Yukarıdan milyonlarca beyaz şeyler geliyordu. Esta'ya bu şeyler yabancı geliyordu. Fakat Dean o kadar da şaşırmış gibi görünmüyordu . Çünkü bu milyonlarca gelen beyaz şeyler kardı. Mars'ta da kar yağar ama Esta bunu bilmediği için çok şaşırmıştı. İlk kar deneyimiydi. Dean'e sürekli burada nasıl kar yağdığını sorup duruyordu. Hala çok şaşkındı. Artık Mars'ı daha çok araştırmaya karar verdi.
Dean ise Esta'nın sorularına cevap olarak "Mars'ta elbette kar yağar. Ama bizim bildiğimiz kardan biraz farklıdır.Mars, Dünya'ya göre çok soğuk olduğundan, var olan su neredeyse tümüyle donmuş halde toprakta ve buzullarda hapsolmuş durumda. Atmosferde bulunan su buharı ise bulut oluşturup yağışa sebep olabilecek kadar yoğun değil.Fakat Mars atmosferinin neredeyse tümünü oluşturan karbondioksit gazı, kutup bölgelerindeki çok soğuk ortamda yoğunlaşıp, yağış oluşturabilecek kadar kalın bulutlar meydana getirebiliyor. Belki kartopu oynayamayız ama kar yağışını izleyebiliriz. Bu bile insana ne kadar huzurlu geliyor."
Esta hayranlıkla gökyüzüne bakıyordu . Ne kadar çok ve ne kadar uyumlu bir şekilde yağıyorlardı. Eliyle yakalamaya çalışıyordu. Ne kadar güzeldi. Gülmek , kahkaha atmak istiyordu fakat oksijen çabuk biter diye korkuyordu . Duygularını kontrol etti. Dean ile kapsüle girdiler ve oradan karın yağışını izlediler.
Esta o gün aralıksız bir saat boyunca camdan ayrılmadı. Karın yağışını gözlemledi. Dean de hava aşırı soğuk olduğundan Esta'nın yanında çabuk hazırladığı toz kahvelerden içiyordu. Kahvesini yudumluyordu ve Mars hakkında yaptığı araştırmalara bakıyordu. Esta nedensiz bir şekilde mutluydu. Normalde o kadar üzgün bir insan değildi ama bugün bambaşkaydı. Kar yağdığı için olmalı diye düşünüyordu. Dean'ın anlattığına göre yerler bembeyaz olur ve tüm çocuklar tatil nedeniyle sokaklara dökülüp türlü türlü oyunlar oynardı . Ama Esta bu duyguyu ilk defa tadıyordu ve Dean'den başka arkadaşı yoktu. Ayrıca Mars'ta da o kadar çok kar yağmıyordu.
Esta bununla ilgili bir kitap buldu ve araştırmasına göre Mars'ta dönem dönem karbondioksit yağışları diyebildiğimiz yağışlar görülebiliyordu. Bu yağışlar, yüzeyde birikerek karbondioksit karı katmanları ve buzullarını oluşturuyordu.
Mars'ın kutup bölgelerinde görülen, Dünya'nın kutuplarına benzeyen "beyaz takke" sanıldığı gibi su buzundan değil, çoğunlukla karbondioksit buzundan (marketlerde satılan kuru buz) oluşuyordu. Bu kalın karbondioksit buzu tabakasının altında ise, su buzundan oluşan bir diğer buz tabakası yer alıyor.
Bu alttaki su buzu tabakası maalesef Mars atmosferi ile karşılaştığında atmosfer yoğunluğunun çok az olması sebebiyle hızla buharlaşıp atmosfere karışıyor, yükseliyor ve düşük kütle çekimi nedeniyle Güneş rüzgarlarına yenik düşerek uzay boşluğuna saçılıyor.
Bu nedenle, öğle saatlerinde Mars ekvatorunda hava sıcaklığı +20 santigrat derecelere yükselse bile, suya bağlı bulut oluşumları veya nem yoğunlaşması gözlenemiyor.
ŞİMDİ OKUDUĞUN
ESTA
Science Fiction1 yaşındaki bir kızın NASA'nın Mars'a yollayacağı kapsüle yanlışlıkla binmesi ve Mars'a doğru yol almasıyla birlikte oluşan bir macera... Tekrar Dünya'ya geldiğinde sizce bu kızı neler bekliyor? Dünya'da oluşmuş bir hata yüzünden insanlar nasıl etk...