KAKI yang diatur melangkah masuk ke dalam hospital itu dengan yakin dan positif sekali. Dia turut membalas senyuman yang diberikan.
"Well, our famous female doctor is coming early as usual. Good morning my dear Dr Mawar Elena. I hope your morning is well today."
"Thank you my dear sweet talker Dr Joshua. Did you brought a cup of coffee behind your hands for me?"
Dr Joshua tersenyum sinis. "Damn, busted."
Dia memberikan secawan kopi itu pada Dr Mawar Elena.
"You can't hide coffees from me, Josh."
Mereka berjalan beriringan sambil membincangkan soal pesakit dan kes hospital yang sedang berlaku.
"Hey, do you know about the new doctor who will be in our team tomorrow?"
Dr Elena terpinga. "What doctor?"
"So you tak tahulah ni. Mulai minggu depan akan ada seorang doktor baru yang akan bekerja di PKMC. Male doctor. Katanya dia baru pindah dari sebuah hospital di Indonesia ke sini."
"Oh, he's a Indonesian?" soal Dr Elena.
Dr Joshua menggeleng. "Nope, he's a Malaysian. But stay around the world since five years ago."
"Oh, he's a doctor and also a traveller. Interesting but I hope he's not a cocky newbie too."
Dr Joshua ketawa kecil.
"It's sound bad for first impression." katanya.
Dr Elena tersengih. "You know me Josh. I'm always play safe with everything."
Setelah kopi itu habis diminum, Dr Mawar Elena masuk ke dalam satu wad yang menempatkan seorang pesakit kanak-kanak perempuan yang berusia lingkungan tujuh atau lapan tahun.
"Assalamualaikum, Wardina Insyirah?" soalnya mesra.
Ibu kanak-kanak itu mengangguk. "Ya doktor."
Dr Elena tersenyum pada ibu dan kanak-kanak itu kemudian duduk di hadapan pesakit.
"Hai, nama doktor, Mawar Elena. Orang biasa panggil doktor, Dr Elena."
Kanak-kanak itu tersenyum. "Hai... Nama saya Wardina Insyirah. Ibu dan ayah panggil saya Dina."
"Dina? Sedap nama tu. Okey so Dina ada rasa sakit di mana-mana tak?"
"Ada. Dina rasa sakit kat kaki. Bila nak berjalan rasa sakit."
"Oh, iya ke?"
Dr Elena memandang wajah ibunya pula. "Ada tak nurse datang bawa Dina buat X-ray pada kaki dia?"
Ibu Dina mengangguk. "Ada tapi katanya keputusan X-ray belum keluar lagi."
Dr Elena melihat rekod catatan mengenai sakit Dina. Dia kemudiannya memanggil seorang jururawat.
"Ya, Dr Elena." kata jururawat itu.
"Keputusan X-ray untuk pesakit ni dah keluar belum?"
"Dah doktor. Baru aje keluar tadi. Sekarang ni keputusan itu ada dalam bilik doktor."
Elena mengangguk. "Okey, tapi kejap lagi awak check tekanan darah dan jantung pesakit ni ya?"
"Baiklah doktor."
Dr Elena memandang ibu Wardina. Dia meminta ibu kanak-kanak perempuan itu mengikutinya ke bilik doktor.
"Hmm puan, boleh tak puan ikut saya ke bilik saya? Ada perkara yang saya nak bincang dengan puan tentang Dina."
YOU ARE READING
Adakah Masih Ada Kita (Completed)
Romance"Kenapa you kembali? Kenapa you kembali setelah you buang I dari hidup you?" - DR MAWAR ELENA. Perkahwinan yang dibina atas dasar cinta terhenti seketika apabila sang suami pergi membawa diri tanpa sebarang kata sambil meninggalkan sang isteri yang...