EPILOG

849 29 3
                                    

Suasana pagi ini penuh dengan keceriaan. Aku menilik tubuhku yang memakai baju pengantin yang berwarna purple cair.

"Kau cantiklah, Hana." Kata Mira yang baru masuk ke bilik.

"Yes, betul tu." Kata Bella menyokong pendapat Mira. Aku tersipu malu dengan pujian rakan ku.

"Bila tengok Hana nampak cantik macam ni. Rasa macam nak kahwin pula." Kata Arifah.

"Kau ni dari dulu gatal. Pergilah kahwin cepat dengan Syed kalau dah gatal sangat." Kata Mira membetulkan tudung aku bagi nampak lagi kemas.

"Tak nak lah aku dengan boss Syed tu. Nanti silap hari bulan aku bukannya panggil Boss Syed tapi Boss Shit." Katanya geram apabila teringat kejadian di mana dia di tuduh mencuri fail dokumen milik lelaki itu.

Mereka tergelak melihat Arifah yang masih tidak ubah perangainya dari dulu.

Tok tok

Ketukan pintu berbunyi membuatkan kesemua orang di dalam bilik itu terdiam. Aku melihat umi ku Puan Maimunah  yang menjengukkan kepala melihat kami.

"Hana dah bersedia. Pengantin lelaki dah sampai." Kata Puan Maimunah. Aku menganggukkan kepala tanda bersedia. Aku dan rakan ku keluar menuju ke ruang tamu. Abang Dayyan menghampiri aku sambil menangis .

"Tak sangka kau kahwin dulu dari aku. Kenapa aku lonely." Katanya menagis teresak-esak seperti budak kecil.

"Kau ni dah tua pun nak menangis.  Tak gentelman lansung. Itulah aku suruh cari jodoh tak nak. Single lah kau sampai tua." Kata aku saja mengusik Dayyan.

Sebab mungkin ini kali terakhir aku mengusik abangnya sebelum dia duduk di rumah sendiri. Lagi-lagi dua beradik ini pasti akan sibuk dengan kerja, jadi tiada masa untuk mereka bergaduh seperti selalu.

Aku mula keluar dari rumah dan melihat pengantin lelaki mula masuk kepekarangan rumah aku. Alunan lagu kompang berbunyi bagi memeriahkan majlis.

Amar, Syed dan Wafiy menjadi bodygurd pada Rayyan. Agak kelakar apabila Amar dan Syed membuat lawak pada pengantin lelaki membuatkan semua tetamu ketawa.

"Member siapalah tu?" Kata Mira malu melihat mereka. Aku hanya tergelak.

Dari jauh lagi aku dapat melihat Rayyan memandang aku dengan senyuman yang manis. Setibanya Rayyan pada aku. Kami berjalan bersama pergi ke pelamin yang bertemakan Flora.

Hari ini ialah hari yang bermakna bagi aku dan Rayyan. Hari di mana aku sah menjadi isteri Rayyan. Dulu pertama kali jumpa Rayyan, kami membenci sesama sendiri. Tapi, makin lama aku rapat dengan dia makin perasaan itu datang.

Perasaan cinta aku pada dia. Betullah kata orang dulu-dulu. Kecik-kecik gaduh, dah besar-besar kahwin pula. Aku tersenyum sendiri teringat kenangan aku bersama Rayyan yang gaduh seperti ke budak-budakkan.

Rayyan melihat Hana yang memegang erat lengannya. Hana yang sibuk tersenyum perasan dirinya di pandang.

"Kenapa sayang tersenyum-senyum ni? Teringatkan saya yang handsome ni ke." Kata Rayyan membuatkan Hana tersipu malu.

"Mana ada. Perasan je." Kata aku cuba berdalih. Memang betul pun aku terfikir fasal kau Rayyan.

"Iyalah Mrs Hana Naura. Saya ni manalah handsome di mata awak kan? Kan?" Kata Rayyan melepaskan tangan aku yang memegang erat legannya.

Aik merajuk ke. Makin mengada-ngada ye kau Rayyan lepas kahwin.

"Alalala..tak yah lah merajuk. Awak lah orang kedua yang paling handsome dalam hati saya." Kata aku menarik-narik lengannya yang sasa itu.

"Kedua?! Habis siapa yang pertama?" Soal Rayyan.

"Mestilah Park Jimin." Kata aku terkekek-kekek mengusik lelaki itu. Muka Rayyan semakin memuncung seperti tombol pintu.

"Awak cakaplah sesuatu, janganlah senyap je." Kata aku manja pada Rayyan.

Rayyan mengalah pada Hana. Entah kenapa dia tak boleh merajuk lama-lama. Takut sakit rindu pula. Rayyan merangkul pingang Hana. Hana malu di situ.

"Saya nak cakap, terima kasih pada awak sebab hadir dalam  hidup saya. Walaupun perjumpaan kita tidaklah semanis orang lain. Tapi saya harap masjid yang kita bina ni akan  kekal buat selamanya." Katanya membuatkan aku tersentuh dengan kata-kata suami ku itu.

"Saya sayang awak, Rayyan."

"Saya pun sayangkan awak ,Hana"

END.

________________________________

DIA MILIK AKU Where stories live. Discover now