*****
Mata aku ralit memandang kipas siling yang tengah berpusing pusing ni. Aku tak dapat tidur wyeh sebab tadi duk teguk air caffein tak ingat dunia. Member aku yang lain semua dah selamat pergi ke alam lain. Kitaorang enam orang tidur bersepah dekat ruang tamu atas ni yang ibu dah siap bentangkan tilam yang memang berpuluh koleksi dalam rumah.
Kadang aku pelik, mak aku beli barang banyak banyak macam tilam , cadar pesemua tu diaorang simpan dekat mana eh?
Ada yang tidur macam kuak lentang, kaki terlentang sampai naik atas badan orang lain, kuak kupu kupu, berdengkur. Semua ni ingatkan aku balik dekat memori dekat aspura dulu.
"kau tak tidur?" Soal Daun yang baru berpusing menghadap kipas siling jugak.
"aku minum nes tadi. Tu yang tak dapat tidur tu" Balas ku selamba. Aku potong jugak tangan Gunung ni karang. Asyik tangan dia je yang naik atas aku..
"patutlah" jawab Daun.
"Asal kau tak tidur?"
"Tah la. Aku penat nak fikirkan masa depan adik aku." Ohh tu rupanya yang Daun fikirkan.
"Aku nak tanya sikit boleh?" Soal ku kepada Daun. Sekali lagi tangan Gunung aku turunkan dari atas badan aku.
"sikit je" Balas Daun selamba. Sempat aku ketawa. Dia turut tersenyum
"ayra kerja apa eh sebelum ni?"
"Dia tak pernah kerja. Tapi dia ada degree dalam business macam tu la"
"ohhhhh" suasan senyap seketika. Tiba-tiba Daun menepuk nepuk lengan aku. "apa?" soal ku
"jangan tidur dulu, aku bosan ni" lah mamat ni.
"bila masa pulak aku nak tidur. Caffein ni ha tak hilang lagi" Sempat aku pusingkan jasad gunung kearah lain. Sibuk betullah dia ni.
"oh gitu. Reza nak tanya sikit boleh?"
"sikit je" aku ajuk balik apa yang Daun cakap sebelum ni. Daun hanya tersenyum.
Krrrooooohhh
Kuasam punya Kent. Tidur atas sofa depan aku ni boleh berdengkur dengan kuat lagi. Mati matian aku fikirkan guruh tadi. Cilake betul
"kau suka adik aku ke? Jujur lah dengan aku" bapak soalan maut dia bagi aku. Halaaa apa aku nak jawab ni.
"jujur la kan. Aku memang dah lama suka dekat dia. Start dari aku jumpa dia lagi masa dia tengah baca buku atas katil ward dia. Kau biasa tak dengar cinta pandang pertama. Ha tu lah yang aku maksudkan. Bagi aku, aku suka perwatakkan dia. Rupa paras dia tu bonus bagi aku. Kira aku beruntunglah sebab dapat bonus. Aku pun adalah tanam niat dalam hati aku ni yang aku nak jadikan dia yang halal buat aku. Tapi aku tak nak lah tanpa ada restu dari keluarga kau. Bagi aku restu tu penting. Kalau tak dapat restu dari korang aku undur diri lah perlahan lahan. Aku tak mendesak. Aku tak memaksa Ayra untuk terima aku. Aku bagi dia waktu untuk biasakan dengan diri aku. Kalau dia masih tak terima aku, so aku kenalah pergi dengan cara baik."
Terang aku panjang lebar. Fuhhhh terlepas sudah apa yang terkandung dalam hati aku ni. Harap harap Daun fahamlah.
"kau dengar tak Daun?" asal senyap jer ni? Bila aku toleh kanan aku, Daun dah berdengkur. "tak guna kau Daun. Penat aku terang panjang lebar. Ini yang aku dapat"
Aku dah berkira kira nak pusing arah lain. Tapi aku dapat tangkap tawa Daun dengan Ludas.
"aku dengar lah. Gurau je pun." Kata Daun sambil ketawa. Bila aku pandang Daun aku nampak ludas yang baring sebelah dia ketawa sekali. Terus aku duduk dari baring.
"asal kau tak tidur?" Soal ku sambil membaling bantal kearah Ludas. Fuhhh tepat kena muka dia.
