بقيت شاردة كما هي الشرود اصبح صديقاً يؤازرها المحنة و الوحدة بهذه الحيـاة. أحست بوجود أعين تراقبها لـ تُنقب عنها بعيناها لتجد سلمي تقف بغرور تطالعها بشماتة و سعادة بهزيمتها. قلبت ارزان عينيها بملل و تأففت بضجر من وجودها ثم طالعت الفراغ ببرود.
تقدمت سلمي و رقع حذاءها الكعب العالي يصدر بالمكان لتقف امامها مباشرة بإبتسامة لعوب ثم نطقت بغنج و عنجهية:
-تؤتؤتؤ مين كان يصدق إنك تكوني خبيثة كده. ده أنت طلعتي مش سهلة خالص قدرتي تلعبي علي الجانبين و محدش شك فيكي يا جبروتك دا أنا مفروض اتعلم منك. بس تصدقي آسر برضه مش سهل ووقعتي علي جدور رقبتك و هو لبسك الأساور بإيده و رماكي زي الكلاب اصل ده مكان المجرمين زيك و يستحقوا يكملوا حياتهم ورا القضبان.فاضل علي الحلو تكة زي ما بيقولوا و آسر هيكون بتاعي انـا وبس.
استمعت إلي ما قالته ببرود و سخـرية علي وجهها لـ تحاول الوقوف بصعوبة حتي استطاعت الوقوف و مواجهة هذه الساحرة.. ابتسمت بتهكم قائلة بإستخفاف رداً علي ما قالته سلمي:
- آسر لو إختـار هيختار بعقله رغم إني مظنش هيبص لواحدة شبهك أصلك مش استايله.
إنفعلت سلمي بداخلها لكن لم تريد إظهار ذلك لتتقدم خطوة منها و هتفت بفظاظة كاشفة بقية أوراقها:
- اول مرة شوفتك فيها مع آسر و هو بيقدمك علي إنك مراته كنت عايزة اخلص منك بس مكنتش عارفة إزاي؟. فكرت كتير لحد ما كنت هيأس بجد إنه يكـون ليا لكـن القدر له رأي تاني و إنه يكـون السبب في وجودك هنا و مش هتقدري تخرجي مهما حصل. لأني مش هسمح بده و فرصتي جات لحد عندي و هستغلها إنه يحبني تؤتؤتؤ لاء يعشقني كمان زي ما انـا بعشقه.
لم تكن أرزان في السابق بمثل هذا البرود لكنها تصنعت به كي لا تفتك بها الآن لتحدق بعينيها مباشرة تغمغم بنبرة تملكية و عدائية:
-نصيحة مني يا سلمي و ركزي في كل كلمة هقولها كويس. آسر قلبه مش هيحب و لا حب و لا هيكون فيه غيري لو كان قصاد عينه مليون بنت جميلة الجميلات مفيش واحدة هتمتلك قلبه لأنه معاكم بره عايش بس قلبـه و روحه معايا و ده اللي مخليني واثقة إنه عمره ما هيبصلك عشان لو عايز كان عمل كده من زمـان بس لاء عارفة لييه لأنه مكاني أنـا للأبد.
ابتعدت أرزان بعدما رمقتها بنظرة جانبية مشمئزة و ساخرة لتعاود الجلوس علي الأرضية كما كانت وهذه المرة بوجه مبتسم قليلا تاركة بركان من الغضب يكاد ينفجر خلفها. طالعت سلمي أرزان بنظرات حقد و غل ووعيد للانتهاء منها قريباً.
خرجت من حبس أرزان بغضب مشتعل. هذه الفتاة واثقة من حبه لها من أين أتت بهذه الثقة العمياء؟. كيف تتحدث بثقة قوية و نبرة متحدية و هي سجينة القضبان؟!. سلمي تعشق آسر منذ سنوات طويلة لكنه لم يبالي بها بل تركها علي الهامش و الآن حظيت بفرصة من القدر و ستسغلها.
