BAB 13

79 4 0
                                    

Masuk sahaja ke kelas, Fahim melangkah ke arah aku setelah aku duduk di tempat aku.

"Dah okay dah kaki tu?? Tadi masuk, nampak macam okay je... Akak Siti kata apa??"tanya Fahim.

"Tadi bukan kak Siti yang tolong Nia pun.... Nial yang tuamkan kaki Nia dengan ais.... Tu yang okay sikit tu, kalau tak jalan terjengket dah"balasku.

"Nia bagi Nial tengok aurat Nia??"tanya Fahim dengan wajah yang tidak percaya.

"Mana ada! Janganlah salah faham.... Nial cuba nak tolong je... Sebab waktu tu, kak Siti pergi tandas... Kalau Nial tak tolong, mungkin sekarang Nia still ada kat bilik sakit lagi"balasku gelabah. Aku takut kalau Fahim salah faham. Nanti mesti dia bergaduh dengan Danial.

"Yelah.... Lain kali, suruh Danial panggilkan shera atau wawa.... Jangan bagi dia tengok aurat Nia lagi... Kita ni bukan adik beradik... Tak elok kalau bagi dia tengok, berdosa.... Tahu kan??"nasihat Fahim panjang. Aku mengangguk perlahan.

"Okay.... Lepasni, janji dah tak buat lagi"balasku.

"Bagus! Ni kerja sekolah tuk hari ni.... Ada yang perlu hantar esok... So, please take note"ujarnya sambil menghulurkan sticky note berbentuk hati.

"Thank you! Sayang Aim!"kataku teruja. Semua mata memandang ke arah aku. Aku terus menekup mulutku dengan laju.

"Korang dah salah faham! Means sayang as friend.... Tahu kan??"aku cuba untuk membetulkan keadaan. Aku tersenyum awkward. Ada yang mengangguk dan ada yang menggeleng.

"Tahu pun malu.... Lain kali, sebelum cakap tengok kiri kanan dulu"bisik Fahim perlahan. Aku tersengih malu. Tiba - tiba Danial dan kawan ii nya masuk ke dalam kelas. Aku hanya menundukkan kepala aku.

"Asal kau tundukkan kepala kau?? Danial ada buat apa ii kat kau ke??"tiba - tiba Fahim menyoal. Aku terus mengangkat kepala aku.

"Tak adalah.... Nia nak cari buku bawah mejalah.... Fahim ni.... Asyik salah faham je"balasku. Meja aku dihentak oleh seseorang. Aku mengangkat kepalaku.

"Asal kau lari dari aku?? Aku ada salah cakap ke, Dania??"tanya Danial. Dia memandang aku tidak berkelip manakala aku terkebil - kebil memandang dia.

"Ma... Na ada.... Kan Nia pergi tandas tadi... Apa yang larinya??"tanyaku semula. Fahim sudah memandang Danial dengan tajam.

"Ingat aku tak nampak ke yang kau tundukkan kepala after aku masuk kelas..... Aku ada salah cakap dalam bilik sakit tadi ke Nur Dania Farhana??"tanya dia dengan muka yang serius.

"Tak ada! Tak Ada! Dan tak ada! Susah sangat ke nak faham?? Nia cakap tak ada tu tak adalah! Perangai Aim dengan Nial ni sama je.... Dua ii menyakitkan hati!"balasku dengan nada yang sedikit meninggi. Aku rimas dengan soalan yang dari tadi ditujukan ke aku. Reaksi mereka berdua terus berubah. Aku membenamkan wajah aku ke meja.

"Nia... Nia..."panggil Fahim lembut.

"Nia.... Dania.... Sayang....."panggil Danial pula. Aku terus mengangkatkan kepala aku.

"Pandang pun... Ingatkan nak kena panggi baby dulu baru pandang"kata Danial lalu tergelak sinis.

"Ishhhhh.... Benci betullah dengan korang ni!"aku menghentakkan sedikit tangan aku di meja dan berura - ura untuk bangun dari kerusi tetapi dengan pantas mereka berdua menahan badan aku.

"kitorang minta maaf, kay??!"ujar mereka serentak. Aku diam.

"Maafkan ke tak??!"tanya mereka lagi. Aku menghembus nafas kasar sambil menjeling.

"Yelah.... Nia maafkan"balasku malas. Belum sempat mereka nak bercakap banyak, cikgu sudah masuk dan menegur kami bertiga.

"Dania, Fahim dan Danial.... Kalau nak selesaikan masalah keluarga, jangan waktu saya.... Balik tempat masing - masing!"arah cikgu Khalid. Dengan gelabahnya, Fahim dan Danial melepaskan tangan aku dan kembali ke tempat mereka.

HATER TO LOVER (Complete)Where stories live. Discover now