part 10

2.2K 67 3
                                    

Telefon Adlin berbunyi. Adlin bangun daripada katil dan masuk ke bilik air. Selesai mandi dan ambik wuduk Adlin kejutkan suaminya.

"Abang bangun subuh. Waktu dah nak habis ni cepat Adlin tunggu."

"Emm, abang bangun."Airil bangun dan meregangkan sedikit badannya.

"Sayang."

Adlin yang sedang membentang sejadah bangun kerana dipanggil oleh suaminya. Adlin mendekat ke katil di mana Airil sedang duduk. Airil yang merasa Adlin telah berada di depannya terus mencium pipi isterinya lalu lari ke bilik air. Adlin terkejut dan blur sekejap dengan apa yang baru sahaja terjadi. Mendengar suara gelak Airil di dalam bilik air, serta merta Adlin sedar dari lamunan dan...

"Abang, Adlin dah ambik wuduklah."jerit Adlin.'hish kena ambik wuduh semulalah ni. Abang Airil ni cari pasal betullah. Nasib sayang.'bisik hati Adlin. Airil masih dengan gelaknya di dalam bilik air.

Salam diberi. Tangan diangkat untuk berdoa."Bismillahirohmannirohim, Alhamdullilahirobilalamin, Allahummahsollih al saidina  Muhammad waalahallii saidina Muhammad. Ya Allah ampunkan segala dosa2 ku, dosa2 isteriku dan dosa2 keluargaku. Ya Allah berkatilah perkahwinan kami ya Allah. Ya Allah jauhkan kami daripada fitnah dunia. Permudahkan segala urusan kami. Beri kekuatan kepada kami untuk menempuh semua ujian yang engkau beri kepada kami. Berilah rezeki yang halal kepada kami. Beri kesihatan yang baik kepada kami. Ya Allah aku mohon padamu ya Allah, sesungguhnya engkau maha pengasih lagi maha penyanyang. Aamiin."Airil memusingkan badannya mengadap ke belakang memandang isterinya. Tangan diulurkan kepada Adlin. Adlin menyambut dan mencium lama tangan suaminya lalu Airil mencium lama dahi Adlin.

Adlin meminta izin turun ke bawah terlebih dahulu untuk menyiapkan sarapan. Manakala Airil sambung tidurnya. Cutikan biarlah dia rehat.

Di dapur. Adlin siap membuat sarapan.

"Morning Adlin. Patut sedap bau Adlin masak rupanya. Sampai ke bilik bau dia. "kata mama.

Papa berada di belakang mama."Morning Adlin."kata papa.

"Morning mama papa. Duduklah makan dulu Adlin nak naik kejutkan abang Airil jap."kata Adlin.

°°°

"Abang bangun sarapan. Mama dengan papa dah tunggu kat bawah. Bangun cepat."kata Adlin.

"Cium abang dulu baru abang bangun."kata Airil dalam keadaan mamai

"Jangan nak mengada ye cepat bangun."

"Ahlah nak kiss juga kalau tak taknak bangun."

'Apa kena dgn suami aku ni'.kata hati Adlin.

"Hish abang ni mangada betul. Sini."Adlin mencium mata, hidung, kedua-dua pipi dan bibir Airil. Airil tersenyum.

"Dah. Bangun cepat."

Airil bangun dan masuk ke bilik air untuk membasuh muka. Airil dan Adlin turun ke bawah sambil berpegangan tangan.

Yang lain juga sudah berada di meja makan.

Ammar yang melihat buat muka.'Ingat kau seorang je ke ada bini. Aku pun adalah.'kata hati Ammar.

"Cakap jelah kau jealous. Kau kena faham kau tu pengantin lama dorang pengantin baru."kata Arash abang sulung mereka.

"Diamlah kau."

"HAHAHAHA...marah ke bang...HAHAHA..."

Ammar jeling Arash

●●●

"Airil kamu betul2 nak bawak Adlin tinggal kat rumah kamu. Kenapa tak stay sini je. Boleh teman mama kat sini. Nanti kamu pergi kerja Adlin tak ada kawan nak sembang."kata mama.

"Ye ma Ril bawak Adlin tinggal dengam Ril kat rumah yang Ril beli tu. Bukan tak nak ma Ril cuma taknak susah kan mama dengan papa. Adlin isteri Ril ma, Ril dah janji dengan keluarga Adlin untuk jaga Adlin. Lagi pun kami nak berdikari ma tak nak susahkan siapa. Nanti bila-bila Ril bawak Adlin datang sini jumpa mama."kata Airil.

"Ye ma. Lagi pun kalau abang Airil kerja Adlin kena pergi sekolah lagi 3 bulan nak spm sebenar ma. Kalau cuti sekolah Adlin bolehh ikut abang Airil pergi office. Boleh kan abang."kata Adlin.

"Boleh sayang kenapa pulak tak boleh. Lagi abang suka kalau sayang ikut. Ada teman abang kat office nnti."kata Airil.

"Haah memang dia ikut kau pergi office kerja kau semua kau pass kat aku."kata Ammar dengan jelingan sekali.

"Aku bayar kau kan. Banyak mulut pulak."kata Airil

Airil pandang Ammar. Ammar pandang Airil. Dua-dua taknak kalah.

"Entah awak ni Syah. Anak2 awak semua dah besar pandai2 lah dorang nak jaga diri. Kita duduk rumah tunggu dorang bagi kita cucu. Ye tidak Ril so tak sunyilah rumah ni nanti."kata papa.

Puan Aisyah memandang tajam suaminya."Orang risau pasal anak2 dia boleh pulak bekap."kata puan Aisyah.

"Amboi pa ayat tu macam papa dengan mama tak ada cucu je. Tu yang tengah bising kat ruang tamu tu bukan cucu papa dengan mama ke."kata Ammar

"Maksud papa cucu dari Airil."kata papa

"In sha Allah pa kalau ada rezeki papa dengan mama dapat lah cucu. Doakan je untuk Ril dan Adlin."kata Airil.

Adlin disebelah tunduk malu mukanya dah jadi merah.

"Yelah nanti bagi mama dengan papa cucu ramai2."kata mama.

"Hahaha. Dah2 tengok muka Adlin dah jadi merah."kata papa.

"Hahaha."ruang makan penuh dengan suara gelak tawa mereka.

●●●

Malam...

"Ril..."

"Emm..."

"Kau ok ke?"

"Kau nampak aku tak ok ke sekarang."

"Well aku nampak kau macam risaukan something."

"Nuar, tipulah kalau aku cakap yang aku tak risau. Aku tak selalu dengan dia. Aku risau kalau aku larikan mata aku dia hilang. Musuh aku ada kat mana-mana. Kalau boleh aku nak dia selalu dengan aku."kata Airil

Anuar tersenyum.'Love can chance people.'kata hatinya."Then jaga dia. Tu tanggungjawab kau."

"Jaga apa..."kata Ammar yang entah wujud dari mana.

Pap

"Ouch...sakitlah nuar. Kau kenapa."kata Ammar

"Terkejut aku gila...kau memang suka menyelit ke apa."kata Anuar

Ammar tersengih-sengih. Anuar jeling tajam kembarnya itu.

Selesai berbual panjang semua naik bilik.

Encik Suami terlalu Sweet (Completed)Where stories live. Discover now