لمحت من بعيد آسر يقف ببرود يدس يده بجيب سرواله و أمامه عليِ يوبخه علي ما فعله بالفتاة. اقتربت منهم تسترق السمع لتسمع عليِ يغمغم بإستهجان مما ارتكبه الآخر:
-أنت واعي عملت إيه يا آسر؟. دي كانت هتموت علي إيدك لولا إني لحقتك في آخر لحظة و إلا ساعتها هتندم أنت في حرب خسرانة بس فيه فايز في النهاية و لازم يكون أنت لما تفكر بالعقل مين ورا الحكاية و إزاي قدر يوقعها في الجريمة البشعة دي؟!. وإلا هتخسر كتيير بعنادك يا صاحبي لمرة واحدة اسمع لقلبك بلاش عقلك.. سيب قلبك يدلك علي الصواب.
شتمت سلمي صديق آسر "عليِ" بسرها هذا الاحمق سيفسد ما تخططه لكن لن تسمح بحدث ذلك؟!. و ظلت واقفة مختبأة خلف الجدار تنتظر سماع رد الآخر برفض قاطع بالعودة إلي درب الحب.
حملق بصديقه ببرود و أخذ نفس عميق زفره بهدوء ثم قال بغموض نبرته هادئة:
-أنـا فعلا لازم أسمع كويس بس لعقلي يا علي الحب ملوش مكان في حياتي بعد اللي حصل مش هستحمل وجع قلب تاني و المرة دي هختار اللي تحبني مش اللي قلبي دقلها و هنساها هنسي اللي بتدافع عنها ملهاش وجود في ذكرياتي حتي انمحت خلاص و انا اخدت قرار و هنفذه لأنه بر الأمان بالنسبة ليا.
غادر آسر بهيبة اعتاد الجميع عليها بينما غرز عليِ أنامله بخصلات شعره بغضب يلكم الجدار بقبضته هامساً من بين اسنانه بانفعال:
-غبــي!!!!!!
ثم انصرف هو الآخر لتخرج سلمي من خلف الجدار تبتسم بسعادة لقد قرر البدء بعقله لكن ستجعله بقلبه ستحصل عليه هو ملكاً لها وحدها آسر الصيـاد سيكون لها وحدها و ها هي ستربح المعركة.
****************
طبعاً عشان طلب الفانز نزلت اقتباس من الفصول الجاية و هجاوب علي بعض الأسئلة بخصوص الرواية و كمان حابة مش عايزة احرق الأحداث بس معظم التوقعات كانت صح...
حبايبي بقااا بالنسبة للمواعيد كل اسبوع فصل و هيبقي يوم التلات اكون انهيت احرقني عشقه و كتبت جزء من غفـــران يساعدنا منتاخرش في الاحداث و الكتابة لأن انا الظروف دايما جاية معايا بالعكس و لازم يحصل حاجة تأجل كتابتي..
مين البنت اللي هيختارها آسر" سلمي" "روفان"؟!.
و ادخلوا جروب الفيس عشان نبقي اصحاب و عيلة و تسألوني زي مانتم عايزين لأني بتاخر عليكم بسبب إني دايما فاتحة فيس... 😅😅
عايزين الجروب يكبر اكتر و ننزل ميمز و ريفيوهاات كتيرة و هنااا هينزل الجزء التاني من سجينـة الغرام علي الملف ده مش التااني تمام..
أنا بنبه تاني الفصل هينزل كل تلات في الأسبوع و معاه اقتباس من اللي بعده علي الفيس بووك.
وطلب اخير الفوت عايزة تصويت و كومنتات عشان نحفز بعض و تحفزوني و تشجعووني أكتبب لأني احبط من قلة التفاعل و الكومنتات.. و ارزاان بتغيظ في سلمي رغم إنهاا خلاص كرهت آسر و العيلة
بــــــــــــلاش تم و جميلة توقعاااااااااات.
#أميـرة_عمـرو.
#_غُفـــران_قيد الكتابة.
#سجينة _الغرام_الجزء الثاني.
#_نبــض_قريباً
أنت تقرأ
غفران"قُيود بلا حدود"_مُكتملة
Mistério / Suspenseمَا كان بَيننا جَريمة ! كُنتُ سَجانك و كُنتِ الأسيِرة ، ظَلمتُك أعتَرف فَـ هَل تغفري لِي ؟! رواية غفران "قيود بلا حدود" لـ أميرة عمرو ... مُكتملة