Bila Ayra masuk jer seat penumpang depan, bulu roma aku menegak.
huh! apa kau dah buat kat aku Ayra sampai macam ni sekali.
"awak memang plan nak pakai baju sama dengan saya ke?" Tanya ku cuba untuk beramah mesra lepas peristiwa petang tadi yang aku asyik mengelak dari dia.
Dia baru perasan yang baju kitaorang hampir sama. (gambar atas. Malaih uih nak deskribe).
"saya pun tak sangka. Awak nak saya tukar ke? boleh ka.."
Aku memintas apa yang bakal dia hujahkan lepas ni dengan cakap yang aku okay je. Ok settle bila dia setuju.
Perjalanan pergi rumah Pakcik Khaled ni tak adalah jauh mana pun, selang berapa block je pun.
"Pahal kau lambat?" Turun je dari kereta, Along dah serbu aku dengan soalan. Ek eleh! marah konon.
"jem" jawab ku selamba.
"membongak jer kerja kau. Sejak bila jalan kampung ni jem?" Sempat Along tarik telinga aku. Kurang hasam.
Ayra sedia berdiri belakang aku. Ibu dengan dengan yang lain tengah masuk dalam rumah pakcik Khaled.
"Idris macam mana nak bezakan semua anak kau ni. Semua aku pakai Miyaz ni ha" Kata Pakcik Khaled kepada Abah.
"ha yang ni along. Nak panggil Rayyan pun boleh. Ni semua anak-anak isteri dia" Mulalah sesi ayah kenalkan semua anak anak dia.
Sampai turn aku dengan Ayra pulak ayah perkenalkan. Ayah boleh cakap yang Ayra tu someone bagi aku. Dah semua senyum senyum kat aku. Huish dekat rumah orang pun aku kena jugak ke?
~+~+~+~+~~~+~+~+~
"Reza.... shhh sini jap" Bila selesai semua sesi merisik tu semua tiba turn untuk kitaorang balik. Aku baru sampai kereta ibu dah panggil.
"ada apa ibu?" Soal ku sambil menguap. Habis merisik tu pukul 10;30 kut. Dengan Abah duk berborak dengan Pak cik Khaled.
"Tolong belikan barang dapur. Esok tak ada makanan nanti nak sahur. Tolong ye. Ibu dah hantar list dekat ws kamu"
wuish evans mak aku. Nak tak nak aku angguk jer la.
Masuk dalam kereta aku terus startkan engine dan Ayra masuk ke seat sebelah aku.
Bila dah terlepas lorong nak masuk rumah, Ayra pandang aku.
"aaa.. awak nak pergi mana?" Tanyanya. Aku menoleh seketika
Wusih!
Terus aku pandang balik ke depan dan teruskan pemanduan.
Bahaya wyeh kalau aku terus tenung dia tadi! Aku fikir bidadari dekat syurga jer, rupanya ada sebelah aku.
Tenang Reza tenang... Kuat betul panahan aura dia tadi. Hebat ah Ayra ni.
Tanpa bercakap panjang, Aku hulurkan Iphone aku kepada Ayra, dia mengambilnya dengan tanda tanya.
"Ibu suruh beli barang dapur sikit. Awak try bukak whatsapp ibu then ibu ada hantar list. Nanti awak tolong saya beli eh." Dia hanya mengangguk sambil membuka phone aku.
Biasa dengar lelaki tak bagi awek dia check phone dia? well, I'm not like that. Bukan ada apa apa pun. Check jer la.
"tak ada pun nama ibu.." Rungutnya dengan lembut. Meletus tawa kecil ku.
"oh, saya letak nama ibu, Family Law Enforcer, tu lah ibu" Lepastu dia terus ketawa.
Mesti semua orang ada nicknames untuk mak dia sendiri kan.
YOU ARE READING
Raya Dengan Dr.Miyaz
RomanceSeorang Doktor muda, gagah, hensem, berwiba... and so on (tipu sunat). Dr Miyaz Fahreza. Sepanjang dia kerja sebagai doktor ni kan dia tak pernah dapat cuti untuk balik raya. 2 tahun dia ambik masa untuk buat rayuan cuti. DAPAT KAU! 40 hari sekali g...