3 gün önce Mardin
....
Gecenin ayazında Arslanoğlu ailesi konağın avlusunda sırayla dizilmişti. Öfkeden, sinirden yerinde duramayan Agir Ağa ortada duran sehpaya bir tekme savurdu. Tüm konak ahalisi ne olduğunu anlamaya çalışıyordu.
En önemlisi de Avjin gelin neredeydi?
Boran Ağa sükunetini koruyarak oğlunun öfkesinin dinmesini bekledi. ''Agir...''
Öfkeden gözleri kör olmuş Agir Ağa'nın içi içine sığmıyordu. Kalbi sıkışıyordu. Nefes alamıyordu. ''Bav.'' Boran Ağa'nın karşısına geçti. ''Kim?" Yerinde duramayarak bir ileri iki geriye dönüp duruyordu. ''Kim bav? Kim yaptı? Avjin'e böyle bir kötülüğü neden yaptınız?"
''Agir sakin ol. Sükunetini koru oğlum öncelikle. Oturalım konuşalım.''
Aldığı nefes boğazında kalıyordu Agir Ağa'nın. Başını elleri arasına aldı. Gözlerini kapattı ve bir an önce aklında ki sorulara cevap istiyordu. ''Öldürmüşsünüz...''
''Oğlum sen ne dersin?" Zişan Hanım panikle oğluna doğru yürüdü.
''Daye sen bu işe karışmayasan.'' Agir Ağa kendisine doğru yürüyen Zişan Hanım'ı tek bir el hareketiyle durdurdu.
''Agir Ağa önce sen dilinin altında ki baklayı çıkar hele.'' Asmin Yade'nin sinirli ses tonuyla konağın avlusu buz kesmişti.
''Kalbini kırmak istemem dapir o yüzden sende sus.''
''Hele dediğine bak dün ki çocuk kalbimi kıracakmış.'' Asmin Yade elinde ki bastonu yere sertçe vura vura Agir Ağa'ya yürüdü.
Agir Ağa kendisine yaklaşmak isteyen Asmin Yade'sine izin vermeyerek geriye çekildi. ''Kan davası var git Agir dediniz gittim. Gel Agir aşiretin, ailemizin sana ihtiyacı var dediniz geldim. Sizin yüzünüzden sevdiğim kadın öldü. Tek kelime ettim mi? Etmedim. Lan bana tek bir mektup yolladı. Artık seni sevmiyorum diye. Nefretin tohumlarını siz ektiniz yüreğime o da biçti.'' Dolan gözlerini elinin tersiyle sildi. Sinirliydi ailesine karşı. Öfkeliydi.
''Agir annem.'' Zişan Hanım oğluna koşarak sarıldı. ''Oğlum yapma böyle. Eski defterleri açma annem.''
Kendisine sarılan annesine sarılıp içini dökmek istiyordu Agir Ağa. Annesinin dizlerine başını koyup küçük çocuk gibi ağlamak istiyordu. Yapamıyordu. Kendisine sarılan Zişan Hanım'ı yavaşça geriye doğru itti. ''Avjin'den ne istediniz bav?"
''Kendine gelesen Agir senin karşında çocuk yok baban durur.'' Boran Ağa'nın da sinirleri gerilmiş ve oldukça yükselmişti.
''Söylesene o zaman bav hangi aşiretin kitabında kan davasında kadına, kıza ve çocuğa dokunulur?"
''Açık konuşasan benimle.''
''On iki yıl önce hangi Kozanovalı'nın canını aldınız?"
Boran Ağa aşiretin başına geçtiği günden itibaren kan davasına karışmamış bu işi kardeşlerine bırakmıştı ama tek bir ismi çok iyi biliyordu. Kadim dostunun ilk çocuğu kan davasına kurban gitmişti. ''Beşir Ağa'nın en büyük oğlu Berzah Kozanovalı.''
''O zaman neden bav? Niye soktunuz benim koynuma Avjin'i?"
''Kan davalısıyla berdel yoluyla evlenen tek kişi Avjin değildir.'' Asmin Yade'nin sert ses tonuyla yine buz kesmişti konağın avlusu.
ŞİMDİ OKUDUĞUN
Vurmayın Yüreğime Pranga
Literatura FemininaTöre... Töre neydi? Töre yüzyıllardır sürdürülen bir gelenekti. Töre kandı,intikamdı Töre ölümdü. Töre davaydı. Töre ablasını öldüren çocukların temiz kalbiydi. BERDEL Göze göz,dişe diş, kana kan, cana can... Amed,Rıha ve Midyat Bu üç şehrin yüz...