RUMAH banglo yang mewah tersergam indah didepan mata membuatkan Tengku Hatta merindui kawasan perumahannya. Yalah , sudah sekian lamanya dia tidak pulang ke tanah air. Ada satu perkara yang perlu Tengku Hatta selesaikan di Thailand. Lelaki itu senyum.
"Rindunya dengan rumah ni. Banyak kenangan.." gumam Tengku Hatta perlahan tetapi dapat Tengku Harith dengari. Bahu abangnya disentuh.
"Tercegat dekat sini dah kenapa? Jomlah masuk dalam. Daddy dan mummy dah lama tunggu."
"Yelah. Eh tapi jangan lupa kenalkan abang dengan doktor peribadi kita tu," ujar Tengku Hatta sambil membuntuti langkah yang lain.
Tengku Harith menggelengkan kepala. Dia tahu sangat perangai nakal abangnya itu. Suka sangat mengusik orang baru. Tahap kenakalan dia tu ... entahlah macam mana nak dibayangkan. Yang penting dia suka kacau orang.
"Abang jangan macam-macam. Abang tak kenal lagi siapa Dr. Armel tu."
"Sebab tak kenallah abang nak Harith kenalkan abang dengan dia."
"Whatever abang. Harith dah bagi amaran dengan abang. Tapi kalau abang buat juga , habislah abang dikerjakan oleh Dr. Armel tu."
Aku atau dikenali sebagai Tengku Hatta membuka langkah masuk ke dalam rumahku syurgaku. Aku mengoyakkan senyuman tatkala terlihat daddy dan mummy sedang menunggu kepulangan anak sulung mereka yang hensem lagikan bergaya ni.
"Ya Allah , Hatta! Anak mummy dah balik!" jerit Puan Farahin , dialah wanita yang paling aku sayang dalam dunia ni. Wanita yang telah melahirkanku ke dunia yang indah ini. Puan Farahin terus memeluk tubuhku. Erat. Pelukannya erat sampaikan aku rasa sesak nafas.
"Tak boleh nak bernafaslah mummy.." bisikku berharap agar mummy segera meleraikan pelukan.
"Oh! Maaf. Mummy rindu sangat dengan Hatta. Hatta apa khabar? Sihat? Macam mana dengan.."
"Mummyku sayang. Anakmu ini tersangatlah penat. Izinkan saya berehat dalam bilik? Esok kita berbual berabis ya?" Aku bukannya nak kurang ajar ke apa. Tapi memang betul. Aku penat sekarang ni lepas duduk dalam pesawat selama empat jam! Seluruh tubuhnya terasa lenguh. Rasanya kena buat workout nanti.
Tengku Hakim berbalas pandangan dengan Puan Farahin. Mereka senyum.
"Yalah. Hatta rehatlah dulu." Pipiku diusap lembut.
"Esok daddy ada benda nak bincang dengan Hatta. Jangan lupa tau."
"Okey bos!" Aku mengangkat tangan ala-ala angkat hormat padanya.
Tanpa berlengah , Tengku Hatta terus melangkah perlahan naik ke tingkat atas dengan tubuh yang longlai. Nampak sangat letih! Belakang bahu diurut perlahan. Cahaya lampu yang terang datangnya dari bilik sebelah dipandang lama. Bilik siapa tu? Bukan itu bilik kosong ke? Ke ada orang tinggal dalam bilik tu?
"Tak ada oranglah kot. Mungkin pembantu rumah bersihkan bilik tu. Hah lepas tu terlupa nak matikan lampu?" Tengku Hatta menggaru kepala. Entah mengapa , kakinya terasa gatal hendak menerjah masuk ke bilik itu. Seperti ada tarikan magnet yang menariknya masuk ke dalam.
"Masuk jelah."
Tanpa curiga , Tengku Hatta membuka pintu bilik itu. Dia terpegun seketika apabila melihat keindahan bilik ini. Kemas dan wangi! Hrm.. ada orang ke yang tinggal dalam bilik ni? Matanya tertancap pada katil yang empuk tersergam indah didepan mata. Senyuman manis terukir.
