RDDM 33

862 48 0
                                    

Dua tiga kali aku kerlipkan mata. Sungguh aku tak percaya apa yang aku nampak ni. !!! Nonsense sungguh!!

Aku bangun dari baring. Sebenarnya aku bangun dari tidur. Aku pandang jam.

2:37 minit pagi. Awal nau oiii!

Dia still tak sedar yang aku dah terjaga.

"Kau smoke Fattah?" Ujar ku dengan nada tenang. Dia agak kalut seketika. Sampaikan dia cuba sorokkan rokok yang masih menyala tu dekat belakang dia

"Sejak bila?" Aku menghampiri dia yang tercegat di tingkap yang aku trauma. Taubat tak nak panjat tingkap ni lagi. Kau hulur 30 ribu sekalipun tetap aku tak nak panjat lagi.

Dia mengeluh sekejap. Sekelip mata je dia dah baling rokok tu dekat luar tingkap.

Sniff... sniff....

Fattah menangis. Eh pahala lak ni? Aku tak buat ok. Aku gosok belakang dia. Ini nangis betul bukan drama yang selalu dia buat.

"Eh eh asal ni.. cerita la. Abang tak marah pun." Aku cuba tenangkan dia.

Lama gak dia peluk aku lepas tu dia lepaskan. Drama dua beradik tengah malam dekat tepi tingkap

Hadoi

"Fattah anak tak guna bang. Selalu malukan keluarga."

"Apa yang kau cakap ni."

"Fattah merokok sebab nak tenang bang. Fattah penatlah dengan semua ni." Dia still tak henti henti menangis.

Setengah saat jugaklah dia ambil waktu lepas tu sambung balik. "Sakinah mintak putus bang."

Aku mengeluh sekejap.

"Kenapa boleh jadi macam tu?" Aku berlagak tenang. Padahal hati tengah bergolak ni.

Apa ke he sakinah mintak putus pulak dah.

"tah la bang. Dia cakap dia tak ready lagi." Aku mengeluh berat. Berat kes mamat ni. Sungguh berat.

"Try lah cakap perlahan lahan ngan dia. Maybe dia boleh terbukak hati balik" Aku menepuk nepuk bahu dia.

"Fattah bodoh lah nak pujuk perempuan ni." sempat dia ketawa lagi. Ketawa tak ekhlas di situ. "lain lah macam abang. Siap dapat kak Ayra lagi le-"

belum habis dia cakap, aku dah luku kepala dia. Aku duk susah hati pikir pasal dia ni, dia boleh pikir pasal aku pulak.

"macam ni lah. Kita buat misi memikat Sakinah kau tu. Tapi abang tak janji lah yang abang boleh bagi kotmitmen hundred percent. boleh?" Fattah senyap seketika.

Dia perlahan lahan menapak ke meja kerja dia. Beg merah kecil yang tersimpan di dalam laci dikeluarkan. Dia selongkar beg tu macam mak mak yang tengah selongkar bilik anak dia. Rakus sungguh. Dah jumpa apa yang dia nak, dia datang balik kearah aku.

"ni kamera first sekali yang Fattah dapat." Dia menayang kamera jenama Canon EOS M10 tu di hadapan aku.

"Kau nak suruh abang jual ke" Aku terus bersandar di dinding. Fattah tayang muka masam. Eh dah tu? Tak nak aku jual, kau nak aku buat apa?

"ish! kalau misi kita tu berjaya, Fattah hadiahkan kamera ni dekat seseorang. Amacam ok?"

Apekebende lah mamat ni.

"deal"

~~~~

"Fattah...." Aku yang baru turun dari kereta ni segera berpaling kearah abah yang masih belum turun dari dalam kereta.

"Apa dia bah?" Soal ku sambil panjat balik kereta ni. Kereta ni 4x4 ni tinggi ok. Eh! Tapi aku pun tinggi jugakkan. Eh?

Eh?

apa?

eh? aku cakap apa ni?

Abah pandang aku sambil berkerut dahi. amboi bah! Jangan dikerutkan dahi tu, alamatnya makin cepat tua lah abah nanti

"kita ada tinggal sesuatu ke?" Lama jugak abah dengan aku berpandangan. Sah aku rasa macam ada benda yang tertinggal.

Tapi apa eh?

"Bah..... tupperware ibu bah..." Serentak aku dengan abah tepuk dahi. Sah Miyaz Fattah dah tak betul ni. Meraung ibu kalau tau...

~~~~~~

"ke-sial-lan hadir pabila Miyaz Fattah memegang kunci kereta"

"Awak, bahasa tu" Bahu aku dipukulnya. Sebaik dia pukul bahu kiri kalau bahu kanan yang tangan aku bersimen ni, hmmmmm maut kau Ayra

ha gurau je lah

"tsk, betul apa. Kalau tak, tak adanya kita tertinggal dengan ladang getah ni." Batu di hujung selipar jepun milik abah terus aku sepak. Menyirap siak. Menyirap dengan Fattah.

Dia boleh terlupa aku dengan Ayra dekat ladang getah abah ni. Taguna punya adik. Senja pulak tu. EH kalau aku dapat dia dah lama aku patahkan tengkuk dia. Koyak esofagus dia. Rasa kau!

"hmmmm" Aku pandang Ayra sekejap. Jadi terpaksalah kami berdua duduk di tengah tengah ladang getah ni. Atas bukit. Lawa gak pemandangan. "hmmm"

"awak kenapa?" Dah kenapa hmmm hmmm je

LA BISU KE AYRA NI! Oh no!

"saya rindu Kimi la"

jap aku tak boleh brain jap apa yang dia cakap tadi. Kimi? siapa Kimi eh?

"Ayra... Siapa Kimi? Adik awak ke? Daun ada adik lagi ke?" Tak senang duduk aku fikir hal ni. UIH! PAKWE DIA KE?! jangan.... jangannn..

"Dr kimi lah. Satu hospital dengan awak tu"

Aik?

Raya Dengan Dr.MiyazWhere stories live. Discover now