*2022*
Pulang sahaja aku singgah di kedai yang menjual bahan-bahan masak seperti rempah ratus, kari,halia,kunyit,serai dan sebagainya untuk kegunaan harian. Ada sikit duit tu simpan lah 5 ringgit ke berapa,kalau ada lebih beli lah sikit bahan masak untuk mak kau.
Tak de lah mak kau penat untuk keluar beli sana-sini masa kau takde dekat rumah,mak kau tu kalau dah penat sangat baru lah dia akan suruh adik beradik kau belikan,dia sebenarnya tak nak susahkan kau tapi kalau terdesak, terpaksa dia ringankan bibir dia mintak tolong.
Alangkah indahnya kalau ada anak yang datang dekat mak atau bapak dia tanya 'nak akaq/adik/abang tolong tak ?" Sejuk sahaja perut diorang sebab ada anak yang boleh membantu dia masak buat kerja itu ini.
Jangan lah sampai mak bapak korang suruh baru nak gerak . Tinggalkan lah kerja tu kejab tak lari ke mana pun ,kalau kau rasa kerja macam tu penting buat lah tapi jangan menyesal je lah kalau masa depan kau gelap!.
Sebab kau dah buat mak kau terkilan,kau dah buat bapak kau kecewa nak sangat kejar dunia kang sila kan takde orang nak marah!takde siapa nak halang. Adik kau yang kecil tu pun boleh tolong mak kau buat kuih ohh benci bila mak bapak kau puji adik kau rajin,bila disuruh malas.
Pandai memberontak jangan sama kan lah apa lah ,pandai sangat rasa nak sumbat kau dalam lubang cacing je!.
Siapa yang sombong sekarang kau atau dia,sah-sah lah kau kang. Hidup kau tak akan aman tanpa restu ibu bapa walaupun kau dapat 100 markah sekali pun itu belum tentu boleh bahagia selamanya. Ingat korang kerja,kaya lah macam mana kalau takde restu ibu dan ayah hidup korang tak akan aman.
Sebab tu lah kita wajib menjaga hati ibu bapa dan membalas jasa ibu bapa bukan dengan duit tapi dengan menjaga diorang bagaikan emas yang jatuh dari syurga. "Nak cari apa dik?" Tegur seseorang lelaki bertopi hitam manakala baju t-shirt coklat.
"Saya cari sup bunjut Adabi ada tak!?"sebab aku baru ingat yang mama kata ada rebus ayam dengan daging jadi aku nak buat lah sup jimat tak perlu banyak minyak bukan. Asyik makan makanan yang berminyak jadi kita tukar lah sedikit selera, selalunya mak-mak masak untuk kita jadi tak salah kan nak bagi mak rasa air tangan kita pulak.
Mana tahu mak kau bagi green light boleh kahwin amboi laju je hahaha.Dasar talam 2 muka betul eah korang tapi aku percaya perempuan zaman sekarang nih dah belajar nak memasak dah ,kalau ada yang nak belajar make up silakan lah . Kau ingat bakal suami kau tu nak hadap muka kau yang ada banyak foundation tu ,dia nak makanan bukan nak muka kau yang selalu bersolek tu.
Ramai dah yang belajar masak sebab dah ada bf kang,korang nak lah bagi bf korang rasa masak kan korang mana tahu bf korang puji tak pun cakap ini lah bakal isteri i tak ke bangga rasanya itu.
"Oh kejab pakcik ambik kan"aku mengangguk tanda faham dan menyambung mencari bahan yang lain . Asam keping aku ambil, manakala ada sebungkus ubi kentang dan bawang merah. Angkut jelah apa adahal dekat sini ada perkhidmatan pekerja kedai angkat barang sampai ke kereta.
Beras pun dah nak habis beli lah buat standby ke apa? "Woi perempuan tepi sikit" aku terkejut bila disergah sebegitu terus aku menoleh ke belakang . Aku melihat wajah dia bengis macam ada kepaksaan disitu aku beralih ke tepi memberi laluan kepada lelaki tersebut .
Aku diam melihat lelaki itu mencari sesuatu "mana lah tepung semua sama je "aku terdengar dengusan lelaki itu "encik nak beli apa saya boleh tolong carikan" aku sekadar nak menolong bukan ada niat lain pun.
