BAB 38

3.2K 181 51
                                    


Petangnya, aku dan Irwan sempat menjamah makanan yang disediakan di majlis itu.

"Aizat! Kau okay tak? Dari tadi diam je aku tengok."

Irwan menegurku yang hanya mendiamkan diri di meja makan itu.

Aku membalasnya dengan anggukan kecil. "Kenapa kau tanya macam tu?"

Irwan menggeleng. "takdelah, macam pelik dari tadi macam diam sangat. Takpelah kalau kau kata kau okay, aku percaya kata-kata kau. Aku cuma risau kau sakit ke ape ke."

Aku tersenyum. "jangan risau ya. Aku okay. Cuma mungkin penat sebab dari pagi tadi aku tolong merewang kan." bahunya ku tepuk dengan tangan kiriku.

Kini giliran Irwan tersenyum dan mengangguk kecil.

Sejujurnya aku sendiri tidak faham perasaanku. Apa yang berlaku, terlalu rumit untuk aku proseskan dalam kepalaku. Pertemuan yang tidak terduga, hanya mengundang air mata dan hati yang luka. Aku memerlukan waktu untuk aku menangis sepuas hatiku. Cuma, waktunya tidak tepat. Aku tak mahu mereka berasa keliru dengan kelakuanku jika aku menghilangkan diri.

"Lauk tu macam tak terusik je aku tengok." Tegur Irwan.

Aku mengukirkan senyuman palsu. "Maaf. Aku kurang selera makan lah. Tapi jangan risau aku makan. Ha ni nampak aku makan."

Aku menyuapkan cubitan isi ayam ke dalam mulutku. "Sedap."

Irwan langsung tersenyum. "Ha kalau sedap makanlah. Kalau tak cukup, pergilah tambah nasi, tambah lauk? Ke kau nak aku amekkan?"

Aku cepat-cepat menggelengkan kepala. "takpe, kalau aku nak tambah, aku ambil sendiri."

"ha yalah. Ni, aku nak tambah nasi. Unutk kali ke dua." Irwan tersenyum panjang.

Aku mengangguk kecil. Bahuku ditepuk dengan tangan kirinya sebelum dia bangun dari kerusinya.

Sebelum sempat Irwan berjalan, tiba-tiba sahaja kami ditegur oleh seseorang.

"Eh dah habis makan ke?" Tegur abang Seman.

Irwan ketawa kecil. "eh belum bang. Saya nak tambah round ke dua ha."

"oh! Ha takpe kamu pergilah tambah. Abang pun tengah sibuk sikit nak berbincang dengan Encik Yusof tu."

Aku yang mahu menyapa abang Seman terdiam bisu mendengarkan nama itu disebut sebut.

"kenapa bang Seman?" Tanya Irwan santai.

"katanya family dia nak upah abang untuk buat kebun kecil dekat kawasan homestay mereka tu. Abang setuju je sebab tu dah kerja abang kan. Cuma nak bincang hitam putih pulak sebab haritu bincang air liur je."

Aku mengangguk faham sambil mengukirkan senyuman.

"oh faham. Takpelah. Saya pergi tambah lauk dan nasi dulu lah. Abang Seman jangan lupa makan." Pesan Irwan sebelum beredar pergi ke kemah buffet.

Abang Seman menarik kerusi di hadapanku sebelum melabuhkan punggungnya.

"Makan bang." pelawaku. Nasi di pingganku itu ku tonyoh dengan sambal ayam.

"ha makan makan. Abang pun lapar juga ni. Ingat nak makan juga."

"kalau abang Seman lapar, nak saya amekkan nasi, lauk, dengan air tak? Saya pun dah nak habis makan dah ni. Alang alang tu saya boleh amekkan untuk abang Seman."

Abang Seman tersenyum senang, "Kalau tak menyusahkan kamu abang okay je."

Aku menggeleng. "Tak menyusahkanlah. Lagipun abang Seman dari tadi dah buat kerja berat kan. Tak elok makan lambat."

Pelacuran Cinta(boyxboy)Where stories live. Discover now