"Tidur sini pun elok juga ni.." Serentak dengan itu , Tengku Hatta terus menghempaskan tubuhnya diatas katil. Tangan diletakkan diatas dahi. Rasa mengantuk terus menerpa diri. Bantal dipeluk olehnya. Satu haruman menusuk ke dalam hidung lelaki itu. Matanya membulat.
Haruman ini...
Macam haruman rambut seseorang...
Kening diangkat satu.
"Wanginya bantal ni. Aku suka." Dengan senyuman nakal , Tengku Hatta terus melekapkan bantal tadi ke wajahnya. Haruman yang melekat pada bantal itu dihidu.
KLEK!
"Siapa kau hah?" Suara jeritan seorang perempuan mengejutkan Tengku Hatta yang sedang leka menyedut segala haruman bantal itu. Dia menoleh. Satu susuk tubuh yang berdiri tegak dibelakangnya dipandang dengan penuh rasa terkejut. Tengku Hatta menelan air liur. Dia terus bangkit dari duduk.
Fuyyo.
Siapa perempuan ni?
Oh! Ini ke doktor yang Harith cakap tu? Hrm.. boleh tahan. Rasa nak terkam sekarang juga. Astaghfirullahalazim! Tengku Hatta Jonathan! Kawal sikit kenakalan kau tu. Entah-entah perempuan ni dah bersuami. Eh tapikan.. lawa gila!
"Dr. Caramel right? Hai. Nama saya.."
Belum sempat Tengku Hatta memperkenalkan dirinya , Armel terus meluru ke arahnya lantas menghadiahkan sebuah tumbukan pada wajah kacaknya.
BUKK!
"Keluar! Ini bilik saya! Bukan bilik awak! So get lost!"
Tengku Hatta tercegat macam kerang busuk. Tangannya menyentuh hidung. Tumbukan kaum hawa memang sakit ya? Sampai menusuk masuk ke dalam jantung ni! Mata terbuntang luas. Lelaki itu terkejut dengan perbuatan mengejut gadis itu.
Ya Allah , ini perempuan ke lelaki? Asal tumbukan dia kuat siaa?
Dia kalau marah terus tumbuk orang tau!
Pesanan Tengku Harith terngiang-ngiang ditelinga.
"Beraninya awak menyakiti saya. Cakap elok-elok tak boleh ke Dr. Caramel? Tak usah emo macam ni." Tengku Hatta membuat muka. Eii nasiblah awak tu perempuan. Kalau lelaki dah lama saya pijak-pijak sampai jadi lempeng! Geramnya aku.
"Keluar!"
Bahu dijongket. Garangnya doktor ni. Siapa yang jadi laki dia memang kesianlah. Entah-entah masa nak sambut malam pertama terus kena lunyai. Hah lepas tu keluar depan dada akhbar.
Suami dibelasah teruk oleh isteri pada malam pertama!
Yang sedang membaca sekarang ni jangan nak fikir benda lain pula. Maksud aku siapa yang jadi suami kepada Dr. Caramel ni nanti akan kena karate dengan dia. Tumbukan dia tadi padu wei! Nasib aku tak kena nose-bleeding.
"Okey saya keluar. Tapi..." Bantal yang dipeluk tadi dipandang dengan penuh maksud.
"Saya bawa bantal ni bersama saya. Bye!" Tengku Hatta mencapai bantal tadi lalu berlari keluar dari bilik gadis garang itu. Sempat dia menghadiahkan sebuah senyuman sinis terhadap Armel yang menahan amarah.
"Tak guna.."
------
Tbc..
Maaf kalau ada kekurangan. Ini je yang saya mampu. Hehe. Jangan lupa vote dan komen ya!
YOU ARE READING
TENGKU HATTA JONATHAN ✅
RomanceKnown as Beautiful Memories TENGKU HATTA JONATHAN, kacukan Melayu-Thailand itu semestinya seorang yang suka mengusik orang. Encik Mafia tak cukup matang merupakan gelaran yang diberikan kepada Tengku Hatta oleh si gadis. Sejak dipertemukan dengan se...