PART °~1

1.7K 247 12
                                    

*2022*

Aku membuka mata dengan perlahan-lahan,sinaran matahari menyebabkan kelompak mata aku tercelik sedikit. Namun itu tidak mematahkan semangat aku untuk melihat keadaan sekeliling.

Aku cuba bangun dari tidur,rambut aku yang panjang mengurai diselitkan dibelakang cuping telinga milik aku. Aku menggosok kelompok mata dengan lembut tak nak lah laju tak pasal-pasal bulu mata tercabut kang naya jadinya!.

Aku menarik nafas lalu menghembuskan nafas tersebut nampak sangat aku tak gosok gigi jadi dengan malasnya aku bangun dari melabuh dan berdiri tegak seperti tiang bendara yang ingin menyanyikan lagu negara ku.

Aku memulakan langkah pertama dengan bacaan bismillah sebagai pembuka kehidupan seharian. Pintu bilik air ditolak lembut buat apa nak kasar-kasar bukan dapat berkat pun jadi hidup kita sebagai manusia perlukan kesabaran.

Selipar merah aku pakai sebagai langkah berjaga-jaga takut tergelincir sudah lah lantai bilik air nih basah kuyup. Selipar yang aku pakai nih tak licin jadi tidak akan ada sebarang kecelakaan terjadi cuma kena berhati-hati malang tidak berbau faham!.

Tiba di singki dengan pantasnya aku mengambil ubat gigi perisa strawberi 🍓biasa lah aku punya lidah nih mana boleh makan(masukkan) benda yang pedas mahupun berangin nanti hidung aku berair.

Aku menggosok gigi dengan langkah yang betul,ketagih upin dan ipin lah nih. Siap sahaja memberus gigi terus aku membasuh muka, kulit aku tidak lagi gelap macam arang seperti dulu kini kulit aku sudah cerah sedikit (koko).

Kira okay lah tu kan daripada gelap macam orang minyak kan, aku menanggalkan pakaian aku dan terus dimasukkan pakaian tidur aku ke dalam mesin basuh. Aku mara kehadapan untuk berendam di dalam tab mandi.

Isian air mula memenuhi tab mandi tersebut. Sabun susu kambing diambil dan digosok dia semua bahagian termaksud (v) tempat sulit menjaga kebersihan amat penting. Pusat,ketiak itu perlu dititikberatkan sebab itu adalah tempat yang sukar untuk di bersihkan.

Dalam Islam ada cakap bukan menjaga kebersihan merupakan perkara penting,nak ambik wuduk wajib dengan keadaan bersih,wangi, sempurna dan berwudhuk sama lah dengan mandi jugak.

Selesai sahaja mandi aku melangkah kearah almari milik aku yang berwarna kuning keemasan berhampiran pintu bilik tidur aku jugak senang bukan. Pakaian dalam dipakai kemudian,baju kurung aku sarungkan ke tubuh.

Aku mengambil sikat rambut yang berada didalam laci lalu menyisir rambut aku yang baru sahaja diluruskan.Minyak wangi disembur pada baju kurung aku sebanyak 3 kali.

Aku bergerak kearah pintu bilik dan berjalan kearah tangga ,anak tangga satu demi persatu aku pijak dengan berhati-hatu takut jatuh tergolek kang patah kaki tidak ke naya nanti family nak menjaga.

Aku mencari kelibat mama aku yang paling aku sayang siapa je tak sayang ibu kang. Kalau dia cakap dia tak sayang ibu itu semuanya tipu sebab apa? Kalau betul dia tak sayang ibu dia kenapa dia sanggup jaga air mata ibu dia dari jatuh nampak tak.

Don't try to lies on you heart babe cause deep inside you loved her so much.

Kelibat mama yang berpakaian baju kurung berwarna maroon menyapa pemandangan aku. Aku tersenyum manis "Mama masak apa?" aku menarik kerusi lalu melabuhkan punggung buah apple hijau diambil lalu dikunyah tanpa membasuh.

MRS BRYAN HARISS ✓| 06Where stories live. Discover now