Sepanjang Adlin berpantang dia, Airil dan anak-anak duduk di rumah ibu.
"Assalammualaikum."
"Waalaikumsalam...eh Zara Hana bila kamu berdua sampai tak bagitahu ibu pun nak datang. Masuklah Ad ada kat ruang tamu."
"Hehe ok ibu."
"Ojamashimasu..."
"Woi bagi salam lah gila bukan ojamashimasu apa benda tu. Kau ingat kita kat Jepun ke apa. Dengar dek ayah Adlin mahu kau kena ceramah kau nanti."kata Zara
"Kau orang melayu ke orang asli tak pandai bagi salam."kata Aidan tiba-tiba muncul muncul dari mana.
"Ya Allah terkejut aku...abang Dan sendiri pun tak bagi salam cakap orang pulak..."kata Hana
"Dah dah kamu berdua ni jumpa je mesti bergaduh. Ibu kahwinkan juga kamu berdua nanti."kata Ibu
"Apa ibu cakap ni...Dan dengan budak tak matang ni...memang taklah."
"Hana dengan abang Dan...no way. That never happen..."
Kata Aidan dan Hana serentak. Mereka memandang satu sama lain.
Hana menjeling Aidan."Not my taste..."katanya lalu melintas Aidan untuk ke ruang tamu tempat Adlin berada.'Zara pulak hilang entah pergi mana. Tadi kat belakang aku... bila aku pusing dia hilang.'kata hatinya.
"Kau ingat kau tu taste aku...lambat lagi..."
"Ye ye je kau...entah2 nanti kau bawa dia datang jumpa ibu jadi menantu."kata Ammar entah muncul dari mana.
Semua family Airil dan Adlin berkumpul dirumah tuan Adam dan Puan Amanda.
Aidan memandang tajam Ammar."Kau diam...sibuk je."
○○○
"Ya Allah comelnya anak kau Ad..."
Hana mencuit-cuit pipi Alia.Adlin senyum."Hana jangan kacau anak aku nanti dia bangun susah nak tidurkan balik."
"Sayang ni ibu dah sediakan makanan untuk sayang. Hubby suap sayang ye."kata Airil yang baru sahaja keluar dari dapur.
Adlin tersenyum melihat Airil. Sepanjang dia berpantang Airil yang selalu menjaganya.
"Thank you hubby. Sayang minta maaf ye sebab susahkan hubby. Kesian hubby sepatutnya balik rumah hubby rehat tapi hubby tak dapat rehat sebab jaga sayang dengan anak-anak. Sorry hubby sayang susahkan hubby."
Airil memandang isterinya."Apa cakap macam tu. Sayang isteri hubby. Dah jadi tanggungjawab hubby untuk jaga sayang dengan anak-anak. Penat tu memanglah tapi bila hubby balik kerja, masuk je rumah nampak isteri hubby yang cantik ni dan anak-anak walid yang comel-comel ni hilang terus penat hubby."katanya sambil mencuit pipi isterinya dan triples.
Triples merengek sebab tidur mereka diganggu. Triples buka mata pelan-pelan nampak sahaja umi dan walid mereka bibir mereka mengukir senyuman.
"Ya Allah comelnya anak umi dengan walid ni."kata Airil sambil mencium-cium triples.
Adlin yang melihat hanya tersenyum.
○○○
Adlin memandang Hana dan Zara yang sedang main dengan anaknya. Hana pegang Azim dan Zara pegang Alia. Azam pulak dah kena culik oleh unclenya.
"Korang stay sini sampai lunch nanti ke apa?"
Zara pandang Adlin."Haah sampai lunch je then kitaorang nak pergi beli barang sikit untuk persediaan masuk uni..."
Adlin mengangguk faham.
"Kau pulak Ad macam mana?"
"Macam mana apa???"
"Kau taknak sambung pelajar ke. Keputusan spm kau straight A+ kan."
"Entahlah aku tak tahu lagi nak sambung ke tak. Aku kena tanya suami aku dulu kalau dia bagi aku on je kalau tak...taklah. Lagipun aku baru je bersalin triples kecil lagi. Maybe umur dorang 2 ke 3 tahun macam tu baru aku sambung."
Zara dan Hana mengangguk kepala tanda faham.
○○○
"Oklah ibu Hana dengan Zara balik dulu tau."
"Emm...hati-hati bawak kereta."
"Aye aye captain."
Puan Amanda menggeleng kepala.
"Bye triples...aunty balik dulu. See you when i see you."
○○○
"Ibu mana along?"
Puan Amanda memandang anaknya."Entahlah ibu pun tak tahu...katanya nak pergi ambik Alice."
Adlin meng'o'kan sahaja.
"Adik...Ril..."
"Ril...Ad..."
"Tolonggggg..."kata Aidan dan Ammar serentak. Mereka berdua berlari mendekati Adlin dan Airil.
Airil bangun dari duduknya."Kenapa anak aku nangis ni...korang berdua buat apa."
"Mana kitaorang tahu ...aku dengan Am bawak dorang pergi luar tu."
"Emm...emmm...betul betul...tak sempat kaki kitaorang keluar dorang dah nangis."
Airil mengeluh pelan." Anak aku yang perempuan mana...Alia mana. Tadi dia dengan korang kan."
"Ada dengan abang Arash dengan kak Anis."
Airil mengangguk faham."Dah bak sini anak aku...aku minta korang tengok sekejap pun susah. Aku dengan Ad tengah makan ni. Sini...."
Azam dan Azim bertukar tangan dari tangan Aidan dan Ammar ke tangan Airil.
"Hubby sini Azam bagi Ad pegang."
Airil memandang isterinya."Jangan nak mengada habiskan makan tu dulu."
Adlin buat muka."Hish hubby ni..."
"Hubby ni apa..."
Adlin menjeling suaminya.
"Emmp mata tu...main jeling-jeling pulak dia...bibir tu kenapa nak hubby kiss ke apa."
Dengan cepat Adlin tutup mulutnya."Gatal."
"Hubby gatal dengan sayang bukan dengan orang lain pun. Nak hubby gatal dengan orang?"kata Airil
Adlin memandang tajam Airil."Trylah buat kalau hubby nak masuk hospital..."
Airil telan liur."Eh tak tak hubby gurau je...."
Azam dan Azim dah berhenti nangis lepas tengok muka Airil. Mungkin dorang nangis tadi sebab bukan walid dorang yang gendong. Tapi masalahnya Ammar tu kan kembar Airil. Muka sama kot macam mana boleh nangis pun tak tahu lah. Memang tak pandai jaga anak betul dua orang ni. Ammar dengan anak dia pun boleh nangis. Pening pening.
YOU ARE READING
Encik Suami terlalu Sweet (Completed)
RomanceAiril x Adlin Adlin yang baru sahaja balik dari sekolah dikejutkan dengan berita bahawa ada orang masuk meminang dirinya. Tengku Adlin~Berumur 17 thn. Seorang yang bijak, pandai mengurus masanya sendiri (berdikari),comel dan cantik. Dia anak ketiga...