28 - can I talk to you?

5.1K 207 15
                                    

- Jackys perspektiv -

Jag satt i den stora skolkorridoren med mitt lilla gäng beståendes av endast pluggisar som var helt socialtinkompetenta. Ingen av dem sade ett endaste ord till varandra i verkligheten utan skrev istället med varandra i någon löjlig facebookchatt som jag också var med i. I chatten där så diskuterade de läxorna på precis samma sätt som man kunde göra det i verkliga livet utan datorn. Dessa människor var dock mitt enda val, var jag inte med dem så hade jag ingen annan att vara med och speciellt inte efter det Alida hade spridit runt skolan om mig och Felix. Hon hade fått allt att låta som att det var jag som var skurken i det hela, precis som Paula hade gjort när hon hade varit tillsammans med Matthias. Hon hade sagt till alla att jag var den som hade fått Felix att vara otrogen mot henne - med mig.

Varenda människa som passerade mig i korridoren stirrade på mig och det kändes precis som att alla visste vem jag var. Tidigare hade ingen vetat vem jag var, knappt jag själv visste vem jag var men nu var det helt klart raka motsatsen. När vi hade suttit ett längre tag vid det runda bordet med plats för fem personer så kunde jag se hur Felix vänner passerade oss. De alla tittade snett på mig och slängde sedan ur sig någon onödig kommentar bakom en fejkad hostning. Eftersom de passerade mig så betydde det att Felix också skulle komma någon gång där på efterkälken. Han kom alltid gåendes någon minut efter dem av någon anledning som jag inte riktigt hade fått kläm på än. Kanske var det så att han var allmänt långsam när han skulle lämna hans grejer i skåpet eller att han stannade och pratade med folk på vägen, social som han var.

Det vred sig lite i magen av tanken på att Felix och jag inte hade haft så värst bra kontakt den senaste veckan som vi hade haft under påskhelgen men jag kunde inte klandra honom för det då det var jag som hade sagt att jag ville att vi skulle ta det här aningen långsammare framåt. Någon gång som han hade skrivit till mig så hade jag till och med ignorerat bara för att jag kände personligen att om jag skulle svarat så skulle det leda till att vi träffades, igen. Om jag skulle träffa honom ensam så var det stor chans att jag föll handlöst för hans vackra ögon, hans perfekta ansiktsdrag, läpparna, kroppen, personligheten - ja hela killen och det var jag inte riktig beredd på än.

"Ja men alltså det är inte så jävla kul för henne heller, tänk om det var dig folk snackade så om" hörde jag en röst som tillhörde Felix säga. Jag blundade hårt och sjönk ihop på stolen i hopp om att kunna gömma mig bakom datorskärmen. Inte för att det funkade så värst bra då jag kände hur någon lade en hand på min axel.

"Jacky?" jag tittade upp och såg Felix stå där fin som vanligt iklädd en lite större tröja, ett par pösiga byxor, massor av accessoarer, bland annat en halskedja i guld och självklart kepsen på huvudet som pricken över i:et.

"Mm" svarade jag skamset och satte mig upp en aning på stolen. Han ryckte lite i min arm som ett tecken på att jag skulle följa med honom någonstans.

"Kan du följa med mig en stund är du snäll?" frågade han och slickade sig om läpparna lite diskret. Jag nickade mot honom och bad sedan mina klasskamrater att hålla koll på mina grejer och om lektionen mot förmodan skulle börja så skulle de ta med sig dem till lektionen.

"Vad vill du?" frågade jag honom aningen stöddigt när han drog med mig bortåt i korridoren. Han tittade ner på mig och skrattade till en aning innan han skakade på huvudet och fortsatte att hålla mig i ett fast grepp.

"Ärligt, du typ skrämmer mig när du beter dig såhär" sa jag och tittade mig omkring. På den här delen av skolan hade jag aldrig varit förut fast det var inte så konstigt då det bara var industritekniska och bygg som höll till på den här delen av skolan. Det var alldeles lugnt och stillsamt i alla korridorer på den här delen av skolan, inte som på den delen där de teoretiska linjerna som samhäll och natur höll till. Förmodligen var det för att många här antingen hade sin praktik eller var inne i industrisalarna på lektion.

"Felix, kan du bara säga vad du vill?" frågade jag när han hade tvingat mig att slå mig ner på en bänk längs med en vägg i en avskild korridor där det inte fanns annat än toaletter och omklädningsrum.

"Jag vill veta varför du ignorerar mig" svarade han med ansiktet nära mig så att hans andedräkt puffade mig i ansiktet. Tobak, han luktade hemskt mycket tobak; precis som att han hade rökt ett helt paket cigaretter innan han hade fått tag på mig.

"Hur mycket har du rökt? Det luktar as" sa jag snabbt utan att svara på hans fråga. Han skakade irriterat på huvudet och suckade djupt.

"Det får mig att bli lugn, något problem med det?" frågade han med höjd röst. Snabbt skakade jag på huvudet och tittade ner på mina torra händer. "tänkte väl det!"

"Kan du nu bara snälla svara på min fråga om varför du ignorerar mig?" frågade han och lade en hand på mitt lår samtidigt som han drog tummen fram och tillbaka över insidan på låret.

"Jag ignorerar dig inte, jag sade bara att jag behövde lite utrymme till att tänka igenom allt. Sedan så kan du inte bara gå till nästa tjej såhär direkt efter du gjort slut med din tidigare utan måste också tänka igenom dina val" mumlade jag.

"Fortfarande så kan du ju i alla fall svara mig när jag ringer" suckade han och tittade på mig som om jag vore helt dum i huvudet.

"Ja men fortfarande måste du lämna lite plats åt mig så att jag kan andas" sa jag med en lite arg bakton på rösten. Han tittade på mig och sträckte upp armarna i luften och försökte spela så oskyldig som han bara kunde, inte för att han lyckades så värst.

"Åh varför ska du vara så jävla irriterande hela tiden? Kan du inte bara vara som Alida som verkligen var glad över att hon ens fick chansen att umgås med mig" kastade han ur sig.

"Som jag sade här om veckan - förlåt för att jag inte är Alida eftersom du verkar vilja att jag ska vara som henne hela jävla tiden. Kan du bara acceptera att jag inte är en sådan som föredrar att gå runt och slicka röv som henne?!" fräste jag åt honom som svar och ställde mig upp. Den här killen alltså, han hade verkligen två helt olika sidor.

"Jacky! Det var inte så jag menade!" ropade han när jag hade kommit en bit i korridoren.

"Nä men nu är det så att jag är less på dig, ditt eviga tjat om ditt ex och ditt hemska storhetsvansinne. Du är inte så jävla mycket bättre än alla andra bara för att du är en så kallad 'framgångsrik flickidol' om du trodde det!" slängde jag ur mig och lämnade mig bakom honom. Jag visste nu att han skulle komma krypande tillbaks till mig lite senare den här kvällen med tusentals meddelanden där det stod att han var ledsen över det han hade gjort i hopp om att jag skulle godta hans ursäkter.

On my way - The Fooo fanfictionTahanan ng mga kuwento. Tumuklas ngayon