Akhirnya, habis waktu kerja! Tak sabar nak mandi. Lepas tu nak baring kat atas katil empuk aku tu.
Baju uniform yang masih tersarung dengan plastik lut sinar tu aku tenung. Semoga cafe ialah pengakhiran aku. Aku dah penat asyik nak kena pecat.
Anayra Zaara
Cantik je sulaman emas nama aku ni. Setelah sekian lama, dapat juga aku kerja yang aku impikan dari kecil.
Tengah aku syok tengok baju aku tu, tiba tiba ada jebon langgar aku dari belakang. Aku apa lagi? Mestilah hilang keseimbangan. Tapi aku cepat cepat pegang tiang elektrik depan aku.
"Sorry,"
Aku tengok lelaki tu. Macam familiar.
Encik Aydan! Dah sebulan tak jumpa dia!
"Tak apa Encik Aydan," balasku dengan senyuman. Hari ni dia pakai jersey berwarna merah. Lain macam segak dia.
Dia bergumam dan ingin beredar. Lantas aku menghalang laluannya. Dia cuba untuk lencong ke arah lain tapi aku masih mengulang langkah yang sama, halang laluan dia. Aku dapat dengar dia merengus sebelum meraup rambutnya kebelakang.
"Ermm... Lama tak nampak Encik Aydan masuk kerja. Encik Aydan pergi mana?" tanyaku dengan berani. Seram juga tengok muka bengis dia tu.
"Busy," jawabnya sepatah.
"Ouh.. ermm saya dah dapat baju kerja saya!" kataku dengan excited sambil menunjukkan uniform kerja aku tu dekat dia.
"Anayra Zaara,"
Senyuman aku makin lebar bila dia sebut nama aku. Tak taulah kenapa, tambah excited.
"Tahniah sebab dah dapat baju kerja and please jangan halang jalan aku," aku tersentap. 'aku'?
Aku memandangnya lama. Tanpa membuang masa, Encik Aydan jalan laju melepasi aku yang terpinga-pinga.
"Oh by the way, aku bukan Aydan walaupun aku macam Aydan. Jangan nak tegur aku sesuka hati supaya kau tak salah lagi." sambung Encik Aydan sebelum berlalu pergi meninggalkan aku yang terpinga-pinga.
"Nayra!"
Aku menoleh bila dengar ada suara perempuan panggil aku dari belakang. Eh, dia ni kalau tak silap aku kawan Yana juga. Laila tak silap aku.
Aku mendekati dia yang berdiri berhampiran Ayann'z Cafe tu. Aku menaikkan kedua dua keningku sebagai ganti untuk persoalan aku 'apa' atau 'kenapa'.
"Beraninya kau tegur Encik Aydan,"
Aik? Dah kenapa nak cakap macam tu pula? Tak boleh tegur ke si Aydan tu?
"Kenapa tanya macam tu?" muka aku dah kerut seribu. Aydan tu bahaya sangat ke sampai tak boleh ditegur sapa?
"Kau perasan something tak?"
"Something apa?"
"Ada sesuatu yang lain dekat Encik Aydan,"
"Yelah, apa yang lain tu?"
"Tekalah,"
Halah perempuan ni, straight to the point jelah. Malas betul aku nak teka teka ni. Patutlah selalu sangat kena ketuk dengan Yana dan Najla.
"Aisyah, please. Aku tak ada banyak masa nak layan perangai childish kau ni," Laila mula cemberut. Terasa dengan ayat aku mungkin.
"Aku rasa dia ada DID" ujarnya.
"DID? Apa tu?"
"Dissociative Identity Disorder (DID) , dulu dikenali sebagai Multiple Personality Disorder (MPD),"
YOU ARE READING
[C] Putera Kayangan
Fanfiction"eeeey!! tengoklah kejap lagi selipar jepun kau terputus pastu kau terpeleot jatuh longkang!" - Anayra Zaara Garang? itulah dia insan bernama Anayra Zaara. Ada saja ayatnya untuk menyumpah orang. Sudahlah menyumpah orang, mulut masin pulak. Tak ke k...