part 1

5.1K 99 10
                                    

~ bila cinta bertasbih ~

Telefon Adlin berbunyi menandakan waktu untuk bangun dari tidur. Dia kelip-kelipkan matanya kerana baru bang tidur  Adlin bangun dan mengemas katilnya yang sedikit berantakan lalu masuk ke dlm tandas. Habis sahaja Adlin solat subuh Adlin turun ke bawa untuk buat sarapan bersama ibu. Walaupun keluarganya orang yang berkemampuan namun mereka tidak riak dengan kekayaan yg mereka ada

"Good morning ayah, ibu, adik."kata abang kembarnya Aaron dan Aidan yang baru turun dari atas dgn serentak. Ayah sudah turun sejak tadi lagi dan menjamu sarapan yang di sediakan.

"Hari ni siapa hantar adik, along ke angah."kata Adlin kepada abang kembarnya.

"Biar angah yang hantar adik hari ni. Along dia ada kerja kena buat."Kata Aidan.

"Ok."Kata Adlin sambil tunjukkan tangan bentuk👌🏻.

Sampai sahaja Adlin di pagar sekolah, Adlin salam angahnya dan berterima kasih sebelum keluar dari kereta." Thanks angah hantar adik. Adik pergi dulu, bye angah. Assalammualaikum."lalu dia keluar dari kereta.

Sampai sahaja Adlin di kelas dia disambut dgn dua orang kawan baiknya Hana dan Zara." Weh weh Lin kau nak tak join kitaorang pergi shopping petang ni?"tanya Hana kepada Adlin.

"Hish kau ni cuba bagi aku duduk dulu."kata Adlin.

"Hehe, sorry."

Adlin jeling kawannya itu.

"So kau nak join tak?"tanya Zara yang dari tadi hanya melihat Adlin dengan Hana berperang mulut pagi-pagi  ni.

"Entahlah, aku kena tanya ayah dan ibu dulu."kata Adlin.

"Ok, kalau ibu bagi nanti bagitahu aku. Aku ambik kau kat rumah."Kata Hana. Hana dengan Zara panggil ibu Adlin dengan panggilan ibu.

Skip waktu sekolah

Balik sahaja Adlin dari sekolah dia cari ibu untuk minta izin keluar dengan Hana dan Zara. "Assalammulaikum, ibu. Adik dah balik."

"Waalaikumussalam. Hah balik dah. Pergi naik atas sana mandi lepas tu turun makan."kata ibu.

"Ok. Oh iya ibu adik nak minta izin keluar dengan Hana dan Zara boleh. Nanti Hana yg ambik adik kat sini. Boleh ibu."

"Emm, hah pergilah jangan balik lambat sudah kamu tu anak dara."

"Ok thank you ibu sayang ibu. Oklah adik naik dulu nak mandi dan siap."

"Hah cepat naik mandi. Adik busuk bau peluh ."

Bulat mata Adlin. Dia menghidu bau badannya."Mana adalah ibu ni... adik tak bau peluh pun... ibu ni... hmmpp adik majuk taknak kawan ibu."

"Taknak kawan sudah..."ibu bergerak masuk dapur tinggalkan Adlin yang kaku lepas dengar balasan daripada ibunya.

"Aaa... ibu... ok ok adik tak merajuk... Ibu kawanlah dengan adik...ibu..."dia mengikut ibunya masuk dapur. Masuk sahaja dapur Adlin terus peluk ibunya.

"Eh... kenapa ni tadi cakap nak merajuk... taknak kawan ibu...ni kenapa ni masuk dapur tiba-tiba peluk ibu ni."

"Aaa... ibu... nak kawan dengan ibu... adik tak jadi nak merajuk...ibu... "Adlin peluk erat ibunya.

Tersenyum puan Amanda dengan gelagat anak perempuannya. "Hahaha...hailah anak ibu seorang ni. Dah cepat naik atas mandi... nanti Hana dan Zara sampai kamu belum siap lagi. Membebel budak Hana untuk nanti kalau kamu lambat."katanya dan mencium pipi Adlin.

Adlin senyum."Hehe... ok. Adik naik dulu ibu."

puan Amanda menganggukkan kepalanya.

●●●

"Emm aku nak pakai baju apa ni? Pakai biasa-biasa jelah. Bukan nak gi mana pun pergi shopping je." kata Adlin seorang diri.

"Time for showerrrr. Sabun dibeli mandi. Lalala." ( Menyempat minah ni )

Skip

"Cantik juga aku ni kan. Amboi kau Adlin angkat bakul sendiri nampak." katanya. ( sedar diri rupanya )

"Baik aku turun. Nanti Hana sampai lepas tu aku lambat mahu dia membebel. Pekak telinga aku nanti." katanya. Sempat lagi dia kutuk si Hana tu.

Encik Suami terlalu Sweet (Completed)Where stories live. Discover now