RDDM 14

1.6K 108 7
                                    

Pandang kiri tak ada, pandang kanan pun tak ada. Habis kat mana eh kereta aku. 

Jangan cakap kena curi sudah la. Mati aku. Nasib dah habis bayar.

"Ibu nampak kereta Reza tak?" Soal ku kepada ibu yang tengah layan phone sebelah aku.

Ibu ni ha ajak pergi bazaar tapi aku yang bawak semua plastik ni ha. Ibu buat apa? Layan phone. Haih. Dah la orang duk jeling jeling aku, apa aku buat salah pun aku tak tahu.

"tu" Tanpa lepas pandang dari phone ibu tunjuk arah kereta aku.

AIK! macam mana aku tak nampak tadi? Fuyooooo mata seorang ibu sungguh tajam.

"Hebat lah ibu, Reza tak nampak pun tadi" Kata ku dengan bangga lalu bergerak kearah kereta bersama ibu.

Baru sampai setengah jalan nak ke kereta, Ada seorang perempuan tahan aku. Orang dia bertudung bawal purple bersama pakaian casualnya. Dia bau keluar dari kereta kancil putih di sebelah kereta aku.

"Reza?!" Panggilnya

alamak... aku nak balik. Tolong la aku nak balik. Buat-buat tak dengar terus perlahan lahan aku gerak.

"Eh Mira." Tegur ibu pula. IBU! kenapa ibu jawab dia ibu... aduhhh aku nak balik. Ada yang aku lepaskan semua plastik dekat tangan aku ni kang. Ibu kutip la satu satu plastik yang jatuh ni.

"Asalamualaikum makcik. Makcik sihat" Ujar perempuan tu sambil bersalaman dengan ibu. Meh aku duk perkenalkan perempuan yang aku tak nak jumpa ni

Nur Amira. Ex aku dekat sekolah menengah dulu. 3 bulan jer kapel. Cinta monyet tu. Susah nak dapat dia ni sebab dia jenis hot stuff dekat sekolah. Aku? Dengan nerd semacam. Kitaorang putus pun sebab dia cakap aku tak handsome. Dia malu dengan aku. Aku ok jer. Takde nak melalak bagai.

"Sihat alhamdulilah. Mira beli barang juadah ke?" Tanya Ibu ramah. Ibu janganlah ramah semacam ibu. Bahaya ini perempuan. Nak lari.

"aah. Ibu suruh beli." Mira terus pandang kearah aku yang tengah buat buat tak dengar apa yang diaorang cakap.

"hai Reza" Ujar nya sambil tersenyum. Gedik semacam jer terkepit kepit bagai. Ergh.

"hai" Balas ku acuh tak acuh dengan fake smile aku. Dengan tangan berat pegang plastik yang banyak semacam ni. Ibu beli satu bazaar ke bu?

"Air tebu!" Kata ibu tiba-tiba. Aku reza bukan air tebu. Ibu betul ke tidak ni

"Ibu lupa, abah kamu order air tebu. Reza tunggu sini kejap. Ibu nak pergi beli"

"heh banyak dah air ibu beli." Macam macam warna air ibu beli hari ni. Jadi pelangi aku lepas iftar kang. DR Miyaz pelangi. Hiperbola wyeh. Takkan tak cukup air lagi

"haih tunggu jer lah" Lepas jer ibu tampar lengan aku terus dia gerak pergi. tinggalah aku dengan Mira ni

"Awak jadi doktor lagi ye?" Soal Mira tiba-tiba. Aku lantas memandang kearahnya

"Alhamdulilah masih lagi kerja sebagai Doktor." Balas ku dengan senyuman yang fake. Cepatlah ibu balik. Mira ni dulu last bercakap dengan aku bahasakan diri dia kau-aku jer. Masa putus dulu.

"ooooo. Awak makin hensem eh sekarang" Alhamdulilah makin ramai yang puji bulan ramadhan ni. 

"terima kasih" Asallah aku segan segan time ni. Jatuh kemachoan aku. Manalah ibu ni, dia niha makin dekat dengan aku.

"Panas lah dekat sini, jom duduk dekat sana. Redup sikit" Ujarnya sambil mengahadang matahari dari kena muka dia dengan kedua-dua belah tangan. Dia tujuk arah tempat parkir yang ada bumbung.

Raya Dengan Dr.MiyazWhere stories live. Discover now