8. Älä kuole

1K 35 0
                                    

Aleksi

Näen, kuinka Olli lentää korkealle ja paiskautuu sitten kovaa maahan. Hän jää makaamaan paikalleen liikkumatta. Kaikki aivoissani tyhjenee. Pysähdyn shokissa paikalleni seisomaan. En kuule mitään. Näen vain Ollin liikkumattoman kehon tiellä makaamassa.

Ensishokin jälkeen tunnen kyyneleiden tulevan. Juoksen Ollin luokse, ja kumarrun hänen ylleen. Näen paljon verta, mutta en tiedä mistä se tulee. Alan itkemään hysteerisesti. "Älä kuole, älä kuole, sä et saa kuolla" sepitän Ollille hysteerisesti. Kuulen, kun ohikulkijat tulevat apuun, mutta olen niin shokissa, että en sisäistä mitään, mitä tapahtuu.

Joku vetää minut pois Ollin luota, ja halaa minua yrittäen lohduttaa. En tiedä kuka tämä on, mutta hän pitää minua tiukasti halauksessaan, kun tärisen itkusta. Kuulen, kun joku huutaa "Hän hengittää!". Helpotus vyöryy kehossani, ja romahdan jalkakäytävälle istumaan. Lohduttajani silittää selkääni.

Katson, kun ambulanssi saapuu ja hoitajat alkavata tutkimaan Ollia. Näen, kun ensihoitajat puhuvat keskenään, mutta ainoa, mitä kuulen on,"Hänet pitää saada nopeasti sairaalaan!" He nostavat Ollin varovasti paareille ja vievät ambulanssiin.

"Onko paikalla lähiomaisia?" yksi ensihoitajista kysyy paikallaolijoilta. "Mä oon", soperran itkien, ja lähden kävelemään ambulanssille päin. Istun ambulanssiin ensihoitajan viereen. Painan pääni polviini. "Miksi? Miksi tämän piti tapahtua?" mumisen itselleni.

Koko matkan sairaalaan tärisen hysteerisesti paikallani pää polviin haudattuna. Olli vain makaa tuossa liikkumatta. Mitä jos hän kuolee? Ei. En voi ajatella näin. Työnnän tuon ajatuksen väkisin pois mielestäni. Ensihoitaja vilkaisee minua huolestuneesti. "Haluaisitko sä jotain rauhottavia?" hän kysyy lempeästi. "E.. en mä nyt", vastaan soperrellen, vieläkin hieman täristen.

Kun pääsemme sairaalaan, Olli kiidätetään suoraan johonkin. Tutkimushuoneeseen? Leikkaussaliin? En minä tiedä. Minulle vain sanotaan, että "sinun pitää nyt odottaa tässä." Jään aulaan yksin istumaan. En enää itke. Tuijotan vain eteenpäin shokissa.

One Of Us (Olli x Aleksi)Where stories live. Discover now