Bab 32 : PROJEK ?!

646 57 49
                                    

Aku melangkah ke dalam cafe dengan rasa malas sekali. Aku pun tak tahu kenapa aku rasa malas sangat hari ni. Mungkin, mengenangkan yang aku akan berhadapan dengan lelaki yang aku call pagi tadi.

Suara perempuan tu asyik bermain dalam kepala otak aku. Siapa dia tu?

Haih. Baik aku busy kan diri dengan kerja.

Aydan melangkah masuk ke dalam cafe dengan baju t-shirt pink cair. Muka dia macam tak puas hati dengan sesuatu je. Masam betul muka.

"Selamat pagi Encik Aydan,", aku menunduk sebagai tanda hormat.

Aydan memandang aku dengan muka cemberut dan menganggukkan kepala sebagai balasan untuk ucapan aku tadi. Setelah itu, dia beredar pergi.

Mata aku tertumpu pada lehernya.

"Akak!"

Aku tersentak dengan automatik kepala aku dipusingkan ke arah depan. Bibir aku segera menguntumkan senyuman manis.

"Aima,"

Aima tersengih-sengih macam kerang busuk kepada aku.

"Aima datang dengan Aiman ke? Tadi tak nampak pun," tangan aku ligat bermain dengan alatan yang berada di dapur ini.

"Aima datang sorang. Abang tak tahu Aima datang ni," Aima duduk di kerusi plastik yang ada di ruangan aku ni. Biasanya kalau tiada pesanan yang perlu dibuat, aku akan duduk di situ.

Aku hanya mengangguk-anggukkan kepala. Takut juga nak cakap banyak. Buatnya air liur aku merecik. Ha... Naya!

Selesai buat Caramel Macchiato aku letak di atas dulang. Tak sempat Yana nak ambik, Aima dah menghalang. Dia tawarkan diri untuk hantarkan. Katanya nak merasa juga buat kerja dekat sini.

Aima ni rajin tau. Kelmarin, dia pergi cuci tandas. Siap hias lagi! Hias tu sudah semestinya dengan bantuan Ikmal selaku AJK kebersihan dan keceriaan cafe ni.

Dua beruk tu asyik gaduh je. Aku ingat lagi, dorang dua tu basuh tandas sama-sama ditemani Hessa sekali. Yelah, nanti kalau berdua je, ada syaitan pula tengah tengah. Dahlah memang dekat tempat banyak syaitan. Ghisau.

Sambung, dorang bergaduh dalam tandas tu. Hessa tak meleraikan tapi membatu apikan lagi dua beruk tu. Teruk tak teruk, banjir tandas tu sebab pili paip air tercabut!

Memang masing-masing kena bebel dengan Aydan. Nasib baik Fahmi pandai baiki benda macam ni. Jadi, dia yang handle. Ikmal dah tunjuk bendera putih awal-awal.

"So, macam mana plan kau nak pindah rumah tu? Aku dah jumpa rumah sewa yang murah macam kau mintak tu," Afiq berdiri disebelah aku yang sedang ralit membancuh air.

Mujur gula yang ada di atas sudu ni tak jatuh ke atas lantai akibat terkejut dengan kehadiran hantu Afiq ni.Hantu? Ya! Afiq hantu! Dia boleh muncul bila bila masa je tanpa kau jangka.

Paling seram, dia pernah sambut aku masa aku nak terjatuh dalam tandas perempuan. Boleh bayang tak? Tandas perempuan wey! Dia buat ape dalam tandas perempuan?

Adakah Afiq ni sebenarnya Afiqah? Geng Sajat ke?

"Kau ni Afiq, nasib baik aku tak ada penyakit jantung. Pasal rumah tu, aku tak jadi pindah kut. Aku pergi rumah tuan rumah tu semalam. Lepas tu tuan rumah kata dia dah dapat bayaran rumah sewa tu atas nama aku. Di sebabkan tu atas nama aku, so tuan rumah tu fikir aku lah bayar. Tapi yang masalahnya. aku tak bayar dah dekat tiga bulan tau! Satu lagi, orang tu bayar siap siap untuk tiga bulan ke depan,"

Berkerut dahi Afiq mendengar cerita aku. "Pelik." Perkataan itu saja yang keluar dari mulutnya sebelum berlalu pergi menyambung tugasnya dibahagian memasak bersama Aiman.

[C] Putera KayanganWhere stories live. Discover now