuhkan cawan ibu. Terus aku jeling Fattah.
Kalau jatuh cawan tadi, alamatnya balik KL nanti aku dah tak ada rambut. Ibu duk tarik jer.
"Jangan sampai aku rosakkan medula oblongata kau Fattah" Ujar ku lantas meletakkan cawan tu di meja lampu sebelah katil. Aku terus baring dan pandang siling.
Fattah gelak jer. taguna punya budak. Dia sangkut tuala dia di tempat penyangkut dan duduk di kerusi meja kerja dia.
"Abang fikir apa bang? Duk termenung macam hilang anak pulak ni. Apa kes ni bang?" Tanya Fattah sambil memandang kearah ku. Aku meletakkan tangan kanan di belakang kepala.
Nak cakap ke tidak eh....
"Abang rasa kan... ada something wrong la bila abang dengan kak Ayra kau tu" Terus aku dengar macam bunyi taufan kat bilik tu. Baru nak call bomba rupanya Fattah jatuh dari kerusi.
"Betul ke bang!?"
Woi. tadi dekat meja sana sekarang terbaring mengiring macam model sebelah aku ni ha. Mr world eh dia ni. wakil Malaysia
"WUUU kau laju semacam jer bab ni" Aku menggeleng kepala dan tolak sikit kepala Fattah. Ye la dia rapat semacam dengan aku. Tu la padah tidur sebilik.
Aku nak mintak bilik lain ibu kata tak cukup. Dalam rumah ni aku dengan Fattah jer yang share bilik. Angah dengan Alang sekali, tapi diaorang dah ada family. Ish
Tapi bila fikir balik la kan, bilik sama dengan Fattah ni best jugak, ada kawan nak borak. Daripada duduk sorang sorang dekat Penthouse aku dekat KL tu. SUNYI!
"Orang tengah serius ni bang. Abang jangan main main." Kata Fattah yang tengah adjust cara dia baring. Dia copy paste cara aku baring jer. Dengan kitaorang tak tukar baju kurta lagi. Baru balik terawih katakan.
"Kau nampak muka abang macam pikachu ke? tak de feeling. Macam tu?" Soal ku. Maroh la niah.
"Betul lah apa yang Fattah dengan ibu teka" Ujar Fattah. Kini aku pulak yang mengiring kearah nya. "Apa abang buat ni bang? Astafirullahalazim". tak ada makna aku nak kat kau fattah
Tak guna punya fattah. Nah aku terus buat show off bicep aku dekat dia
"Asal jeles? kau kan tangan tu macam buluh on the way buat lemang jer" bidas ku kembali. Dia jeling kat arah aku.
"Kau dengan ibu teka apa tadi?" Soal ku tanpa berlengah lagi. Fattah menarik nafas yang dalam then baru dia nak cakap.
"Pasal abang dengan kak Ayra la. Fattah rasa jodoh abang memang dengan dia. Ibu pun cakap bende yang sama. Orang cakap, Kata kata ibu tu sentiasa betul"
"Habis haritu ibu cakap yang kau main turun naik tangga rumah jiran waktu diaorang tak ada tu betul lah?" Ibu yang bagitau time aku tengah rawat patient dekat hospital. Tergelak gelak aku. Hakim assistant aku pun gelak jugak layan perangai Fattah.
"Tangga dapur diaorang lain bang. Tu yang Fattah nak try nasib jer. Bukanya diaorang tahu pun" Aku lantas meggeleng.
"Hish abang ni potong lah apa Fattah nak cakap tadi" Dia menepuk katil tu dengan kuat. Aku tak terperanjat ok. Hilang macho kalau aku terperanjat or melatah.
"ha cakaplah wahai Miyaz Fattah Idris" Haih yerlah kau sorang jer yang mampu nak bercakap. ha cakaplah.
"First time jumpa kak Ayra tu pun Fattah terkejut. Balik jer kerja, tiba-tiba ada minah korea lalu depan Fattah time Fattah nak pergi ruang tamu bawah. Fattah tak jumpa muka dia. Bila adik cakap siapa dia baru dia datang. First, muka dia seiras sikit dengan abang. Orang cakap muka sama ni jodoh bang"
Terang Fattah panjang lebau. Dengan air liur merecik merecik. Tak senonoh punya budak.
"Habistu kau nak cakap muka anak kelima Haji Idris ni macam mamat korea la?" Soal ku kembali. Dia lantas tersengih
"Kalau muka abang muka korea dah lama Fattah blah dah. Geli"
"tada guna punya budak"
YOU ARE READING
Raya Dengan Dr.Miyaz
RomanceSeorang Doktor muda, gagah, hensem, berwiba... and so on (tipu sunat). Dr Miyaz Fahreza. Sepanjang dia kerja sebagai doktor ni kan dia tak pernah dapat cuti untuk balik raya. 2 tahun dia ambik masa untuk buat rayuan cuti. DAPAT KAU! 40 hari sekali g...