S2 | Bab 1

1K 64 6
                                    

"Zehra,"

Zehra angkat kepala memandang Izz. Merenung wajah kacak abahnya dengan mata yang kuyu. Bibir dipaksa ukir senyuman nipis.

"Ya, bah?" sahut Zehra dengan suara serak basahnya.

Izz berjalan mendekati anak perempuannya. Tempat kosong disebelah Zehra menjadi tempat punggungnya dilabuhkan. Wajah anak perempuannya ditenung lama.

"Are you okay?" soal Izz risau. Hatinya sakit tatkala melihat keadaan anak perempuannya yang lemah itu.

Mana pergi keceriaan Zehra yang dulu? Mana pergi perangai manja Zehra dahulu? Jujur dia rindukan semua itu. Mana pergi Tuan Elya Az-Zehra yang dulu? Ke mana dia pergi?

Zehra tersenyum nipis. "Okay je. Kenapa?"

"You look so tired. Abah risau."

Tangan Izz yang kian berkedut itu dicapai dan digenggam kemas. "Biasalah hal kerja. Sampai tak cukup rehat. Abah janganlah risau. Zehra okay."

Kata-kata Zehra tidak cukup untuk meyakinkan Izz. Dia tahu, disebalik senyuman Zehra yang dibuat-buat selama ini, tersimpan seribu duka. Zehra bukan anak yang selalu mengadu. Selagi dia boleh hadap seorang diri, dia akan hadap.

"Oh, iya. Arrayyan mana, bah? Tadi dia kata pukul 2 dah kena pergi jumpa Presiden Techno." soal Zehra sengaja lari daripada topik.

"Ada dekat atas. Lepas borak dengan abah, dia terus masuk bilik nak bersiap. Zehra pergilah tengok. Mana tau dia perlukan apa-apa." balas Izz dengan senyuman.

Zehra membuang keluhan berat. Perlahan. Tetapi masih dapat didengari oleh Izz.

"Zehra terima dengan hati yang terbuka kan dengan apa yang jadi?"

"Hm?" Zehra memandang Izz lama. Sebelum tersenyum nipis.

"Zehra redha dengan apa yang berlaku, bah. Abah dengan ibu jangan risau, ya?"

Izz membalas senyuman nipis anaknya. "Pergilah tengok Arrayyan."

Zehra angguk kepala. Langkah dibawa menuju ke tingkat atas. Meninggalkan abahnya keseorangan diruang tamu. Sekejap lagi, ibu adalah tu temankan.

Sampai dihadapan kamar beradunya, tangan naik memegang tombol pintu. Nafas dihela perlahan.

It's okay, Zehra. You can do it!

Wajah dimaniskan. Bibir mengukirkan senyuman nipis. Tombol pintu dipulas perlahan. Kepala dijengulkan ke dalam melihat keberadaan Arrayyan.

Dilihatnya Arrayyan sedang menghadap meja solek. Ditangannya pula terdapat—

Bingkai gambar dirinya bersama arwah Rayyan.

Sedar yang dirinya diperhatikan, Arrayyan menoleh. Memandang tepat ke arah Zehra yang berdiri kaku dipintu bilik. Arrayyan tersenyum nipis sebelum mengalihkan pandangannya memandang bingkai gambar itu semula.

"You still love him..." bicara Arrayyan perlahan. Tetapi masih dapat didengari Zehra. Dia membongkok memandang lantai. Kedua-dua tangannya mencengkam bucu meja solek.

Pintu bilik ditutup oleh Zehra. Kaki membuka langkah mendekati Arrayyan. Berdiri tepat disebelah Arrayyan. Mata turut merenung bingkai gambar yang berada didalam pegangan tangan Arrayyan.

Zehra diam tidak membalas. Matanya berkaca.

"Mesti kau rindu dia sangat-sangat, kan? Sebab tu kau masih simpan gambar dia." bicara Arrayyan lagi. Terselit rasa cemburu disudut hatinya paling dalam.

Tipulah kalau dia kata dia tak cemburu dengan Rayyan. Walaupun kembarnya itu sudah tiada, Zehra tetap simpan lelaki itu didalam hatinya. Walhal yang menjadi suami Zehra ialah Muhammad Arrayyan, bukan Rayyan Han.

COBRA S1 & S2 ✔️Where stories live. Discover now