Dalam perjalanan pulang,
"Yuhooo~~"seseorang berbisik di telingaku dari belakang. Aku memalingkan badan aku kebelakang sehingga hidung aku terkena pipi dia.
"Kau ni kenapa??"aku menolaknya dengan kuat sehingga dia terjatuh. Dia mengaduhkan kesakitan. Terbit rasa bersalah dalam diri. Aku bergerak mendekati dia.
"Kau ok tak?? Sakit ke??"tanyaku. Aku hanya memerhatikan dia dari jauh.
"Tak pun"balas dia lalu bangun dari terus duduk di jalan tar.
"Baguslah tu... Kau pahal ikut aku??"tanyaku pelik.
"Kenapa?? Salah ke??"tanya dia balik.
"salah"balasku dengan bosan.
"Apa yang salahnya??"tanya dia lagi.
"Eiii.. Kau ni kan... Tak kelakarlah... Bagi jelah tahu"balasku dengan geram.
"Ouhh... Tak kelakar ehh??"tanya dia.
"Tak!!"kataku dengan kuat.
"Hahaha... Actually ibu kau yang suruh aku follow kau dari rumah"balas Danial. Aku hanya mengangguk tanpa berkata apa - apa.
"Kau ok tak ni??"tanya Danial prihatin.
"Asal?? Kau nampak aku macam tak ok ke??"tanya aku balik. Aku mengangkat kening sebelahku. Dia menggelengkan kepala sambil tersengih. Dalam keadaan diam, akhirnya kami tiba ke rumah masing - masing.
"So, kita dah sampai rumah.. Kau tak nak ucapkan terima kasih ke or bagi hadiah ke??"tanya Danial tiba - tiba.
"Motif??"tanyaku balik.
"Yelah... Aku kan dah tolong kau balik dengan selamatnya"balas Danial.
"Tak suruh pun kan?? Kalau nak upah, pergilah minta ibu aku... Kau kan jadi P.A tak berbayar dia"perliku. Dia tersengih.
"Takpelah... Kalau camtu aku masuk dulu"kata Danial.
"Masuk jelah... Itupun nak bagitau ke??"balasku kasar. Dia hanya tersenyum kelat sebelum masuk ke dalam rumah. Aku senyum sinis secara tiba - tiba.
'Kau ingat dengan dapat teman aku balik, aku akan berlembut dengan kau ke?? Kau salah Danial... Kau salah... Cubalah banyak mana untuk kau tu rapat dengan aku pun, aku takkan jatuh ke dalam tangan kau balik'kata hatiku. Baru sahaja aku nak melangkah naik ke atas, ibuku menahan dari bawah.
"Balik dengan siapa tadi??"tanya ibu.
"Alah ibu.. Buat ii tanya pula.. Mestilah dengan anak jiran kesayangan ibu tuhh"balasku dengan malas.
"Nampak... Cuba kamu tengok betul ii.. Si Aim tu ada nak hantar kamu balik? Tak de pon!"ibuku cuba menjadi api.
"Kenapa dengan ibu ni??"tanyaku. Aku cuba untuk menahan amarahku.
"Kenapa apa?? Salah ke apa yang ibu cakap ni??"balas ibuku balik.
"Ibu ni kenapa?? Apa yang ibu tak puas hati dengan Aim?? Apa yang Aim buat dekat ibu sampai layan dia macam tu... Selama ni Nia berkawan dengan Aim ibu tak pernah nak bising... Selama ni, Aim je yang selalu ada bila Nia susah.... Danial?? Ada dia pedulikan ibu? Ayah? Abang? Nia jauh lagilah dia nak risaukan kan?? Tapi sejak ada si Danial tu balik, ibu asyik nak lebihkan dia je... Ibu sedar tak??"balasku dengan tak puas hati. Dahiku berkerut kerana marah.
"Kamu tu yang sepatutnya sedar... Fahim tu dah nak bertunang dengan anak kawan umi dia, Adliana.... Ibu tak nak kalau ii Nia terjatuh hati dengan dia!"kata ibuku. Aku terus terdiam seribu bahasa. Tapi itu hanya sementara.
"Come on, ibu! Aim tu Nia anggap kawan je... Takkan pernah jadi lebih dari tu... Tak pernah sekali pun terlintas dalam kepala Nia ni yang kitorang akan bersama... Tak pernah, bu... Ibu ingat apa?? Nia nak berkawan dengan Danial tu ke?? Dan ibu ingat bila Nia rapat ngan dia, Nia akan suka dia?? Then, kawin dengan dia?? Ibu salah 100%... Ibu nak tahu tak?? Sebab dialah Nia pindah sekolah! Dia penyebab Nia tak suka mana ii lelaki! Dia penyebab Nur Dania Farhana yang orang kenal dulu, dah tak ada! Yang ada sekarang ni hanyalah Nur Dania Farhana yang kasar dan bukan anak ibu yang dulu!! Dia punca segala - galanya!!""marahku. Aku sungguh marah bila ibu cuba untuk rapatkan aku dengan orang yang paling aku benci.
YOU ARE READING
HATER TO LOVER (Complete)
RomancePada mulanya, dia sangatlah menyukai sahabat baiknya itu. Tapi akhirnya rasa suka itu bertukar menjadi benci apabila 'crush' yang disangka selama ini sahabat selamanya adalah kuih talam! Dihina, dimaki, ditengking di khalayak ramai. Membawa diri ke...