CHP 36

645 90 9
                                    

Kening yang tidak gatal digaru. Kejap-kejap luar tingkap dia pandang.

Kejap papan putih sederhana besar dihadapannya.

Setiap sudut bilik itu Hazel akan pandang kecuali bukan di mata tajam ibunya, Tengku Laura.

Sepasang kasut adidas putih-hijau Haq pula dia pandang. Dalam 3 saat dia scan dah tahu kasut tu model yang mana.

Adidas X9000L4 Shoes!

Liur ditelan kesat. Mak ai mamat ni, tak silap aku ni latest model baru keluar weekend haritu.

RM600.00 ko tau?!

Tengku Laura di depan terus Hazel pandang. Dalam hati dia cakap..

' Bonda... nak jugaakk '

Aku yang adidas's lover ni pun tak sempat beli lagi kau tau. Sambung Hazel lagi.

'' Tengku Hazel ''

Automatik kepala diangkat straight pandang Tengku Laura.

'' Yes, madame, ''

'' Tengku Haq ''

'' Yes, madame, ''

Tengku Laura bangun dari kerusi dan bersandar di bucu meja sambil merenung muka dua manusia itu.

'' Saya dah buat keputusan dimana, awak berdua akan melakukan shift malam. "

Hazel dan Haq pandang Tengku Laura tidak faham.

Pensyarah itu berdehem sedikit.

'' As you both know, we have guards that take care of our security in this school whether it is day or night, right? ''

Mereka berdua mengangguk.

'' Jadi, mulai hari ini dan 29 hari akan datang awak berdua akan ditugaskan untuk menjaga keselamatan dormitory kedua-dua jantina. Macam yang awak tau, both gender of dormitory are adjacent. Ia menjadikan tiada masalah untuk awak berdua menjalankan tugas tersebut bersama-sama, kan? ''

Tak terkelip mata dua orang tu. What is this? Denda ke apa ni.

'' Do not show me your don't-understand-faces infront of me. Arahan saya simple dan dalam Bahasa Melayu. Apa lagi yang awak tak faham? ''

Baru Hazel nak cakap, Tengku Laura menyambung

'' Saya akan suruh my employee sediakan satu khemah, dua kerusi, satu meja sederhana panjang, kipas stand dan small fridge yang awak boleh letak bekalan makanan jika awak lapar pada lewat malam ''

Ok, bertambah pelik dah mak aku ni.

'' Oh lupa nak cakap, your working time start from 11 until 2 at the morning, got it? ''

Kepala diangguk.

'' Awak berdua harus bertanggungjawab ke atas mana-mana student yang keluar malam senyap-senyap dan buat rondaan di setiap dorm untuk memastikan all student tidur tidak melebihi 12 malam''

Satu keluhan dilepaskan dari Hazel. Tajam renungan dibalas oleh Tengku Laura.

'' Bonda, Feen tak faham lah. Why you gave us this.. stupid task? ''

Membulat mata si ibu. Stupid task?

Belum sempat Tengku Laura membalas, Hazel sambung lagi

'' We are students too. It means both of us also have to sleep before 12 and doesn't allow out without permission from the guards and wardens, am I right ? ''

Haq garu kepala. Dia juga turut sama keliru dan setuju dengan apa yang dikatakan Hazel.

'' Satu lagi, kitaorg baru first time datang lambat and tak sampai sejam pun, 20 minit je lambat, bonda. It doesn't make sense with what we get as punishment for our wrong-doing ''

Triplets T&NWhere stories live. Discover now