DMA 27

418 21 0
                                    

Aku membaca buku di dalam kelas. Cikgu tidak masuk ke dalam kelas lagi memandangkan baru sahaja selepas rehat. Aku membaca setiap satu perkataan dan cuba memahami.

Sedang aku fokus membaca buku. Seseorang telah memanggil nama aku. Aku menoleh kepada gerangan yang memanggil nama aku itu.

"Hana"panggil bella.

Aku memandang ke arahnya. Pelik? Sejak kejadian tu tak pernah-pernah dia nak tegur aku. Sekarang tiba-tiba pula dia tegur aku.

"Emm ye." jawap ku.

"Hana i betul-betul minta maaf. I'm so sorry fasal hari itu. I menyesal and i rasa bersalah sangat dengan you. Tolonglah maaf kan i. I don't want to hurt anyone anymore. I don't want to lose friends. Please acept my sorry." Katanya panjang lebar  sambil menangis.

Dia mengengam tangan ku. Aku dapat merasakan tangannya mengigil.

"Err okey. Aku sebenarnya dah lama maafkan kau. Maybe kau tak suka aku but it's okey aku okey je. Mungkin kau ada sebab kenapa kau tak suka aku." Kata aku kepadanya.

"Kenapa semudah itu sahaja kau maafkan dia." Kata Syed di sebelah kiri ku membuatkan aku sedikit terkejut. Syed yang sedang memegang dagunya memandang tepat ke arah Bella yang sedang menangis.

"Ish! Korang ni boleh senyap sikit tak." Marah Tasya di sebelah aku. Dia yang sedang membuat latihan sains tambahan sempat menjeling kami.

"Sorry Tasya." Maaf ku dan memandang kembali Syed.

"Kau ni, takkan kita nak benci orang tu lama-lama pula. Tak baik kau tahu tak. Nanti dapat dosa." Kata aku Marah Syed. Syed mencebik melihat aku.

"Habis kau benci Rayyan lama-lama boleh pula? Tak dapat dosa ke?" Sampuk Amar yang baru tiba di dalam kelas bersama Rayyan.

"Kan kan" Syed dan Amar high five sesama mereka.

"Ish korang ni. Rayyan tu lainlah dia yang patut minta maaf kat aku sebab dia yang bersalah. Kau tak ingat ke masa dekat Mall hari tu dia jalan tak guna mata. Lepas itu, main rempuh je aku sampai aku jatuh. Dah lah tumpahkan air atas baju aku. Heh."kata ku.

Rayyan yang terdengar namanya di seru terus memandang tepat ke arah aku.

"Amboi mulut tu jaga sikit eh. Jangan sampai aku gunting mulut kau." Marah Rayyan pada ku. Aku menjelirkan lidah.

"Woi apa bising-bising kat depan tu." Kata Arifah yang berada di meja belakang.

"Asal kau kacau diorang. Aku baru nak tengok drama cinta diorang." Kata Mira tersenyum sambil menongkat dagu di atas meja. Aku mula mengulingkan mata aku.

"Kau memang teringin nak makan kerusi ke?" Soal Rayyan pada Mira. Mira hanya tersenyum tidak menjawap.

"Can you guys stop talking. Perempuan kat sana tu tengah menangis tak nak pujuk ke." Kata Tasya menunjuk ke arah Bella. Lupa pula aku pada Bella.

"Buat apa nak pujuk dia. Dia bukanya betul pun."kata Rayyan. Kata-kata Rayyan membuatkan tangisan Bella semakin kuat menyebabkan satu kelas boleh dengar.

"We senyaplah. Tak malu ke semua orang tengok." Kata pula Amar.

"How can I stop crying. Kalau you guys pulaukan i." katanya dengan air mata yang mengalir di pipi.

Aku bangun dari duduk di kerusi ku. Aku mula menepuk bahu Bella perlahan bagi menenangkannya. Aduh macam budak-budaklah dia ni.

"Sorry sebab kitorang pulaukan kau." Kata ku. Bella mengelap air matanya.

"By the way. Memandangkan semua orang ada dekat sini. I'm truly sorry for my words and actions."

"Kau ingat senang ke aku nak lupakan kejadian yang kau cuba nak bunuh kawan aku." Kata Rayyan dengan amarahnya.

"Dahlah Rayyan maybe dia betul-batul nak minta maaf dengan ikhlas. Terima je lah." Kata Syed.

"Yes betul tu. Kisah dulu tu kau buanglah jauh-jauh. Itu semua masa kita semua berfikiran kurang matang." Kata Amar menepuk bahu rakannya yang sedang marah itu.

"Kalau macam itu. Apa bukti kau minta maaf."

"Rayyan. Dia minta maaf dengan ikhla...." belum sempat aku menghabiskan ayat. Bella memberikan isyarat tangan suruh aku berhenti bercakap.

"I'm not perfect. I just make mistakes and i hurt people. But when i say sorry, i really mean it. I'm so Sorry for it all guys. Please forgive me." Katanya mula menangis. Entah kenapa hati aku berasa sebak dan simpati.

"I just want friends"katanya memandang lantai.

"Kitorang maafkan kau." Kata Mira. Semua orang memandangnya. Syed dan Arifah hanya mengangguk tanda maaf. Hanya Rayyan dan Amar sahaja yang belum mengungkapkan kata maaf.

"Walaupun kau ex girlfriend aku dan cuba nak merosakkan hubungan persahabatan kami. Okey aku terima maaf kau. Sebagai denda kau kena belajar erti persahabatan." Kata Amar. Mira memukul lengan Amar.

"Kau ni. Itu pun kena ada denda ke."

"Mestilah ada"

Aku melihat Rayyan yang masih menunjukkan muka yang penuh dengan amarah.

"Rayyan?" Senyum ku pada Rayyan. Rayyan memandang ku dan mengeluh.

"Aku pun tak suka nak benci orang lama-lama. Okey i will forgive you." Dengar sahaja ayat Rayyan membuatkan semua orang  di situ tersenyum gembira.

"Thank you guys cuz forgive me." Kata Bella gembira. Aku meletakkan tangan ku di atas bahu Bella.

"You know what. Friends always give you reason to smile and reason to laugh."kata ku. Membuarkan Bella tersenyum lebar.

" But most of all. Friends give you memories you could never forget. It's calling moments with you friends." Kata pula Rayyan sambil menyelak buku yang di bacanya. Mereka semua tersenyum buat kesekian kalinya.

"Dah habis dah drama korang ni." Soal Tasya melihat mereka. Mereka mula tertawa.

Tok tok tok

Bunyi ketukan pintu berbunyi membuatkan mereka semua berhenti ketawa.

TBC.

_____________________________________

Next: DMA 28

"Kau perasan tak ada someone ni asyik tengok kau.." kata Mira.

"Perasan.." kata Hana.

###

Jangan lupa followaliaaaaxjimin, vote and share my story. Hope you guys enjoy💕🖒.

DIA MILIK AKU Where stories live. Discover now