4 - no one understand

7.7K 188 17
                                    

- Jackys perspektiv -

Felix, en kille som jag aldrig hade gått runt och funderat på, men på bara några dagar hade han tagit över min hjärna. Han var allting tänkte på. Varför, varför, varför Felix? Varför var Felix den killen som cirkulerade innanför mitt pannben?

Mamma hade skickat mig för att handla lite basvaror som fattades hemma. Jag hade på mig ett par "chachi pants", mjukisbyxor som man sytt ihop så de blivit tajta vid vaden. Till det hade jag också en helt vanlig långärmad svart tröja. Affären låg inte långt bort, och solen var framme, men de var de isiga vindarna som var kvar efter vinterns som fick mig att rugga till då och då.

Jag kunde nu den solblekta Ica-flaggan vaja uppe i himlen vilket betydde att det var lite mindre än hundra meter kvar. Jag gick på den grusiga stigen och ju närmre Ica jag kom, ju nervösare blev jag. Utanför Ica stod ingen mindre än Felix Sandman. Han stod lutad mot väggen med sina vänner som stod och rökte glatt. Jag funderade på vad jag skulle göra och det enda vettiga var ju bara att gå in på Ica, göra mina ärenden samt gå hem helt obrydd.

När jag gick förbi gänget kände jag hur cigarettröken fördes in i mina lungor, men jag väntade med att hosta för att inte söka uppmärksamhet. Jag kollade ner på mina alldeles för smutsiga vita converse och gick sedan in i affären mellan glasdörrarna som öppnades av sig själva.

"Vänta ska bara köpa något att dricka" hörde jag en igenkännande röst säga bakom mig innan glasdörrarna åkte ihop igen.

"Jacky!" Väste rösten bakom mig, jag visste mycket väl vem det var nu men struntade i vad som sagts och slängde ner några äpplen i korgen.

"Jacky?!" Rösten var nu precis bakom mig och hans andedräkt flåsade i min nacke.

"Vad är det Felix?!" Sa jag högt och vände mig om snabbt, jag möttes av en skräckslagen Felix. "Vad är det du egentligen vill? Kan du snälla bara säga vad du vill mig?"

"Jacky ta det lugnt, ville bara säga hej" sa han och la sin hand på min vänstra axel.

"Ja, hej" svarade jag surt, skakade av mig Felix hand och gick mot mejerivarorna. Var han så dum i huvudet att han inte fattade vad jag snackade om. Eller så var det nog jag som var dum i huvudet. Att jag ens tänkt tanken att Felix Sandman ville bli min vän och snacka med mig.

"Jacky vad är det? Du kan inte bara bli sur på mig för ingenting?" frågade Felix aning irriterat när jag slängde ner en påse pasta i min röda korg.

"Fattar inte ens att jag trodde det om dig" mumlade jag och gick vidare.

"Vad fattar du inte? Vad trodde du om mig? Sa Felix starkt och tog ett stadigt grepp om min handled.

"Jag trodde att du ville bli vän med mig, att du verkligen ville det, men jag hade såklart fel" sa jag och min underläpp började darra. Skulle jag seriöst börja böla över detta? Nej! Jag bet hårt därför i den.

"Men jag vill ju det" sa Felix med en ledsen blick.

"Felix ett 'jag satt inte direkt där för att jag ville' är inte ett tecken på att man vill bli vän med den andra." Sa jag och spände min blick på honom och vände sedan på klacken.

Felix stod kvar vid pastahyllan när jag hade betalat och gått mot utgången. Jag gillade verkligen inte att bråka med folk, och jag gillade ännu mindre att skiljas från människor som ovänner, men det var det jag hade gjort nu och jag kunde verkligen inte gå tillbaka.

- Felix perspektiv -

Jag gick långsamt förbi kassorna och tänkte på vad Jacky hade sagt. Hade jag verkligen varit så elak och sagt så? Ja, det hade jag, jag var en riktigt hemsk människa.

"Blev det ingen dricka?" Frågade Jakob när jag bittert kom ut ur affären.

"Nej" sa jag surt.

"Han skulle bara in för att haffa på Jacky fattar ni väl?" Sa Max lite stöddigt och tog en klunk av sin RedBull.

"Käften" sa jag och drämde till Max dricka underifrån så den spilldes ut över honom.

"Vafan håller du på med Felix!?" Skrek han efter mig, men jag hade redan börjat gå därifrån. Jag orkade inte med några frågor från killarna. Jo, jag gillade dem, men de kunde vara sjukt på ibland. Jag sparkade på de få stenarna som låg på asfalten och tänkte ännu mer på vad jag hade ställt till med. Bra jobbat där Felix, bra jobbat.

On my way - The Fooo fanfictionDonde viven las historias. Descúbrelo ahora