"kau pikir lepas kau masukkan air gas dalam hidung aku, dapat aku tidur? Memang tak lah" Jawab Ludas. Bantal tu dia baling balik dekat arah aku.
"oi malu oi" kata ku perlahan. Kalau daun jer dengar takpelah ni siap Ludas sekali. Bapak segan aku. Mamat dua ekor ni jugak turut duduk dari baringnya. Bahu aku Daun tepuk tepuk.
"tak yah malu lah. Aku okay lah. Aku lagi suka kau dengan Ayra" Jelas Daun sambil tersenyum. Serius la?
"Serius aku pun setuju kalau kau dengan Ayra wyeh. Dengan cara kau jaga dia selama ni. Aku respect kat kau bro. Siapa jer yang berani culik anak dara orang." Jelas Ludas lepastu dia ketawa.
"..... kalau korang okay" Itu jer yang mampu aku luahkan saat ni. Serius aku terharu gila. Dua dua hanya mengangguk sambil tersenyum. "so, aku tak perlulah undur diri ni?"
"undurlah sejauh mana yang kau nak Reza. Undurlah aku tak kesah" kata daun sambil kembali baring dia atas tilam tadi. "Sekurang kurangnya aku tak perlulah risau masa depan adik aku lagi. Hah~ dapat aku tidur dengan tenang." Perlahan lahan Daun tutup mata dia
"selamat pengantin baru brother" Ucap Ludas. Kepala dia aku luku. Sempat dia ketawa lagi
"BANGUN SAHUR" Kata ibu yang baru menerjah masuk ke ruang tamu ni. Mata Daun dah terbuka seluas luasnya.
"aku nak balik" kata Daun sambil mengeluh.
*****
"Mana kawan kawan kamu Reza?" Soal abah yang menghampiri aku yang tengah lepak dekat tingkap dua pintu rumah ni. Aku segera menoleh ke belakang
"ada tu ha" Aku memuncungkan mulut kearah laman rumah. Jelas terdapat 3 ekor baboon tengah tidur atas pangkin. Aku panggil baboon sebab semua himpit menghimpit satu sama lain dekat atas pangkin tu. Dei serabut kepala
"mana yang lain?" Soal abah lagi sambil mengambil tempat di tingkap sebelah. Abah bersandar di tingkap tu.
"Jian dia kerja, lepas subuh tadi dia dah gerak. Daun sama je kerja jugak" Kata ku sambil menghadap abah. Pemodal keluarga ni kena hormat elok elok ni.
"Daun?"
"Ammar, Ammar" abah hanya membulatkan mulut je.
"Ammar tu kerja apa?"
"abah lupa ke bah. Tu lah Reza dah cakap jangan makan semut. Abah degil. Duk telan jugak semut tu" Abah ketawa kecil. Sebaik abah tak macam ibu yang susah nak layan lawak aku. "cikgu sains sekolah menengah adik dulu"
"baru ingat"
"bah,"
"hmmmm..."
"kawan Reza ajak berbuka dekat kedai dia. Elok la tu bah, makan free bah. Tak payah masak" Sekali lagi abah hanya ketawa.
"Pergilah Reza. Tapi abah dengan ibu Pakcik Khaled kamu ajak berbuka bersama. Maaflah tak dapat join sekali. Bawak adik ye"
"halaaa bah... Fattah sekali ke?"
"A'ah Fattah sekali." Sedang ralit aku dengan abah berborak, Ayra muncul dari arah tangga dapur. Matanya tidak lekang dari memandang alat elektronik di tangannya.
"Apa tu Ayra? asyik jer kamu dengan benda tu abah tengok." Soal abah. Ayra mengangkat alat elektronik itu keudara sambil tersenyum.
kamera first Fattah...
"Fattah bagi" Jawab Ayra
kejap....
YOU ARE READING
Raya Dengan Dr.Miyaz
RomanceSeorang Doktor muda, gagah, hensem, berwiba... and so on (tipu sunat). Dr Miyaz Fahreza. Sepanjang dia kerja sebagai doktor ni kan dia tak pernah dapat cuti untuk balik raya. 2 tahun dia ambik masa untuk buat rayuan cuti. DAPAT KAU! 40 hari sekali g...