18

1.2K 216 11
                                    

  Bau tengik darah yang melekat pada baju dan wajah Luqman, menganggu separuh waras.

Berperang dengan minda dan hati.

Luqman pantas menjarakkan diri, menatap Zarif yang sedang memukul kepalanya sendiri dengan sebelah tangan. Sekejap kepala tergeleng, sekejap Zarif menyeringai.

Tangannya segera menahan pegangan Zarif.

"Sedarkan diri, Zarif," ujar Luqman, tegas. Yakin pasti ada sesuatu yang menganggu lelaki itu saat ini.

Zarif tiba-tiba berhenti bergerak.

Dia merenung anak mata Luqman, tanpa sebarang bicara. Bibirnya mengukir senyum sebaris.

Riak yang tidak dapat ditafsirkan oleh Luqman. Liur ditelan cuba memberanikan diri. Sekilas itu otaknya mengulang tayang wajah lembaga hitam dihospital tadi.

Barulah dia ingat apa yang telah terjadi.

Gila.

Senyuman Zarif makin melebar,

namun sesaat itu senyumannya mati.Dahinya berkerut seribu, nafasnya turun naik tidak tentu hala.

"AHH!!" tiba-tiba dia menjerit kuat. Zarif mencengkam kuat lengan Luqman. Kukunya tajam mencucuk pada kulit hingga Luqman mengaduh kecil.

"AHHH!!" teriak Zarif lagi. Urat-urat saraf mula kelihatan pada dahinya. Begitu tubir mata berlinang air jernih.

Menahan kesakitan itu.
Menahan keinginan itu.

Luqman melepaskan cengkaman Zarif. Wajah lelaki itu dipegang memandangnya tepat.

"Cukup Zarif.. Sedarkan diri kau.." ucap Luqman, bicaranya lirih. Terluka rasa hati melihat sahabatnya jadi begitu.

Timpa dan ditimpa tanpa henti. Sakit demi sakit yang menemani.

"Bangunlah Zarif.." pujuk Luqman lagi.

Dan saat itu, Zarif memejam matanya erat. Tidak lagi meracau seperti tadi.

Air mukanya berubah. Sekilas pandangan dibawa pada lengan Luqman yang merah dek cengkaman kuat tadi.

"ak-aku..

-minta maaf," perlahan Zarif menutur. Wajahnya diraup kasar.

Luqman membuah senyum kecil bersama air mata yang ditahan sebaik mungkin. "Tak apa.. Tak apa.." dia bangkit,

mencapai sapu tangan miliknya diatas meja belajar.

Penuh berhemah dia mengelap tubuh dan wajah Zarif, tiada unsur romantik ya jangan risau kawan-kawan.

Zarif masih terpana. Pandangannya kosong seperti hilang arah. Fikirannya merawang.

"Kau tidurlah dekat katil aku sehingga kaki kau sembuh. Tak perlu bersusah-payah panjat tangga katil double decker," ujar Luqman, memberi izin sesuatu yang dia tidak pernah kongsi.

Zarif sekadar memandang sepi.

"Aku pergi bersihkan diri dulu," pamet Luqman, seraya melangkah pergi meninggalkan temannya.

Pintu dikatup rapat.

Sejurus itu kepalanya tersandar pada dinding bangunan. Matanya terpejam erat, dahinya berkerut seribu,

menahan kesakitan cengkaman kuku Zarif sebentar tadi.

Lengan itu dipegang, pedih seakan mencucuk.

Tak mengapa, Luqman.

Ini semua tak mengapa.







##########


DIAM ✔Where stories live. Discover now