13 - a good laugh

6.5K 194 22
                                    

- Felix perspektiv -

Jag hade kommit hem senare än vad jag trott. Jag och Jacky hade gått runt i den lilla byn om och om igen. Vi hade kollat in i det upplysta små stugorna, i alla nerstängda affärer och i skidbackarna där de sista åkarna tog sitt sista lopp för dagen. Det hade varigt väldigt mysigt. I början var det såklart lite stelt att snacka efter vårt "bråk" men efter en stund så satte det igång. Faktiskt så förvånade det mig att hon "förlät" mig då hon klart och tydligt hade sagt att hon absolut inte ville ha något som helst med mig att göra tidigare. Kanske hade hon ångrat sig? Vad visste jag. 

"Vart var du igår då?" Frågade Alida när vi åt frukost. Jag kunde ju inte säga att jag var med Jacky, hon skulle verkligen gå igång på det.

"Var bara ute på en promenad och utforskade stället" ljög jag och tog en tugga av min ostmackan.

"Mhm. Du utforskade väldigt länge iallafall." Muttrade hon och satte sin disk i diskhon.

"Ska du inte ha mer?" Frågade jag men fick inget svar. Jag åt upp min macka och diskade sedan all disk då det inte fanns någon diskmaskin här.

Någon timme senare och efter många om och men så bestämde vi oss för att åka lite i backarna. Alida var inte sådär jättepigg på det då hon hellre ville vara på hotellet och kolla på någon tjejig tv-serie. Men jag tvingade ut henne och bad att hon iallafall kunde ge det en chans och åka i en timme.

Vi gick stelt mot liftarna med våra pjäxor på och skidorna över axeln. Vi hade inte allt pratat mycket och jag hade blivit väldigt rastlös av all tystnad.

"Felix jag orkar inte" gnällde Alida och slängde skidor samt stavar på snön när vi var framme. Jag blev en aning arg över hur mycket hon surade men höll det inom mig och bad henne åka åtminstone ett åk.

Vi hade tagit upp oss längst upp på toppen av ett av bergen och vi beslutade oss att åka en blå backe ner efter en titt på den stora pistkartan som satt uppe vid liftens slut. Backen var verkligen jättefin nu på morgonen. Solen hade stigit upp och det var varmt. Jag hade mina nya skidglasögon över min mössa. Det var en härlig känsla att susa mer för backen. Då och då så kollade jag så att jag hade Alida med mig, vilket jag hade. Det fanns några gupp i backen som jag glatt hoppade och trixande på. Fan vad jag älskar att åka skidor.

"Måste vi åka mer?" Sa Alida när vi kommit ner. Jag tog av mig mina skidglasögon och tittade storögt på henne. Det nästan kokade i mig så arg jag var nu. Vi hade åkt upp hit, betalat tågbiljett, hotell, skidor och liftkort. Vi hade åkt upp till Åre, och vad gör man där? Jo, åker skidor! Men vad ville Alida göra? Jo ligga på hotellrummet och sura.

"Fine! Åk hem och sura och du känner för det, jag kommer iallafall göra det som vi åkte hit för!" Skrek jag till henne och kastade hotellnycklen till henne.

"Det är iallafall roligare än att umgås med dig!" Utbrast hon och vände sig och och begav sig mot hotellet och jag stakade mig bittert mot liftarna.

- Jackys perspektiv -

Familjen hade dragit ut oss alla i skidbacken. Jag var fortfarande besviken på hur mamma och pappa bråkade konstant när jag och Zack var med dom. Fattade dom inte att vi också blir sårade? Jag hade iallafall åkt en stund nu och kommit in i det om man säger så. Jag var inget proffs men jag kunde iallafall ta mig ner för en backe. Plötsligt ringde min mobil och utan att kolla vem det var så svarade jag.

"Hallå?" Svarade jag och väntade nyfiket på vem som hade ringt mig.

"Aa hej det är Felix"

"Hej!"

On my way - The Fooo fanfictionWhere stories live. Discover now