RDDM 5

2.2K 121 11
                                    

hujan?

"bangun!" laung kak ngah. Aku terus duduk dari baring. Fattah di sebelah aku turut buat pekara yang sama. Terkebil-kebil aku membuka mata. Anak-anak buah aku yang berada di pintu hanya ketawa geli hati.

"pukul berapa nak sahur? Ya Allah dia tidur lagi. Eh malulah dekat anak buah kamu berdua yang eksited bangun awal" Tangan kak ngah ligat renjis air dekat muka Fattah. Aku yang dah celik pun dia masih lagi renjis air dekat muka aku. Tak ke gila namanya tu

"ye dah bangun dah" Kata ku.

"dah sahur dekat dapur. takkan dekat tandas pulak" Cikgu GPK HEM ni pikir lawak dia masuk pepagi buta ni. "yang ni kenapa tak pergi dapur?" tegur kak ngah kepada anak dan anak buahnya di pintu. Bersepah diaorang lari.

"jom lah" ajak Fattah yang separuh sedar. Dia pergi kearah tingkap kayu itu. Di bukanya tingkap.

"kau nak pergi ..." belum habis aku cakap dia dah lompat dari tingkap tu. Dengan cemas aku bangun dan pergi kearah tingkap tu. Terus aku sedar sepenuhnya

"kau pahal?" sedar terus aku. Apa masalah dak Fattah ni? gila ke apa? main terjun-terjun lak. Nasib tak ada ape-ape yang cedera

"sahurlah.." Kata dia selamba. sambil bergerak pergi. Woi! kau nak pergi mana? Dalam gelap dia pergi. oh aku tahu ni mesti dia mamai lagi ni. Selang beberapa saat lepastu dia datang balik. Terus dia panjat balik tingkap tu.

"salah jalan" Katanya selamba badak sumbu then terus keluar dari bilik. Aku mengucap panjang sebelum keluar dari bilik dan pergi ke dapur. Sebelum tu, singgah ke bilik air dulu untuk basuh muka. Kang tak pasal-pasal yang makan dekat dengan aku tak selera makan.

Aku duduk bersila di tempat kosong sebelah abah. Sebelah aku? Ayra. Kalau kitaorang seramai 22 orang nak duduk dekat meja memang tak muat lah. Kau nak meja pakcik Idris ni runtuh. Keluarga along pun ada sekali. Along sampai malam tadi terus aku suruh dia bakar lemang. Adil.

Ayra menghulurkan sebuah pinggan kearahku. Aku mengambilnya dengan senyuman. Pinggan yang berisi lemang itu aku tarik dan rasa sikit. Nak rasa jugak sedap tak air tangan aku.

Erk! masin!

Bila aku pandang yang lain semua senyum tahan ketawa. Abah menepuk paha aku.

"Tanya adik kamu tu. Berapa nisbah garam dia letak." Kata abah lalu teruskan kerja mengunyah nasi. Aku memandang Mirza Fahreza. Dia hanya menunduk sambil tersenyum

"berapa dik?" tanya ku tegas. Dia mengangkat muka

"ibu cakap 2 sudu, tapi masa tu ibu bagi adik pegang senduk. Adik fikir pakai senduk tu" Allahuakhbar. Tak tahu nak cakap apa dekat minah sorang ni. 

"ibu bagi kau senduk tu suruh kau tolong kacauan jugak. Bukan suruh sukat garam guna benda tu." Tak payah tunggu ibu berbicara, kak ngah dah defendkan ibu dulu.

"depan rezeki tak baik bergaduh. Bak kata orang putih, apa tu.. hah! past is past"

"Fuuuyyyyoo" Ramai-ramai cakap macam tu bila ibu speaking. Lepas tu ketawa

"bertuah punya anak. Dah makan. Reza tolong tambahkan lauk untuk Ayra tu. Bagi dia lauk rendang ni" Ibu menghulurkan mangkuk rendang kearahku. Aku mencapainya. Aku memandang Ayra

"you can't eat this okay. These foods contain a lot of oil plus spicy." dia dengan maggi expired date tu tak settle lagi. Lepastu nak bagi makan yang pedas malahan ada banyak minyak ni... memang tak boleh lah.

Dia memasamkan muka. But still comei oi. Dari masukkan lauk tu dalam pinggan dia aku masukkan dalam pinggan aku.

Along yang berada di sebelah ibu berbisik sesuatu kepada ibu. Ibu terus merenung tajam kearah ku.

Raya Dengan Dr.MiyazWhere stories live. Discover now