17 - easter

5.8K 180 13
                                    

- Jackys perspektiv -

Jag vaknade upp i den ganska hårda dubbelsängen inne på mitt rum uppe på loftet. Man kunde faktiskt säga att sängen tog upp hela rummet och hur den som hade fått upp sängen hit hade burit sig åt var fortfarande ett mysterium för mig. Jag hade undrat det enda sedan jag var liten och flyttade in här. Pappa hade någon gång sagt att det var farfar som hade fått dit den på något sätt under det pappa kallade för hans ''ungdomsdagar'' alltså för kanske trettioår sedan. Vad jag visste så bodde pappa här när han var i ungefär samma ålder som mig och lite äldre eftersom han satsade på skidor - puckelpist på elitnivå. Det var även därför de hade byggt den här stugan till honom och hans bror, min morbror, som inte längre var bofast i Sverige utan i Norge där han hade funnit hans kärlek.

Jag vred och vände på mig i den ganska osköna sängen som alltid kändes tom att ligga i när man inte hade någon som låg bredvid. Ibland när jag var mindre så tvingade jag alltid Zack att sova bredvid mig då jag nästan inte klarade av ensamheten som kröp inom mig när jag låg här. Försiktigt sträckte jag ut armen mot sängbordet och med stängda ögon så försökte jag hitta min mobil som skulle ligga där någonstans. Efter att ha rört vid varenda liten grej så fick jag äntligen tag i på mobilen. Jag klickade på hemknappen och genast lös skärmen upp så mycket att jag var tvungen att kisa mot ljuset. Klockan enligt mobilen var halv tio och veckodagen var lördag vilket betydde att det var påskafton dagen i ära.

Längst upp bland mina notiser på startskärmen så såg jag den lilla raden med Felix namn och meddelandet under.

''Alida är fortfarande sur på mig så min fråga till dig är om du vill åka med mig idag igen?''

Jag klickade bort det och slet av mig täcket i gröna nyanser som låg virat kring min kropp och reste på mig långsamt ur sängen. Jag var alldeles för trött för att åka egentligen men nu var det faktiskt han som hade frågat och då kunde jag nästan inte säga nej. Här hemma gjorde ändå ingen större nytta. När jag väl var på fötterna några minuter senare så öppnade jag upp den lilla garderobsdörren och tog fram mitt rena svarta underställ och en sport-bh som jag snabbt klädde på mig innan jag gick ut genom dörren till vardagsrumsdelen på loftet. Med bestämda steg gick jag mot räcket och lutade mig över för att titta ner på vad som hände i köket där mamma och pappa lagade mat tillsammans.

"Vad lagar ni för mat?" ropade jag ner till dem. Pappa vände sig om från spisen och tittade förvånat upp på mig som att han inte hade trott att jag kunde gå upp såhär tidigt som jag gjorde idag. För vissa kanske det var jätte sent med att stiga upp runt tio men jag var van vid att alltid gå upp där vid tolv-halv ett på helger och lov. Om jag fick så sov jag dock ännu längre.

"Allt möjligt som vi ska ha på påskbordet ikväll'' ropade pappa tillbaks. Jag nickade och gick mot trappen som inte var ockuperad av någon irriterande lillebror den här morgonen till min stora förvåning. Han brukade alltid sitta och reta mig i trappen och försöka hålla mig kvar på loftet av någon anledning.

''Kan jag få gå ut och åka med Felix en stund efter frukosten?" frågade jag när jag kom nerför trappan. Mamma tittade på mig med ett busigt flin och nickade sedan.

"Såklart du kan få det! Glöm bara inte bort att klockan fem så kommer gästerna hit och då vill jag gärna att du har duschat och klätt på dig lite finare kläder" svarade mamma och öppnade upp städskåpet medan jag slog mig ner på en stol vid bordet. Frukosten var fortfarande framdukad så jag tog för mig av allt möjligt.

"Vilka ska komma på besök?" frågade jag undrande.

"Inga speciella direkt, du vet Zacks bästa kompis Emanuel och hans familj, Paula och hennes familj och några till men de har inga barn i din ålder" svarade pappa och hällde upp någon såsliknande vätska i en form med något som såg ut som kött. Sade han precis att Paula skulle komma hit? Min före detta bästa kompis som hade lämnat mig utan anledning? Jag visste inte om jag skulle skratta eller gråta, så länge ingen fick för sig att tuta ihop mig med henne igen.

"Paula? Är ni helt seriösa nu?'' frågade jag och tog en tugga av min smörgås. Mamma nickade glatt "ja, Paula och du borde ju börja umgås igen så det passar ju jätte bra att ni är med varandra nu på middagen tänkte vi".

''Emanuel har förresten en storebror som heter Tim och han ser faktiskt väldigt bra ut" fyllde mamma sedan i och jag skrattade lite humorlöst. Försökte hon skaffa vänner åt mig? Det kändes i alla fall som så vilket jag inte uppskattade det minsta. På något sätt kändes det som att hon dumförklarade mig som inte hade några vänner.

"Usch mamma, jag är inte intresserad. Verkligen inte. Inte av Paula heller för den delen'' sa jag och sköt ut stolen. Jag hade tappat matlusten och kunde därmed inte äta upp resten.

"Jacky, du förstår väl bara att vi vill ditt eget bästa'' sa mamma och gick mot mig men jag gick bara mer ifrån henne och ut mot hallen istället. Där skulle jag spänna pjäxorna och klä mig för slalomåkning.

"Mamma, ni vill inte mitt bästa så säg inte så. Snälla var bara tyst - jag orkar inte med dig'' mumlade jag och drog på mig mina täckbyxor. Hon nickade kort mot mig och gick in i köksdelen av stugan igen.

''Om du vill kan du bjuda över Felix och hans kompis på påskfirandet också. Vi kan behöva lite ungdomligt sällskap också'' ropade pappa från köket. Jag suckade, nej Felix skulle inte få möta min super pinsamma familj. Det gick bara inte.

On my way - The Fooo fanfictionWhere stories live. Discover now