SEGMEN 39

20 4 1
                                    

"Kau nak tau macam mana aku boleh muncul?"tanya Joker kepada Tao.

Tao terus mendiamkan diri. Kedua lututnya dipeluk erat dan pandangan matanya semakin tajam menikam anak mata Joker. Lelaki yang mirip dengannya terus tertawa lalu mengeluarkan sekeping kad yang disimpan di dalam poket hoodienya.

"Tengok kad ni betul-betul,"kata Joker. "Bagitau dekat aku apa yang kau jumpa."

Tao memerhatikan kad tersebut lalu memandang ke arah huruf kad yang tertera pada kad yang diberikan oleh Joker.

"K...King. Kill. King of Killing,"balas Joker sambil tersenyum sinis.

Tao menatap Joker dengan lama sambil menyerahkan kad tersebut kepada lelaki serba hitam itu.

"Aku wujud daripada gabungan personaliti Randy dan Abdullah. Randy (Joker mengalihkan pandangan matanya ke arah Randy) ialah seorang lelaki yang agak berhati-hati dan sentiasa berwaspada. Abdullah pula seorang yang agresif dan aktif, sama seperti abang dia.

Disebabkan mereka berdualah, aku wujud sebagai seorang lelaki yang sentiasa berwaspada dan tangkas. Aku mahir dalam menggunakan senjata...semua tu atas jasa ayah dan abang Hashim yang mengajar aku selama ni,"kata Joker.

"Ayah?"soal Tao.

"Datuk Harris,"jawab Abdullah lalu mengambil tempat duduk di sebelah Tao. "Ayah memang selalu ajarkan saya sama abang Yusuf guna senjata. Kadang-kadang kami berdua selalu bergaduh sebab saja mau test power."

"Terima kasih Abdullah,"Joker tersenyum. Kemudian, dia memandang ke arah Tao semula.

"Aku bukan orang yang jahat, Tao. Aku sama macam kau. Semua pembunuhan yang aku buat selama ni pun demi maruah keluarga kita. Aku sayangkan arwah ayah dan umi. Aku sayangkan semua adik-beradik aku-"

"Jasmine, Yusuf, Taufiq dan Zahira kan?"kata Tao.

"Ya,"balas Joker. "Mereka adik-beradik kau juga...maksud aku, mereka adik-beradik kita berempat. Personaliti yang berbeza ini."

"Jadi...apa yang patut aku buat?"soal Tao kepada Joker.

Joker mendecit lalu menepuk sedikit bahu kanan Tao dengan perlahan.

"Laksanakan misi terakhir kita...bawa semua orang yang pernah sakitkan kau dulu dan tanya kenapa mereka buat semua tu,"kata Joker.

"Tapi aku tak pasti kalau mereka pernah dengki dengan aku selama ni,"kata Tao.

"Tak apa. Biar aku tolong kau,"Joker terus berdiri lalu mengeluarkan pistol dari poket seluarnya.

Pistol tersebut diberikan kepada Tao.

"Aku akan ceritakan lagi macam mana Abang Hashim dan Pak Cik Sahar mati,"kata Joker. Tao cuma mendengar dengan tekun.

"Aku bunuh mereka pada malam hari Ahad, sehari sebelum aku lari ke Seoul. Di sana aku jumpa dengan salah seorang ahli geng Tuan Wu yang juga sepupu kepada Jongdae. Dia yang bagi aku nama Huang Zi Tao supaya aku tak diburu oleh kawan-kawan Abang Hashim dari Malaysia,"kata Joker.

"Kenapa kau bunuh mereka?"tanya Tao.

"Sebab kami bertiga terlibat dalam pertengkaran,"kata Randy. "Abang Shim cuba nak dapatkan lot tanah yang sepatutnya diwariskan kepada abang sulung dia, tapi Pak Cik Sahar tetap menolak.

Jadi dia cuba bunuh Pak Cik Sahar dan babitkan aku dalam hal ni. Kononnya aku menyusahkan keluarga dia selama ni dan dia anggap bapa dia akan wasiatkan sebahagian lagi lot tanah kepada aku."

"Dan aku ambil tindakan yang bodoh dengan membunuh mereka berdua. Aku hilangkan kesan cap jari pada pistol milik Abang Hashim dan aku letakkan pistol tu pada tangan dia sendiri. Konon-kononnya dia tembak mati bapa dia dulu lepastu baru dia tembak diri dia sendiri. Tak sangka pihak polis boleh percaya semua tu,"Joker tersenyum sinis.

"Jahat,"kata Tao.

"Tapi itu yang aku mampu buat untuk selamatkan diri. Kau tau kan? Abang Hashim tu zalim,"kata Randy.

Tao mengeluh lalu mengurut kepalanya perlahan.

"Ini amanah kau, Tao. Kalau kau tak sanggup buat semua ni, kami semua akan terus menghantui hidup kau untuk selama-lamanya,"kata Joker.

"Bila semua ni berakhir, kau akan hidup sebagai Abdullah. Diri kau yang asal. Tao akan mati, aku akan mati dan Joker juga akan mati,"kata Randy.

Tao menundukkan kepalanya lalu diam.

"Baiklah...kalau itu yang kau semua nak..."Tao memandang pistol yang dipegang oleh Joker lalu mengambilnya. "Aku akan laksanakan amanah ini."

Joker mengangguk lalu memanggil Abdullah dan Randy untuk berdiri di di hadapan Tao.

"Ini harapan terakhir kau demi Datuk Harris dan Datin Mariani,"kata Randy.

Tiba-tiba, bayangan ketiga personaliti itu terus memasuki tubuh Tao dengan pantas sehingga menyebabkan tubuh Tao terjatuh semula ke lantai.

Wajahnya tersembam, kepalanya terhentak pada lantai tersebut sehingga dia tidak sedarkan diri untuk sementara waktu.

(C) Joker | HZTWhere stories live. Discover now