7 hari berlalu. Hari ni, aku kena shift malam. Urgh! Dahlah aku kena balik malam. Hati aku dari tadi tak sedap mengenangkan malam ni aku kena balik jalan kaki seorang diri.
Tambahan lagi otak aku asyik overthinking pasal lelaki serba hitam yang ikut aku setiap hari tu. Siang boleh terima lagi. Ini malam wey! Aku harap dia tak tahu aku shift malam.
"Encik Minghao ni. Dah empat hari lepak dekat sini. Tak bosan ke?" tegurku. Tadi aku masuk kerja pukul 4 petang pun dia masih tercongok dekat sini. Aku syak dia dah duduk sini dari pagi.
"Eh Nayra. Hehehe... Tak pun, makanan dekat sini sedap,"
Eleh, acah! Fikir aku tak tahu kau tunggu Najla munculkan diri?
"Alah... Jujur jelah Encik Minghao tengah tunggu Najla. For your information Yana, Najla dan Laila tu stay dekat Sabah 5 hari 4 malam,"
Terbeliak mata Encik Minghao, "kenapa tak bagitahu awal awal? Buat penat je saya tunggu!"
Kan aku dah agak. Confirm tunggu Najla.
"Manalah saya tau. Encik Minghao tak tanya pun. Jadi, esoklah dorang balik Malaysia,"
"Awak buat Sabah tu macam luar negara je,"
Sedar dengan apa yang aku katakan tadi, terus aku termalu sendiri.
"Hehehe... Kiranya, esoklah dorang balik semenanjung ni,"
"Haa... Baru betul. Tapi haih," Encik Minghao mengeluh. Pandangannya jatuh pada macaroni carbonara yang tersisa dalam pinggannya.
"Tapi apa?" soalku setelah tiada sambungan dari Encik Minghao.
"Esok saya dah kena bertolak ke Cameron. Tak sempat lah nak jumpa dengan Najla," muram je muka Encik Minghao. Terbit rasa kesian dalam hati aku.
"Tak pe... Saya kan ada. Encik Minghao ada nak kirim kan pada saya apa apa tak?"
"Cakap dekat dia tahniah atas pertunangan dia. Tu je," Encik Minghao tersenyum kelat. Perkataan 'pertunangan' tu nak tak nak je disebutnya.
"Baik mesej je,"
"Dia block saya. Saya pun tak tahu kenapa. Tiba tiba Yana bagitau saya yang Najla dah tunang. Terkejut saya. Tapi perlu ke sampai block saya? Apa salah saya? Ke tunang dia yang tak kasi dia berhubung dengan saya? Tapi macam tak logik," luah Encik Minghao.
"Apa pula tak logik? Siapa je suka tunang dia borak dengan orang lain? Nak pula kalau si tunang tu tau yang encik dan Najla ada perasaan suka sama suka," kata ku selamba.
Dari tunduk menekur meja, terus terangkat kepala lelaki berbangsa cina ni.
"Suka sama suka? Jadi, saya tak bertepuk sebelah tangan selama ni?" membulat mata Encik Minghao. Tak berkelip mata dia menunggu jawapan yang akan dilontarkan oleh aku.
"Ye, tak kan encik tak sedar? Ketara sangat lah. Wallpaper telefon dia gambar encik tidur dalam office tau. Siap ada tulis lagi tu, 'Don't touch my phone unless you are Xu Ming Hao'. Haa..."
"Really? Such a naughty girl,"
Lega aku lepas tengok senyuman dibibir Encik Minghao tu. Kalau tak dari tadi monyok je. Maaf Najla, aku terpaksa bagitahu. Dia patut tahu yang dia tak bertepuk sebelah tangan.
Tapi itulah, agama jadi pemisah mereka berdua.
Moga dua dua dapat jodoh yang terbaik.
×××××
Aku berjalan kaki seorang diri seperti hari hari sebelum ni. Sekarang aku di jalan belakang bangunan. Sunyi sepi sungguh malam ni. Nasib baik hari ni aku bawak lampu suluh bersama. Boleh juga aku ketuk orang guna lampu suluh ni nanti.
YOU ARE READING
[C] Putera Kayangan
Fanfiction"eeeey!! tengoklah kejap lagi selipar jepun kau terputus pastu kau terpeleot jatuh longkang!" - Anayra Zaara Garang? itulah dia insan bernama Anayra Zaara. Ada saja ayatnya untuk menyumpah orang. Sudahlah menyumpah orang, mulut masin pulak. Tak ke k...