RDDM 50

398 31 2
                                    

"halu assalamualaikum bila agaknya boleh balik eh? lemang belum bakar, rendang belum masak. Ini lauk maman ni siapa nak masak. Gulai tempoyak tu. Kuih raya tak siap lagi. Hey dating tak ajak main keluar je pastu-"

Adik aku kalau membebel serupa macam makcik kiah jiran kampung sebelah. Malas nak layan terus aku matikan phone dan simpan dalam poket. Sempat aku curi tengok waktu dekat phone tadi.

10 pagi. Hala awal lagi. Tangan kanan aku yang berbalut simen bersangkut beg baru Ayra. Baru beli tadi. Untung ada tangan bersimen.

"Bazaar dah buka ke?" Tanya Ayra sambil duk pilih pilih kuih yang dalam balang ni.

"Awal lagi ni. Bazaar bukak pukul 3 lebih macam tu." Satu balang Almond London Ayra ambil and letak terus dalam troli.

Aku terus angkat tangan untuk halang perbuatan dia

"kenapa?" soalnya. Aduh aku lupa yang dia ni hati tisu. Suara macam nak nangis je

"percaya cakap saya, satu balang ni tak sampai seminit dah habis dekat rumah tu. Jadi...."

"2 balang?" Soalnya kembali. Dia pandang aku terkebil kebil. HOKALOH KIUT GITU

"Biasanya 5. Tapi ambik 7" Cadang aku.

"Banyaknya. Sedap sangat ke kuih ni?" Satu balang tu dia angkat and terus pusing pusingkan.

"awak tak cuba lagi eh?" Soalku laju sambil tu tangan kanan aku ligat ambik balang kuih lagi dan masukkan dalam troli  Aeon ni

Dia menggeleng laju.

"Dia Almond salut dengan doh lepastu tambah coklat dekat atas" Terangku. Nak tergelak pun ada tengok reaksi Ayra ni. Kejap sedih kejap pelik kejap excited.

Maka bermulalah kerja baru aku sebagai budak yang terangkan ramuan ramuan untuk membuat kuih. Kau bayangkan sepanjang lorong ni yang penuh dengan kuih raya, semua dia tanya. Haih Ayra, nasib baik sayang.

Lepas lebih sejam borong 3 troli dalam Aeon tu, Tibalah masa untuk kitaorang balik. 3 troli je pun. 1 troli khas tu air kotak dengan air gas. Untuk tetamu kay. Sebab kitaorang ada penyakit malas untuk ke dapur untuk bancuh air. Kenal sangat dah anak anak perempuan Pakcik Idris tu. 2 troli untuk barang barang raya termasuk kuih tadi. Pekerja Aeon ni yang tolong tolakkan

haaaa jangan tanya aku dengan Fattah malam malam memang kebulur macam anak monyet. Sambil layan Netflix sambil tu mulut ngungap ngungap.

"Okay sepanjang awak dekat sinikan apa yang awak belajar" Saje nak beramah mesra bila lampu traffic light ni merah. Dah dua kali merah dah ni tapi kereta still tak gerak. Kau jangan tanya memang sehari sebelum raya jalan jem teruk.

Siapa yang pernah pergi Melaka dia tahu lah negeri ni ibarat syurga traffic light.

Siku kiri aku letak dekat box yang pemisah seat aku dengan Ayra sebelah aku ni. Tangan kanan aku yang berbalut ni pegang stereng

"okay!" Terjah Ayra tiba tiba. Akibat terjahan dia yang tiba tiba tu, aku pun apa lagi terhon la kereta dengan tangan kanan aku. Dia boleh buat aku sakit jantung kut. Huh lemah semangat

"Ayra jangan buat lagi Ayra. Sakit jantung" Dia boleh ketawakan aku pulak. Kedua dua tangan dia angkat keudara

"okay okay sorry" Tengok dia ketawa lagi tu. Bila keadaan tenang balik baru dia sambung. "Orang Melaka ni kasar"

eek.  Itu je yang dia belajar.

"takde lah mana ada kitao-"

"Miyaz!" ayat aku tergantung bila aku dengar ada orang jerit nama aku. Takkan Ayra jerit tadi? Suara ganas macam jantan.

Bila aku pandang kereta sebelah aku ni, ada mamat duk terkinja kinja dekat tingkap kereta dia. Aku turun kan tingkap terus

"Minan!"  

Minan a.k.a penjual mercun terhangat dekat daerah kampung aku.

"Oi salam oi" Boleh dia keluarkan separuh badan dia dari arah tingkap tu. aku apa lagi copy paste la kerjanya. "Ni apahal tangan bersimen ni? kau main mercun eh?"

"Oi takde ah. Jatuh tingkap. Retak sikit je" Kata ku sambil tersengih. 

kau bayangkan eh dua orang manusia kereta lain lain tengah terkinja kinja tengah jalan. Pastu pulak separuh badan diaorang keluar ikut tingkat. Tengah jem ni.

"Kemain ler kau."

"Macam mana kau kenal aku do? Cermin gelap" Soal ku. Ye la cermin tingkap aku gelap kut, pastu kereta ni baru beli 2 3 tahun. Aku pulak tak jumpa Minan ni dekat 5 tahun

"Hotak kau tak kenal. Plat kereta kemain besar lagi nama kau acah tak kenal lak."

"Patutler oi. kau menjual lagi ke?" Budak motor yang baru lalu sebelah kereta Minan pandang kitaorang semacam je. Huh kan senang naik motor je. Takde sangkut dekat jem ni

"eh apa pulak tak. Ni ha" serentak dengan itu, Minan bukak tingkap seat belakang keretanya. Berkotak kotak oi. Mak oi ni macam kilang dah

"Aku nak weh. Satu plastik. Mix"

"Ha bagus! Aku memang jual pakej plastik plastik sekarang. Online transfer boleh?"

"boleh boleh no hal. Lai lai nombor" Minan terus tunjuk no acc dia dekat aku. "2 eh?"

"seratus sengah je oi. Aku tak main riba'" kata Minan yang tengah mengusai ngusai seat belakang kereta dia. 

"ha ambik dia je. duit raya"

"haduh susah ah dapat member kaya macam ni. Maseh oi. Nah nah ambik. tengah tengah tengah jalan jugak unsur niaga ni" Aku dah ketawa dengan Minan. Satu plastik besar warna merah dia hulurkan.

"bagus ah kau. Weh lampu hijau dah oi. Gerak lu. Pape nanti aku call"

"baik boss. Selamat hari raya." ujar Minan dia sempat menoleh kearah tepi aku. "kak selamat hari raya kak" Sejurus dengan tu kereta Honda dia terus bergerak pergi. Dan aku pun gerak la jugak. Duduk je dekat jalan ni buat apa.

"okay" Kata Ayra tibe tiba. Eh lupa dia ada sebelah aku. Pikir tak bersuara dah. Sebab dari tadi kemain senyap je.

"tell me which part dalan conv awak tadi dengan dia yang tak kasar?"

"ha?" soal ku kembali dalam keadaan pelik. Aku terus memandu. 

"awak kasar eh sebenarnya" Aku tahan tawa aku. Jangan meletus dah la. Kang ada yang kecik hati dengan aku ni.

"itu normal Ayra. Kami tak kasar. Bagi kami itu benda biasa. Excited. Ha betullah kitaorang ni excited. Cara pertuturan kitaorang memang agak kasar bagi orang luar tapi sebenarnya itu biasa je. Understoooooooodddd?"

Dia tersenyum

"Understoooooodddd" Ujarnya pula. Aku sempat ketawa.

Raya Dengan Dr.MiyazWhere stories live. Discover now