Aku berjalan ke dapur sambil membawa barang-barang yang hendak digunakan untuk makan-makan setelah bacaan tahlil pada malam ini. Cawan dan pinggan plastik yang kubeli adalah untuk kegunaan orang yang hadir pada majlis malam ini.
Abang Seman yang sedang memotong buah-buahan untuk pencuci mulut tersenyum melihatku yang mula menyinsingkan lenganku.
"Aizat kalau penat, rehatlah dulu. Biar abang yang buat kerja potong buah ni."
Aku tersenyum melihatnya. "takpelah bang. Lagipun Aizat suka buat benda ni. Pertama kali orang kampung nak datang rumah Aizat ni. Rasa seronok nak sambut tetamu. Tu yang Aizat tak rasa penat sangat nak buat kerja-kerja ni."
Abang Seman mengangguk faham.
"Kalau macam tu takpelah. Abang faham. Abang pun seronok tengok anak muda macam Aizat dan Irwan rajin buat majlis macam ni sendiri. Selalunya majlis tahlil ni orang tua je yang buat."
"tua atau muda tak penting bang, yang penting kita sebagai ahli keluarga kena tetap rajin buat untuk orang yang kita sayangkan. Walaupun pada hakikatnya mereka dah takde, tapi mereka masih ada dalam hati dan memori."
Senyuman panjang terukir panjang di bibir abang Seman.
Irwan masuk ke ruang dapur sambil membawa dulang yang berisi makanan yang diambil dari rumah Makcik Su.
"Sedap bau lauk pauk yang Cik Su masak ni." puji abang Seman sambil membantu Irwan meletakkan dulang tersebut di atas meja.
"itulah. Saya rasa bertuah sangat jumpa makcik Su. Susah nak jumpa otai yang pandai masak macam-macam benda ni. Kalau kat bandar tu susah nak jumpa makanan kampung sesedap macam ni." ketawa Irwan.
"Ni, Irwan, kamu pergilah bersiap-siap ke masjid dulu. Biar abang temankan Aizat dekat rumah ni." ujar abang Seman.
Aku mengangguk bersetuju. "betul tu Wan. Setidaknya ada wakil dari tuan rumah datang ke masjid. Kalau abang Seman nak pergi ke masjid sekali pun takpe saya tak kisah sorang-sorang jaga makanan ni."
Irwan mengganguk faham. "Baiklah. Saya pergi dulu lah bang Seman. Dah nak masuk isyak dah ni."
Abang Seman menggeleng. "Takpelah abang tunggu sini jelah nak angkat lauk lagi nanti takut Aizat tak kuat nak angkat dari rumah cik Su ke sini."
Senyuman panjang terukir dibibirku. "Kalau macam tu, takpelah."
"Ha Wan hati-hati ke masjid tu."
Irwan membalasnya dengan senyuman sebelum berjalan pergi dari dapur sambil memakai kopiah di kepalanya.
Aku berjalan ke arah tong air yang telah disediakan abang Seman untuk membuat air minuman. Lantas aku mengisi tong itu dengan ais batu yang telah tersedia didalam sebuah basin.
Sambil aku membancuh air sirap itu, Abang Seman mengajak berbual denganku.
"Aizat. Hujung minggu ni Aizat sibuk tak?"
"Tak sibuk pun. Kenapa bang?"
Abang Seman berdehem kecil sebelum memulakan percakapannya.
"Kalau Aizat tak sibuk, abang ingat nak ajak Aizat keluar." wajahnya nampak serius ketika melihatku yang terhenti dari membancuh.
"Abang nak ajak Aizat ke mana?"
Abang Seman ketawa kecil. Kepalanya digaru.
"Abang nak ajak Aizat ke bandar. Abang ada barang nak beli. Tapi abang macam segan kalau pergi ke bandar sorang sorang. Kalau ada Aizat, paling tidak abang tak rasa kekok sebab Aizat boleh tolong abang kalau Aizat tahu selok-belok jalan kat sana."
YOU ARE READING
Pelacuran Cinta(boyxboy)
RomanceKehidupan Aizat tidaklah seindah dongeng putera raja. Dilahirkan dalam keluarga yang tidak kenal erti kasih sayang menyebabkan dia dijual oleh keluarganya kepada bapa saudaranya. Beribukan seorang pelacur dan berbapakan seorang kaki judi, menjadi pe...