Bab 54 : Kahwin

985 46 22
                                    

"aku terima nikahnya Anayra Zaara binti Mohd Aiden dengan mas kawinnya seutas gelang,"

Sah

Sah

Alhamdulillah...

×××××

"Uuu!! Abang aku dah kawen!" Aydan memukul-mukul bahu Aydin. Dia orang yang paling teruja diantara orang yang paling teruja.

Faham tak?

Anayra tu pun tak seteruja dia. Boleh dia keliling kampung dengan motor lepastu jerit-jerit,

"Abang aku nak kawen!"

Tak perlu dah Aydin dan Anayra buat kad kahwin. Cukup Aydan seorang buat pengumuman dekat kampung ni. Habis mic masjid digunakannya. Ingatkan nak azan, rupanya. Haih...

Lily, isteri Aydan pula hanya duduk di rumah. Tak larat dia nak layan suami dia yang putus wayar tu. Katanya dari malam lagi nyanyi-nyanyi lagu kahwin. Sampai mengingau. Haih.

"Bila due tu?" soal Zafran. Dari semalam lagi dah dia nak tanya. Tapi segan. Bibirnya menjuih ke bawah.

Lily menggariskan senyuman, "erm... Lambat lagi. Dalam 4 bulan ke depan lagi,"

"Uish! Nak dekat dahlah jugak tu. Baby girl atau baby boy?"

"Baby boy,"

"Ouh... Erm... Tak rasa menyusahkan ke ada anak?" soal Zafran selamba.

Lily terdiam. Perut buncitnya diusap perlahan. Menyusahkan? Kenapa pula menyusahkan?

"Maksud Zafran?"

"Budak-budak ni annoying. Ikut otak dorang je. Buat bising sana sini. Nangis, makan, berak, tido. Tu jelah dorang tau,"

"Nama pun budak Zafran. Kalau anak Zafran lahir terus dah pandai urus diri, mesti kau sendiri pun pengsan," ujar Lily.

Zafran terdiam seketika. Betul juga kan? Kalau anak dia lahir dan terus boleh bercakap serta membaca dan mandi sendiri. Mesti dia jadi orang gila masa tu.

Eh... Masalahnya, yakin ke dia ada anak? Huh! Tak hingin dia nak ada anak.

Lily hanya memandang Zafran yang berada dalam dunianya sendiri. Zafran ni mesti tak suka budak. Patutlah tak pernah nampak dia layan Aira. Layan pun kalau tak ada orang yang jaga. Zafran pula sebok melantak lemang dengan rendang ayam.

"Macam mana dengan kerja Zafran? Semua okay?" soal Lily setelah sekian lama mereka mendiamkan diri. Zafran meletakkan pinggan lemangnya di atas meja.

"Okay... Cuma Lily dah berhenti kerja kan. Bosanlah sikit sebab dah tak ada orang lama," Lily hanya mengangguk kepalanya. Dia berhenti pun untuk jaga anak-anak dia. Sekarang pun dah masuk dua orang. Kesian pula Puan Aysha nak jagakan cucu sepanjang hari.

"Uuu! Orang Melaka dah sampai!"

Lily dan Zafran menoleh ke arah suara itu. Kelihatan Puan Aysha sedang memeluk seseorang yang dalam bayanya itu diluar rumah.

Anayra yang sibuk melayan kerenah Laila, Yana dan Najla mengalihkan tumpuan pada Puan Aysha dan rakannya itu. Darahnya seakan mendidih apabila melihat gadis yang berada di samping mereka berdua tu.

Perempuan yang dipeluk Aydin dalam video di media sosial Aydin tempoh hari. Mendidih rasanya darah Anayra sekarang. Boleh suami dia peluk perempuan lain?

Anayra merengus kasar. Bagaimana dia boleh terlupa tentang video tu?

Anayra menoleh. Aydin yang sedang berbual dengan Aydan dan lain-lain itu dipandang tajam.

[C] Putera KayanganWhere stories live. Discover now