Bab 42 : Aydan & Lily

648 44 37
                                    

-Author Pov-

Surat perletakan jawatan milik Anayra Zaara ditenung lama. Luluh hatinya setiap kali melihat surat tu. Hari ni, dah masuk dua bulan gadis itu menghantar surat perletakan jawatan ni dan selama itu juga dia merantau ke negara orang, Dubai.

Keluhan kecil dilepaskan oleh lelaki itu. Belum pernah pekerjanya tarik diri dan belum pernah lagi dia memecat sesiapa.

Tapi mungkin dia akan mencipta sejarah. Sekarang dah ada seorang yang tarik diri. Jadi, why not dia seimbangkan 'sejarah' baru cafe itu dengan memecat salah seorang staffnya?

Bukan selalu gila kuasa.

Aku buat semua ni untuk kau abang. Maaf. Sepatutnya aku pecat dia lebih awal. Aku akan baiki semuanya semula. Kau layak bahagia, Aydin. Kata Aydan di dalam hati kecilnya.

"Kenapa Aydan nak jumpa Kak Mira ni?" wanita yang merupakan ibu kepada dua orang anak itu duduk dihadapan lelaki yang sedari tadi asyik termenung panjang.

Aydan tersenyum manis.

"Saja. Macam mana? Semua okay?"

"Alhamdulillah... Semua okay. Baby Kak Mira pun dah stabil alhamdulillah. Terima kasih kepada Aydan sebab memahami akak sampai bagi cuti tiga bulan untuk rawat baby," Kak Mira tersenyum ikhlas. Sungguh, dia amat berterima kasih kepada lelaki dihadapannya ini. Jika tidak, tak tahu lah apa nasib anak keduanya yang lahir pramatang tiga bulan lepas.

"Sama-sama. Aydan faham. Aydan pun ada anak juga," bibir Aydan melakar senyuman saat wajah si kecil Aira yang sedang tidur lena di samping isteri tercintanya pagi tadi menjelma di dalam fikirannya.

"Aydan ada anak? Anak ikan eh?" ujar Kak Mira meleret. Saja nak kenakan Aydan yang dia anggap bergurau.

Aydan hanya tersenyum.

Goblok

"Akak tahu yang Nayra dah berhenti kerja?"

"Tahu. Tiga serangkai tu bagitau akak. Menangis-nangis dorang cerita. Tapi kenapa dia berhenti?"

"Dia ikut abang dia ke Dubai,"

"Ouh..."

"Tahu tak Aydin dengan Nayra dah putus tunang?"

"Uish yeke? Innalillah" Kak Mira mengurut dadanya.

Aydin tersenyum sinis. Cis.. berlakon. Detik hatinya.

"Tak payah nak berlakon lah akak. Kau punca dorang jadi macam tu kan? Kau punca dorang berpecah belah,"

Kak Mira tergamam. Tapi riak wajahnya di kawal sebaik mungkin.

"Apa Aydan maksudkan ni? Akak tak faham,"

"Apa yang akak benci sangat dengan Aydin tu? Kenapa akak benci sangat dengan abang saya?" soal Aydan berterus terang.

Wanita itu tersenyum sinis. Kepalanya digeleng beberapa kali. Nampaknya Aydan sudah tau perihal itu. Rasanya semua orang tahu tapi semua orang bodoh tak ambil peduli.

"Dia rosakkan adik aku. Kau tahu dia pernah bercinta dengan Lily kan? And kau tahu perangai abang kau masa tu macam mana? Kaki perempuan, kaki bo..."

Pak!

Terhenti kata-kata Kak Mira apabila Aydan bertindak dengan menumbuk meja kerjanya. Wajah Aydan jelas menunjukkan yang dia sedang menahan marah.

"Mulut tu jaga. Jangan nak tokok tambah. Ya, memang tak dinafikan abang aku tu kaki perempuan. Tapi dia bukan kaki botol!" mata Aydan mencerlung kepada Kak Mira.

[C] Putera KayanganWhere stories live. Discover now