Bab 10 : One The Way

798 71 9
                                    

Tugas aku di dapur dah pun selesai. Melihat rakan rakan lain yang mengemas meja semuanya macam tak cukup kakitangan, aku pun buat keputusan untuk membantu. Ikutkan dah masuk waktu balik. Tapi, tak apalah lagi pun awal lagi. Tadi tiba tiba saja Encik Aydan suruh tutup cafe, buka setengah hari je.

Aku lap meja satu persatu. Pinggan dan cawan aku letak ke dalam troli khas. Aku berganjak ke meja lain dan mata aku menangkap sesuatu berwarna biru yang berbentuk segi empat sama yang tertampal pada gelas. Macam....

sticky note!

•••

guess who is happy because his girl made his favourite coffee? It's me! Hehe... I hope you can be the Barista everyday

<3

•••


Uish, ni tulisan yang sama sewaktu dulu. Yang dia puji Caramel Macchiato aku sedap. Orang sama ke?

Tapi gelas ni memang yang aku guna khas untuk sesiapa yang order Macchiato. Aku toleh ke sekeliling, takut pula aku kalau dia ada tengok aku.

Wait, entah entah...

Amir?!

Makin meliar mata aku tengok sekeliling. Mana tau si Amir tu tengah perhati aku. Kalau betullah si Amir yang tulis ni. First of all, tulisan dia cantik. Second, psycho siot! Aku dah tolakkan? Asal kejar lagi? Eeeee....

Memikirkan pasal Amir membuatkan aku seriau. Baik aku kemas cepat cepat dan balik.

×××××

Sticky note biru tadi aku tampal pada dinding disebelah sticky note yang lama berdekatan meja tulis aku. Aku bandingkan kedua dua tulisan pada kertas itu. Ya, memang sama.

"Tak sangka ada juga lelaki suka aku.. Well, akukan cantik," kata aku sambil memakai skincare pada muka aku dihadapan cermin.

Selesai dengan skincare routine, aku pun mengatur langkah ke katil. Tangan aku mencapai telefon bimbit yang berada tidak jauh dari aku.

Group Ayaan'z cafe ni memang tak pernah senyap tau. Ada saje yang nak diboraknya. Umpat pun ada. Aku hanya sekadar memerhati mereka semua berbual.

Encik Aydan? Dia yang paling beria tau umpat umpat ni. Macam pakcik bawang dah. Kalau group senyap, dia yang akan buat first move "hari ni tak ada gossip ke? Jomlah membawang.. bosan ni," salah satu contoh ayat dia.

Laila pula yang akan memulakan topik. Ada saja dia nak cerita. Costumer, staff, tunang dia pun. Aku? Geleng kepala jelah baca mesej mereka ni.

Kadang terhibur juga.

Tapi sejak ada 'unknow' ni, mereka cakap bertapis. So aku syak 'unknow' yang Encik Aydan masukkan ni orang tua.

Lusa kami dah nak bergerak ke Cameron Highlands. Jadi, esok Encik Aydan bagi kami cuti untuk prepare apa yang patut.. Tak sabarnya!!

Aku punya excited, aku dah mula packing baju aku sikit sikit sejak 2 hari lalu. Barang mandi macam sabun botol kecil semua aku dah masukkan dalam beg galas aku warna merah hitam tu.

Dah lama aku tak pergi Cameron. Yelah, merantau kat negeri orang lama sangat. Harap harap aku tak jumpa orang kampung aku dekat sana. Manalah tau mereka pun pilih Cameron Highlands untuk merehatkan minda dari kesibukan bekerja.

×××××

"Yeay! Akhirnya masanya sudah tiba! Cameron!! Aiman coming for you!" ujar Aiman sambil terkinja kinja.

[C] Putera KayanganWhere stories live. Discover now