Lelaki itu memandang kearah aku dengan renungan tajam lah aku ada buat salah ke . Aku cuma nak tolong je Opss lupa aku kang hitam tak lawa takde tarikan jadi sebab itu dia tak nak aku tolong tak apa lah aku dah biasa hidup macam nih dipinggirkan oleh oleh orang lain.
"Nah!"dia menghulurkan list kepada aku dan aku membaca banyak lah jugak macam nak buat kenduri sahaja. Aku mencari garam dan gula lalu aku masuk kan ia ke dalam bakul milik lelaki itu. Minyak masak 6 paket aku ambik sekali gus susu cair 3 tin dan 3 susu pekat diambil.
Bawang merah dan bawang putih semuanya 2KG,Nisan atau Gula Melaka dia ambil 4 ketul. Manakala kacang hijau ditimbang yeah 1KG pun. Aku tak tahu lah apa yang jadi sekarang ,aku leka dengan mencari bahan masak sebenarnya.
Selesai sahaja mencari bahan masak untuk dia aku tengok balik list dia semuanya dah dapat dan satu lagi sup bunjut belum sama lah macam aku tengah menunggu. "Maaf dik pakcik, pergi tandas tadi nak ini sup bunjut maaf lah lambat" aku tersenyum manis sahaja kearahnya .
Aku mengambil dua "dah cukup dah barang awak" dia balas dengan pandangan kosong sahaja. Aku berjalan kearah kaunter untuk bayar barang yang aku ambik tadi . Pakcik tersebut mengira bahan milik aku ,aku terkejut bila ada gerakan di tepi terus aku menoleh "kira sekali" aku terserentak .
"Eah jangan saya ada duit"aku cuba menolak namun sia-sia bila dia keluarkan not Rm150 kepada pakcik tu "aku tak suka berhutang budi jadi anggap je hutang budi kau tu aku dah balas "dia terus meninggalkan aku yang terpinga-pinga tak guna punya mamat.
Dah lah kerek rasa nak pijak je.
Mungkin dia nak cepat berfikir baik sahaja lah wahai hati. Aku bergegas masuk ke dalam perut kereta sebab langit seakan ingin menangis jadi aku kena cepat beredar kalau tidak habis basah baju yang aku sidai dekat umah tu nanti.
Dalam diam aku rasa bahagia sebab ada yang sudi terima pertolongan aku yang tak seberapa nih. Tapi bila diingat balik muka mamat tu buat kan aku rasa nak tumbuk guna batu lesung sahaja. Terima kasih pun tak ada ini maaf lagi lah takde lepastu blah macam tu.
Manusia-manusia
Aku menekan pedal minyak lalu menukar gear ke gear 4 supaya perjalanan aku selamat dan cepat sampai ke rumah. Banyak lagi aku nak buat, assignment tu malam je lah ku buat sebab itu karangan bukan inbook pun jadi masa banyak kot seminggu.
Setengah jam kemudian baru lah aku tiba dirumah,hujan gerimis mengundang rasa kurang selesa pada aku, jadi aku berlari ke belakang rumah untuk mengangkat pakaian yang aku sidai tu.
Bakul yang aku gantung diambil lalu dimasukkan pakaian yang sudah kering ke dalam bakul tersebut,usai sahaja mengangkat aku berjalan ke depan untuk bukak pintu dan bawak barang masak yang aku beli.
Masa untuk memasak selamat mencuba!
Terima Kasih sebab jadi manusia yang ada adab dan terima kasih jugak sebab sudi jadi manusia yang berakal mulia.
Thank for Vote and Comment!
YOU ARE READING
MRS BRYAN HARISS ✓| 06
Romantizm🐾Time:5:00Ptg 🐾Date:19.11.2021 🔖Mrs.Bryan Hariss •BRYAN HARRIS & AFIFAH KHAN 🚫 Dilarang mencetak atau meniru dah miskin sangat ke otak tu sampai nak curi idea orang! °AFIFAH KHAN seorang wanita beragama Hindu Muslim. Dia seorang yang lemb...