DMA 28

363 21 0
                                    

Tok tok tok

Ketukkan pintu bilik darjah berbunyi terlihat Wafiy sedang berdiri di hadapan pintu. Sempat dia menjeling mereka yang sedang berkumpul di meja aku.

"Cikgu suruh pergi dewan tertutup sekarang." Kata Wafiy. Semua seisi kelas mengeluh. Mereka semua bangun dan menuju ke dewan.

"Aduh nak dekat exam lah cikgu panggil. Aku dah lah tak study lagi." Kata Tasya merungut.

"Relax lah lama lagi." Kata Mira.

"Banyaklah ko punya relax. Kau gagal nanti padan muka. Jangan cari lepastu menangis kat aku." Kata Tasya bengang. Aku yang mendengarnya tergelak bersama yang lain.

*****

Kira-kira 1 jam semua murid tingkatan lima mendengar ceramah motivasi di dalam dewan. Sejak dari tadi aku perasan yang Wafiy memandang aku.

Tapi apabila aku memandangnya dia terus berpaling daripada melihat aku.

Aku berasa hairan dengan Wafiy. Takkanlah di sebabkan hal itu dia masih belum move on kut. Aku tahulah dia patah hati sebab aku reject cinta dia.

Tetapi aku berharap hubungan aku dengan dia tidak lebih dari sekadar kawan.

"Pst Hana. Kau perasan tak ada someone ni asyik tengok kau je dari tadi." Bisik Mira pada telinga aku.

"Perasan. Aku rasa dia tak boleh move on lah pasal aku reject cinta dia tu." Kata aku.

"Siapa pula move on ni? Aku bukannya cakap fasal dia."

"Habis siapa?" Soal aku pada Mira. Belum sempat Mira mahu menjawap satu suara di belakang menegur kami.

"Yang tengah bercakap tu. Dah cukup motivasi diri ke nak ambil SPM." Kata suara yang garau itu. Kami yang perasan suara itu menegur kami terus berpaling ke belakang.

PENGETUA!

Ternganga aku dan Mira. Kami terus senyap tidak berkata. Mata aku kembali fokus memandang kehadapan. Mira pula menutup muka kerana malu.

Sedang semua orang memandang mereka berdua. Ada sepasang mata memandangnya dengan penuh dengan dendam.

Sebelum semua murid keluar dari dewan. Cikgu memberitahu kepada kami, seminggu sebelum SPM akan diadakan solat hajat bagi tingkatan lima. Mereka diwajibkan hadir pada hari itu.

*****

In class~

"We korang apa kata petang ni kita buat study group?" Kata Bella. Semua memandang tepat ke arahnya.

"Aku memang suka study group tapi mak aku tak kasi aku keluar rumahlah." Kata Mira. Aku yang sibuk membaca buku terus memandang ke arah Mira.

"Ada ke mak tak kasi keluar bila anak dia nak buat study group." Kata aku pelik.

"Haah rasanya tak salah kut." Kata pula Syed menyokong pendapat aku.

"Entah-entah duduk rumah main fon je. Sebab itu tak nak keluar rumah. Pemalas" Kata Amar. Amira menjelingnya.

"Itu bukannya urusan kau." Kata Amira membalas. Amar yang mendengar menekupkan mulutnya seperti terkejut.

"So betullah aku cakap tadi."

"Baik kau diam sebelum aku sumbat pencilbox ni dalam mulut kau. Amar sudah ketawa terbahak-bahak.

"Anyone?" Soal Bella memandang sorang demi sorang rakannya.

"Aku nak habiskan level game dalam masa seminggu ni. So minggu depan aku bolehlah fokus belajar." Kata Amar.

"Macam itu pula." Kata Rayyan memandang rakannya pelik.

"Aku baru ingat petang ni nak pergi jenguk sedara aku masuk hospital." Kata Syed.

"Aku nak layan drama korea. Hehe sorry Bella, sebab cerita tu tak ada ulang siaran." Kata Arifah meminta maaf.

"Sejak bila pula kau layan Kdrama ni?" Soal Syed pada Arifah.

"Dah lama dah, cuma aku rahsiakan je." Ketawanya seorang diri. Aku tak berasa hairan sebab kadang-kadang dialah peneman aku layan cerita kdrama ini.

"Oh ya. Bila sebut pasal Kdrama ni kan. Arifah kau tengok tak cerita At eighteen drama ong seong wu." Kata aku teruja. Niat nak baca habis buku itu tetapi ada pula syaitan yang menghasut Haha.

"Dah lah tu. Sekarang cerita fasal lain. Kau pula cerita lain." Marah Rayyan pada aku.

"Alah kau kau ni sibuk kenapa? Minat ke?" Kata aku.

"Eeee memang taklah aku nak layan lelaki muka jambu itu." Katanya membaling pensel dan kena tepat dahi aku.

"Eeee sakitlah." Marah aku.

"Sudahlah tu. Korang tak nampak ke Bella tengah bersedih tu. Korang pula boleh gaduh manja-manja depan dia. Eee gilalah." Kata Syed membuat muka seperti geli.

"Diamlah kau." Marah Rayyan.

Aku memandang Bella yang tertunduk sambil tangan yang sibuk bermain di muka surat yang dibukanya. Entah kenapa sejak dia berkawan dengan kitorang terus perangai dia berubah 250° je lah. Perangai dia yang agak manja.

"Err Bella, maybe diorang busy. Tapi aku dan Rayyankan ada. Kita boleh belajar sama-sama." Kata aku memujuknya. Rayyan terangkat kening apabila perasan yang namanya di sebut.

"Aik petik nama aku pula."

Aku memberikan isyarat mata kepada Rayyan. Rayyan mengeluh apabila melihat wajah aku.

"Iyelahh..." katanya membuatkan aku tersenyum bersama Bella.

"Okey you guys mesti dah tahu rumah I kan. So kita jumpa pukul 3 petang." Katanya dengan penuh teruja.

"Ouh okey.." kata aku.

TBC.

________________________________________

Next: DMA 29

"Dia tak benci kau." Kata Bella

"Can you help me Bella?" Kata Wafiy.

###💜

Kenapa cerita ni semakin mistery. Apa yang akan berlaku?  Apa yang wafiy rancang?

Kalau nak tahu tunggu next chapter Dia Milik Aku karya aliaaaaxjimin. Kalau rasa cerita ni menarik🖒, author nak minta jasa baik semua readers untuk vote ye👌. Hehe. Oh btw jangan lupa share juga ya😋💚.

DIA MILIK AKU Where stories live. Discover now